Recenze: Annabel Pitcher – Moje sestra žije na krbové římse

5

Annabel Pitcher patří mezi uznávané autory literatury pro děti a mládež. Napsala zatím tři knihy, z nichž dvě vyšly v češtině. Nejprve Kečupová mračna, kniha psaná v dopisech, a nedávno nakladatelství Slovart vydalo také autorčinu první knihu s názvem Moje sestra žije na krbové římse. Ta vypráví příběh desetiletého Jamieho, jehož rodina se stěhuje z Londýna do malého městečka uprostřed Anglie.

Jamie má mámu, tátu, sestru Jas a kocoura Rogera, a taky sestru Rose, která bydlí v urně na krbové římse. Jenže máma teď bydlí s cizím pánem a Jamie se stěhuje pryč s tátou, který moc pije, a sestrou Jas, která nejí. Jediný, kdo se nad to všechno dokáže povznést, je kocour Roger. A jako by tohle všechno nestačilo, Jamieho v nové škole posadí vedle Sunyi, jediné muslimky ve třídě. A kvůli tomu, co táta o muslimech říká, si Jamie není jistý, co si má o dívce myslet.

Náš nový dům je úplný opak bytu ve Finsbury Parku. Není hnědý, malý a nový, ale bílý, velký a starý. Ve škole mám nejradši výtvarku, a kdybych měl malovat domy jako lidi, udělal bych z našeho domku stařenku, co se směje a nemá zuby. Nás byt by byl vážný voják celý nastrojený a namáčknutý v řadě úplně stejných mužů. Mámě by se to moc líbilo. (str. 9)

Annabel Pitcher se na pouhých dvou stech stranách dokázala dotknout hned několika citlivých témat, jak vyplývá už z anotace. Autorka se zabývá problematikou anorexie, rozvodu, alkoholismu, xenofobie, ale také šikany a lhostejnosti. Jamie je obyčejný desetiletý kluk, který by si zasloužil veselé dětství se skvělou rodinou a spoustou kamarádů. Místo toho se ale spolu se svou patnáctiletou sestrou Jas snaží udržet pohromadě to, co z jejich rodiny zbylo. Ti dva se potýkají s problémy, které by ve svém věku neměli vůbec řešit, ale dospělí kolem nich to vůbec nevnímají.

Pro čtenáře je těžké sledovat, jak se Jamie se svým životem vyrovnává. Moje sestra žije na krbové římse je psána v ich-formě v minulém čase, takže skutečně působí jako vyprávění desetiletého kluka. Občas se může zdát obtížné Jamieho pochopit, ale jakmile se s ním jednou sžijete, nepřestanete mu držet palce. Pokud vám ale tenhle věrohodný úhel pohledu nesedne, budete se s ním dlouho potýkat, protože výrazně ovlivňuje čtenářský prožitek.

Táta chce, aby Rose byla naživu a aby Jas bylo deset, ale má mě. Já mám správný věk, ale špatné pohlaví, Jas správné pohlaví, ale špatný věk, a Rose má obojí správně. Ale je mrtvá. (str. 116)

Jamie má své osobité způsoby, jak se vyrovnává s těžkou situací, a ty ne vždycky čtenáře osloví. Desetiletý chlapec některé problémy naprosto vytěsňuje, nebo se je snaží ignorovat. Zároveň se ale učí vlastními chybami a získává například představu o tom, co je to omluva a proč je občas potřeba na odpuštění chvíli počkat.

Mezi další specifické aspekty knihy patří specifické formátování. Autorka místo uvozovek upřednostňuje přímou řeč psanou kurzívou, což může při čtení rušit. Také dělení textu do odstavců se tím totiž stává méně výrazným a člověk se na stránce snadno ztratí. Je třeba ovšem pochválit barevné tlapky na stránkách z boku knihy, které dodávají roztomilý vzhled. Také se tím spojují oba autorčiny české tituly – Kečupová mračna mají na boku letící ptáčky.

Moje sestra žije na krbové římse možná působí děsivě a depresivně, do jisté míry taková doopravdy je. Přesto se však můžete těšit na spoustu vtipných momentů, ale i seriózních situací, odlehčených Jamieho dětským vnímáním. Kniha vás pravděpodobně rozpláče i rozesměje, ovšem jistojistě ve vás probudí silné emoce. Konec je hořkosladký, stejně jako celý Jamieho příběh. A čtenáři nezbývá než doufat, že z Jamieho a jeho sestry vyrostou lepší dospělí než ti, kteří jim měli být vzorem.

Jestli je závist rudá a pochyby černé, tak štěstí je hnědé. (str. 193)

Tohle není kniha pro děti nebo mladé dospělé. Je to kniha pro všechny, kdo stojí o kvalitní příběh – nezáleží na věku čtenáře. Pokud vás Moje sestra žije na krbové římse aspoň trochu zaujala, dejte jí šanci a uvidíte, že nebudete litovat. Čeká na vás totiž opravdu jedinečný příběh.

Název knihy: Moje sestra žije na krbové římse
Autor: Annabel Pitcher
Překlad: Lucie Horáková