Recenze: A. J. Finn – Žena v okně

Psycholožka Anna Foxová byla úspěšnou ženou ve středních letech, které v životě nic nechybělo. Milující manžel, roztomilá dcerka, zajímavá práce i překrásný rozlehlý dům – to všechno Anna měla. Jenže slovesa „byla“ a „měla“ zde nejsou náhodná. Nyní se totiž z doktorky stala sama pacientkou s vážnými psychickými problémy. Porucha zvaná agorafobie ji uvěznila ve vlastním domě a silné deprese převzaly kontrolu nad jejím životem. Samota, prázdnota, deprese. Dny vyplněné sledováním starých hororů, špehováním sousedů, popíjením merlotu a nezodpovědným užíváním silných léků si pomalu začínají vybírat svou daň. Co je skutečnost a co jen halucinace? Kam se poděl Annin manžel a dcera? Skutečně se děje něco zvláštního v domě nově přistěhované rodiny, kam Anna zvědavě nahlíží do oken? Jakmile se jednou začtete do knihy Žena v okně, nepřestanete, dokud nedostanete odpovědi na všechny své otázky.

Žena v okně je jednou z nejočekávanějších knih tohoto roku. Ještě před jejím vydáním byla prodána práva do čtyřiceti zemí po celém světě. Prodej filmových práv pak na sebe nenechal dlouho čekat. V roce 2018 se tedy můžeme těšit na premiéru stejnojmenného filmu. Psaní scénáře se zhostil držitel Pulitzerovy ceny Tracy Letts.

Mimořádný úspěch této knihy je však o to pozoruhodnější, že se jedná o prvotinu mladého autora A. J. Finna. Finn mohl načerpat množství zkušeností během svého působení v prestižním londýnském nakladatelství Little, Brown UK, jeho literární talent je však navíc ohromující. Žena v okně je jednou z těch knih, které mohou ve čtenáři vzbudit falešný dojem, že napsat román je úplná hračka. Přestože kniha plyne s neuvěřitelnou lehkostí, její vznik nebyl lehký ani trochu. Autor se mnoho let neúspěšně léčil s depresemi. V roce 2015 byla A. J. Finnovi diagnostikována bipolární afektivní porucha. Pouhých šest týdnů poté se rozhodl ztvárnit svůj vlastní boj a začal psát knihu o Anně Foxové – psycholožce, které nemoc od základů změnila život.

Pokud máte chuť sáhnout po zajímavém thrilleru, určitě si Ženu v okně nenechte ujít. Můžete se těšit na napínavý příběh, kde budete „pátrat po pravdě" hned ve dvou rovinách. Obestřená tajemstvím totiž není jen událost, jejímž svědkem se Anna Foxová stala, ale také historie její vlastní rodiny. A zatímco budete hltat stránku za stránkou, autor si bude s vámi škádlivě hrát – dá vám přesně tolik nenápadných vodítek, abyste si mohli vytvořit smysluplnou teorii, kterou vám vzápětí celou rozboří. Rozuzlení příběhu se tedy dočkáte opravdu až na samotném konci. Mezitím si však užijete jeho talentu kouzlit se slovy, který se neztrácí ani v krásném českém překladu Jiřího Kobělky.

Události posledních dní mi pod stříkající sprchou zaplavují mozek, vyplňují spáry a usazují se v dutinách: Ethan pláče na gauči, doktor Fielding a jeho brýle s veletlustými skly, Binina noha zapřená na mé páteři, vířivý večer, kdy mě navštívila Jane. Edův hlas v mém uchu. David s nožem. Alistair – fajn chlap a dobrý táta. A ty výkřiky.

Vymačkávám si na ruku trochu šamponu a nepřítomně si ho vtírám do vlasů. U nohou mi stoupá přílivová vlna.

A ty prášky – bože, ty prášky. „Jsou to silná psychotropika, Anno," upozornil mě doktor Fielding na samotném počátku, když jsem ještě jela na lécích proti bolesti. „Užívejte je zodpovědně."

Tisknu dlaně na zeď a věším pod sprchou hlavu. Můj obličej vykukuje zpoza tmavé opony vlasů. Něco se se mnou děje, nebo spíš ve mně, něco nebezpečného a nového. Zapustilo to kořeny jako jedovatá rostlina, roste to, šíří se to, obepíná mi to svými šlahouny střeva, plíce, srdce. „To ty prášky," říkám tichým a hlubokým hlasem do okolní vřavy a připadám si, jako bych mluvila pod vodou. (Str. 103)

Název knihy: Žena v okně
Autor: A. J. Finn
Překlad: Jiří Kobělka