Recenze: Amy Schumerová – Dívka s tetováním na zádech

5

Amy Schumerová rozhodně umí pobavit. Pokud jste někdy viděli její show nebo alespoň část vystoupení (ať už jakéhokoli), pak jste jistě nedokázali zachovat kamennou tvář. Schumerová je komičkou na svém místě, v ryze mužském světě stand up comedy se dokázala prosadit díky své odzbrojující upřímnosti a schopnosti vždy v pravý okamžik tzv. uhodit hřebíček na hlavičku. Nyní představuje svoji knihu Dívka s tetováním na zádech, která je čímkoliv jiným, jen ne nudnými memoáry.

divka-s-tetovanim-na-zadechDívka s tetováním na zádech je do jisté míry překvapující, milou a pochopitelně převážně zábavnou zpovědí mladé komičky a herečky, která toho prožila opravdu hodně. Byť se jedná o její první knihu, což je do jisté míry znát, ačkoliv to ničemu nevadí, dokáže pobavit milým způsobem. Ne za každou cenu, ale tak, že vám občas úsměv a občas trochu vážnější myšlenka v pozadí zůstane ještě nějakou chvíli v hlavě. Kniha je čtivou zpovědí ženy, která se nezdráhá vtipkovat na svůj účet, ale která se překvapivě nevyhýbá ani vážným tématům, v rámci nichž se otevírá a ukazuje, že i komikovi, respektive komičce, občas tuhne úsměv na rtech, ale není to nic, proč by se měl mít člověk byť o trochu méně rád. Protože podle Schumerové život přesně o tomhle je – mít se rád.

Co musím vyzdvihnout, je především originalita. Kniha je nejen oddechovkou na dlouhé zimní večery, ale zároveň je skutečně netradiční a to veskrze zapamatovatelným způsobem. Ještě nikdy jsem nečetla monolog vedený k autorčině vagině ani proslov, který by si autorka přála na svém vlastním pohřbu, a to včetně detailního naplánování dress codu pozůstalých a hostů a zábavy posléze. Schumerová prostě dokáže zaujmout, ale dokáže i rozplakat, a to doslova. Každý máme své kostlivce ve skříni, ale málokdo se s nimi dokáže otevřeně svěřit. A tak když autorka skutečně velmi emotivně líčí příhody v souvislosti s nemocí svého otce, získává její životní příběh do jisté míry trpkou příchuť, stejně jako když píše o svých pocitech poté, co se dozvěděla o smrti dvou žen v kině, kde promítali její snímek.

Druhá velmi pozitivní věc je schopnost autorky udržovat se čtenářem neustálý kontakt. Její zpověď je tím, že se na vás neustále obrací a oslovuje vás, skutečně osobní, a to nejen díky obsahu, ale i formě.

Pravdou je, že některé kapitoly jsou snad až příliš dlouhé, zvážíme-li téma či příběh, na kterém jsou postaveny. Některé kapitoly, jako je například ta o vraždě mladých žen, se čtenáři možná mohou zdát do jisté míry nepatřičné. Pravdou však zůstává, že vše má v knize své místo a dokresluje obrázek o životě mladé talentované ženy, která si musela svůj úspěch zasloužit a tvrdě odpracovat.

Je poměrně zajímavé nahlédnout za oponu amerického showbusinessu, a to i v kontextu soupeření mužů a žen ve stand up comedy. Schumerová vypráví své příběhy ze soutěží, prvních vystoupení i zaběhlých show a čtenář tak má možnost zhodnotit, do jaké míry to mají ženy v této oblasti občas těžké. Nenechte se však mýlit, nejedná se o žádnou feministickou studii popisující neúspěchy a komplikace kariéry jedné komičky. Schumerová konstatuje, ale přes veškeré trable se vždy dokázala přenést. Možná že ne vždy s noblesou, ale rozhodně vždy s úsměvem, protože má talent – talent mít se ráda a dělat si legraci sama ze sebe. A tohle všechno se snaží čtenáři prostřednictvím své knihy předat, a vážně se jí to daří.

A to tetování na zádech? Ano, dozvíte se o něm až v závěru knihy. Také jedno mám a pod tuto kapitolu bych se s chutí podepsala, stejně jako řada dalších třicátnic, které si nechaly před deseti a více lety ozdobit svá bedra ohyzdným tribalem nebo jiným motivem, který tehdy letěl. Milé čtenářky, odpusťte si to a odpusťte i tomu tatérovi, který neměl jistou ruku a díky kterému máte místo uměleckého díla vystouplý nicneříkající obrázek čehosi, co se postupně rozpilo a rozšířilo s přibývajícími kily. Amy už tak učinila a já to asi také udělám…

V práci jsem si odjakživa tak nějak dělala to, co se mi zrovna chtělo. Někdy je opravdu těžké skrýt emoce jen proto, že byste se měli chovat slušně. Jako v té nádražní restauraci – prostě jsem se rozhodla, že už se odmítám se zákazníky dále bavit, protože to byli mladí dementní zbohatlíci a chovali se hrubě. Normálně jsem se na to vykašlala. Bohužel práce servírky tak nějak vyžaduje komunikaci s návštěvníky. Nevyhodili mě, ale přeložili. Měla jsem stát za barem a dělat drinky, které se pak roznášely po place. Ale teď jsem svůj vlastní šéf a můžu být sama k sobě a všem kolem naprosto emočně upřímná – snažím se být svému týmu dobrým příkladem, chci, aby věděli, že pro ně platí stejná pravidla jako pro mě. Každý v mé televizní show má právo procítit a prožít veškeré své pohnutky. Někdy, když jsem kvůli špatnému kusu měsíce přehnaně emocionální, si vezmu megafon a oznámím všem zaměstnancům a členům štábu, že mi zrovna začala perioda. V práci byste měli zvládnout být sami sebou a na nic si nehrát – ať už se cítíte jakkoli. (Str. 133)

Název knihy: Dívka s tetováním na zádech
Autor: Amy Schumerová
Překlad: Dana Konvičková