Recenze: Kai Meyer – Stránky světa – Noční země

5

V průběhu boje ale poznají, že stojí proti mnohem většímu zlu, než si kdy dokázali představit. Druhý díl plánované trilogie Stránky světa se jmenuje Stránky světa - Noční země a autorem je německý spisovatel Kai Meyer.

Svět bibliomantiky, jak už jeho název napovídá, je zasvěcen knihám. Hlavním městem je město Libropolis, kde se konají ty nejdůležitější události a nachází se zde sídla všech úřadů. Existuje ale i spousta dalších měst a míst, kde se odehrává mnoho, co už ani vládci světa knih nemohou ovlivnit, a to je asi začíná děsit, jelikož neví, jak se k tomuto problému postavit. Začínají se bouřit i obyvatelé, kteří nejsou s jejich vládou spokojeni, chtějí žít lépe a ne pod celkem krutou nadvládou tří rodů. Jsou to lidé, kteří si uvědomují, že jejich panovníci využívají své moci pouze ke svému prospěchu, ne ku prospěchu jejich poddaných.

Furia a její přátelé se snaží s pomocí jedné z rebelských skupin bojovat proti vládě, ale jejich činy jsou zatím vnímány spíše jako drobné nepříjemnosti, než aby je bral někdo příliš vážně. Furia se ale nevzdává a postupně se učí být lepší a lepší bibliomantkou, aby mohla plnohodnotně bojovat a také pomstít smrt svých nejbližších. Když ale zjistí, že kromě vládnoucí vrstvy existují v jejím světě mnohem strašnější nebezpečí, začne přemýšlet, za jakou cenu může obnovit bibliomantský svět, a zda to vůbec má cenu. Kromě vyučování se také musí starat o svého mladšího brášku a o dům plný rebelů, kteří nemají kam jít a začínají být neklidní z nicnedělání.

Stránky světa - Noční země je příjemnou fantasy knihou, která svého čtenáře nadchne smyšleným světem, který se na první pohled může zdát jako sen každého knihomola. Jak to tak bývá, každé pro má i své proti, takže ideální svět všech milovníků knih má i své stinné stránky. Mimo krásné bulváry plné obchodů s knihami, vůněmi, které jsou inspirovány různými typy knih, existují i zapadlé uličky, kam se uchylují bezdomovci, kteří se stali závislými na knihách, které připomínají drogy, či zloději a vrazi, kteří jsou schopni pro pár peněz udělat cokoliv.

Přes všechno zlo, které se v tomto světě ukrývá, mi přijde tento kraj krásný. Myšlenka autora je originální a svá. Nechává ožívat postavy z knih, které z nepochopitelných důvodů vypadnou ze svého příběhu a jsou nuceny žít mezi běžnými smrtelníky. V knize se nazývají exlibris a díky svému osudu jsou bibliomanty často považovány za podřadné bytosti. Ptáčci vytvořeni technikou origami jsou využíváni jako pomůcky při předávání zpráv a neustále se rozrůstající knihovny jsou snad snem každého z nás.

Doporučuji si přečíst druhý díl série Stránky světa. Je to příjemná oddechová kniha, která se skvěle hodí pro sychravé podzimní večery. Uvařte si čaj, zabalte se do teplé deky a nechte se unášet svou fantazií, jaké by to asi bylo žít v tomto kouzelném světě, který musí být tak nádherně nebezpečný.

Autor: Kai Meyer
Název: Stránky světa – Noční země
Překlad: Kristýna Wanková