Recenze: Marta Davouze – Dům v Bretani

5

Existuje jen málo knih, při jejichž čtení autorům nepokrytě závidíte. Dostane-li se vám do ruky Dům v Bretani Marty Davouze, právě jste na jednu z nich natrefili.

Ve většině knižních příběhů hlavní hrdinové umírají, trpí, překonávají nejrůznější překážky a strasti. Své si v životě určitě protrpěla i autorka této knihy, ale vše je už dávno zapomenuto.  Ze stránek vás ovane čerstvý mořský vánek prosycený vůní soli a chaluh. Uslyšíte vzdálený šum mořských vln a tichý šustot listí ve větvích mohutných stromů, obklopujících lehce omšelý středověký zámeček. Pod pojmem dům z názvu knihy se totiž ukrývá menší panské sídlo sestávající z hlavní budovy, několika přilehlých budov a rozsáhlého pozemku s rybníčkem. A okolo této nemovitosti se točí celý děj knihy.

A okolo jednoho Francouze, který Martu Davouze na první pohled okouzlil tak, že překonala vychování dobré dámy a rozhodla se, že to bude ona, kdo ho nenechá odejít. S ohledem na příjmení autorky lze prozradit snad jen to, že se jí to povedlo dokonale. Chcete znát celý příběh lásky, která překonala zavedené stereotypy? Nechte se zlákat ke čtení Domu v Bretani.

Avšak dávno nehledat, a přesto najít muže dívčích snů, zamilovat se na sklonku života a šťastně se provdat v tak vzdálené končině mi už tak běžné nepřipadá. V tom museli mít prsty Merlin nebo Morgana, a vlastně kdoví, jestli je v tom neměli od počátku. Kdo jiný mě mohl na první dovolenou ve Francii poslat do Bretaně, když jsem chtěla jet do Provence? Kdo mi předvedl divy zdejší přírody a kázal něco tak nesmyslného jako koupit tady dům? Snad jen šílenec by si pořizoval chalupu co nejdál od bytu! Racionální vysvětlení to prostě nemá, v horoskopu to taky není, takže to musely být síly nadpřirozené. (str. 13, 14)

Marta Davouze s jemným humorem sobě vlastním popisuje svou životní pouť, kdy jí bývalý manžel po rozvodu zakoupil zchátralý zámeček na pobřeží Bretaně a ona se téměř se dne na den stala majitelkou realit, správcovou, architektkou, restaurátorkou, farmářkou a nefalšovanou francouzskou hospodyní. Ovšem bez znalosti francouzštiny. K zážitkům z budování svého nového sídla po boku svého nového manžela přidává i postřehy z cest do zahraničí a to konkrétně do Maroka, Ruska a Skotska. Vždy se však s láskou a dojetím vrací do svého druhého domova ve Francii.

Tyto cestovatelské pasáže jsou dle mého názoru slabším článkem celé knihy a baví určitě méně než popis boje s renovací a zabydlováním zámečku. Možná to bude tím, že autorka z návštěvy zmiňovaných končin vyzdvihuje hlavně to negativní, což ruší celkové pohodové ladění knihy a čtenáře vytrhává z romantického snění o francouzském venkově a životě na zámku.

Celkový dojem, který ve vás kniha po přečtení zanechá, je však pozitivní a na zklidnění po náročném dnu v práci nebo doma přímo ideální. S každou přečtenou stránkou ustupuje do pozadí běžný ruch domácnosti a začínají zpívat ptáci v korunách stromů, vonět kytky v ranní rose a slyšíte brebentit francouzské dělníky, kteří přišli opravovat dům. Bohužel to není váš dům.  Slabina této knihy spočívá v tom, že se vás po přečtení zmocní menší či větší závist, že někdo od exmanžela dostane zámeček v Bretani…

Marta Davouze je bývalou manželkou Vladimíra Železného, která po rozvodu začala druhý život ve Francii. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a mimo jiné pracovala v nakladatelství Československý spisovatel. Po roce 1989 se angažovala v oživení odkazu Franze Kafky.  Je autorkou knih Podobizny lásky a Vypadni z mýho života! Úspěch Domu v Bretani ji inspiroval k sepsání dalších zážitků, které vyšly knižně pod názvem Loď v Bretani.

Název: Dům v Bretani
Autor: Marta Davouze
Nakladatelství: Mladá fronta