Recenze: Leigh Bardugo – Griša - Bouře a vzdor

5

Bouře a vzdor je druhým dílem fantasy trilogie Griša izraelské autorky Leigh Bardugo, které v letošním roce vyšly v češtině dokonce tři knihy. Kromě již zmíněné série si fanoušci mohou přečíst i Šest vran, která vesměs sklízí pozitivní reakce.

Alina s Malem nechali Ravku s Temnyjem za zády a snažili se žít nový, prostý život bez magie. Ovšem minulost je brzy dohnala a stávají se z nich Temnyjovi rukojmí. Alina je opět nucena použít svoji moc v boji proti zlu. Tím, že žila v utajení, strádala, magie jí totiž propůjčuje životní sílu. Ukazuje se, jak závislá je na ní hrdinka a jak ji ovládá. Alina cítí, že se každým dnem mění. Už není tou plachou dívkou, kterou bývala. Všechno má svoji cenu a používání umocňovačů se postupem času stále výrazněji projevuje na Alině jednání. Mění se i její vztah k milovanému Malovi, jejich láska i samotná země je v ohrožení. Je Alina dost silná, aby všechny zachránila, a zároveň si udržela zdravý rozum?

Bouře a vzdor přináší nové postavy, například sympatického, okouzlujícího, vtipného a schopného Nikolaje, který hraje v příběhu důležitou roli. Obmění se i prostředí, objeví se nové nadpřirozené bytosti a hrdinům přibydou problémy.

Příběh je určen mládeži, proto nechybí romantická část, která se od minule ještě rozšířila – z milostného trojúhelníku je dokonce čtyřúhelník. Alinina moc přiláká dalšího zajímavého nápadníka. Trable s láskou tedy zabírají poměrně široký úsek příběhu a připomínají dívčí román.

Prostředí příběhu je inspirováno carským Ruskem. Tahle fantasy kniha je velmi čtivá, napínavá a zároveň tajemná. Uvnitř knihy se setkáváme s totožnou mapkou, kterou už známe z prvního dílu (úplně stejná verze se nachází i uvnitř Šesti vran), nechybí ani seznam popisující řády jednotlivých grišů.

Kniha je psána ich-formou z pohledu hlavní hrdinky Aliny Starkové, která prošla značnou proměnou už v prvním díle, kdy se z nešikovné, nudné a šedé myšky mění v uctívanou a mocnou světlonošku. Dříve byla všemi přehlížená, dnes všemi uctívaná. Nikdy nebyla žádnou krasavicí, pěkný vzhled jí propůjčila až samotná magie. Vlivem jejího používání a nošením umocňovačů se výrazně mění její charakter a vztah k druhým lidem. Alina se stává zmatenou a ztrácí sama sebe.

Griša je vhodná jako oddechové čtení, samotný příběh je jednoduchý a nemusíte u něj přemýšlet. Je to ta správná směsice tajemna, dobrodružství, romance, vtipu, ale i napětí. Autorka má magický svět grišů dopodrobna promyšlený a propracovaný. Není se tedy čemu divit, když i svoji další sérii umístila do tohoto prostředí. Má vytvořenou celou říši, každá země má odlišnou kulturu, zvyky i morálku. Samotní grišové jsou odlišní, patří k určitým řádům a od toho se odvíjí jejich moc. Nechybí ani historie a zachycení útržků vývoje dějin. Autorka má prostě tenhle magický svět pod palcem.

Obálka prvního a druhého dílu série Griša není převzatá z originálu, jde o českou verzi, která si znepřátelila mnohé fanoušky. Po jejím zveřejnění docházelo k nesouhlasným komentářům, Fragment současnou obálku sice ponechal, ale u Šesti vran už svou chybu neopakoval a použil originální ztvárnění.

Leigh Bardugo mě velmi překvapila, zdálo se mi, že sérii Griša a Šest vran píše úplně jiný člověk. Obě série jsou čtivé, ale jiným způsobem. Každé dílo je jinak vyprávěno, má jiné hrdiny i zápletku. Šest vran je taková gangsterská napínavá, promyšlená a akční jízda. Zato Griša je spíše takovým jednoduchým dívčím románkem s temnou a poutavou atmosférou. Je vidět, že se autorka v průběhu času vypsala a její díla jsou napínavější a propracovanější.

Leigh Bardugo se narodila v Jeruzalémě a vyrostla ve Spojených státech amerických. Po úspěšném absolvování Yaleovy univerzity pracovala například jako maskérka či novinářka. Tato úspěšná autorka ve volných chvílích zpívá se svojí kapelou. Kromě trilogie Griša a dilogie Šest vran v letošním roce vydala v zahraničí novinky Wonder Woman: Warbringer and The Language of Thorns. Doufejme, že si je brzy přečteme i v českém překladu.

Ukázka:
Mal není slabý.” „Je nadaný, připouštím, ale není griša. Nikdy se ti nebude moct rovnat.” „Může se mi rovnat, dokonce mě předčí,”vyštěkla jsem. Temnyj zakroutil hlavou. Kdybych ho neznala lépe, považovala bych jeho pohled za lítostivý. „Myslíš si, že si v něm našla rodinu. Myslíš si, že v něm máš budoucnost. Jenže ty budeš pořád mocnější, zatímco on bude stárnout. Prožije svůj krátký život obyčejného člověka a ty ho uvidíš umírat.” „Mlč. ” Usmál se. „Jen do toho, dupej nohama, vzpouzej se proti své přirozenosti. Zatímco tvá země trpí.” „Kvůli tobě !” „Protože jsem vložil důvěru do holky, která nesnese pomyšlení, že má ohromnou moc.” (str. 55-56)

Název: Griša - Bouře a vzdor
Autor: Leigh Bardugo
Překlad: Julie Žemlová