Recenze: Maria Dahvana Headleyová – Magonie

Magonie je dívčí román a pohádkové vyprávění v jednom balení. Kniha se kromě originálního příběhu může pyšnit i nádhernou obálkou, která zcela koresponduje s dějem, a název přesně odpovídá celému příběhu.

knihaHlavní hrdinka od narození trpí – jako jediný člověk na zemi – vzácnou a nevyléčitelnou nemocí, která je po ní i pojmenovaná. Pro Azu Ray Boylovou je kyslík špatně dýchatelný, má neduživé tělo a jiné rozmístění vnitřních orgánů. Odmalička je odkázaná na pomoc lékařů, kteří nevěřili, že se dožije šestnáctých narozenin. Ale Aza předčila jejich očekávání a každý den bojuje o své místo v životě. Ze všeho nejvíc nesnáší projevovanou lítost od druhých lidí, jen tak si nikoho nepouští k tělu. Výjimkou je její nejlepší kamarád Jason, který má stejně jako Aza překvapivý pohled na svět a jinak fungující mozek. Aze se jednoho dne úplně obrátí život naruby, když v okně uvidí létající loď a začne slýchat hlasy, které ji volají. Všichni ji uklidňují, že jde o pouhé halucinace, ale Aza je přesvědčená, že to nejsou pouhé přeludy. Její kamarád Jason vypátral zmínky o bájné Magonii.

Kniha je složená ze dvou částí. První část vypráví o nemocné dívce a o tom, jak se vyrovnává se svým zdravotním stavem a s vědomím, že jí na světě už moc času nezbývá. Druhá část je diametrálně odlišná a nese prvky žánru fantasy. Popisuje tajemnou zemi Magonii spolu s jejími krásami i úskalími. Tato vesmírná fantasy kniha čtenáře zavede do pohádkového prostředí plného vzdušných lodí, bouřkových velryb a zpívajících ptáků.

Autorka Maria Dahvana Headley musí mít neuvěřitelně bujnou fantazii, protože přišla se zcela novým světem, nevšední rasou i vlastním slovníkem (například obyvatele Země nazývá tonoucími). Netypický příběh vás dojme, ale i pobaví. Úvodní část příběhu pro mě byla nejzajímavější, výrazně se zde projevil autorčin osobitý styl psaní, který oživil poměrně jednoduchý děj. Druhá polovina příběhu byla na můj vkus překombinovaná a opravdu těžko uvěřitelná. Autorka se zaměřila na vykreslení fantasy světa, možná proto se tolik nesoustředila na samotnou hlavní linku, mnohé skutečnosti začínaly být značně předvídatelné a samotná zápletka díla byla neskutečně průhledná. Magonie se může pyšnit emotivním a zároveň sarkastickým začátkem, na druhou stranu má poměrně naivně zpracovaný závěr.

Kniha je určena mladším čtenářům, kteří nad četbou moc nepřemýšlejí. Jde o oddechové čtení, a i když Magonie vypráví o vážném tématu umírání, děj je psán humorně, sarkasticky a dokonce poučně. Autorka čtenářům poskytla určité zajímavosti a kniha je protkaná nejrůznějšími postřehy ze světa, například uvádí, jak rychle běhá rejsek nebo kdo přeplul celý oceán na ručně vyrobené lodi.

Velké plus vidím v hlavní hrdince, na které je už od prvních stránek vidět, že je silná, inteligentní, odolná, rýpavá, sebevědomá, ale především sarkastická. Aza je knihomolka, která se pere se svým osudem a navíc se může pyšnit silnou vůlí a zvídavou povahou. Kniha je psána ich-formou právě z pohledu hlavní protagonistky.  V průběhu děje se přidávají i kapitoly z pohledu Jasona. Mezi těmito dvěma mladými lidmi je opravdu silné pouto.

Magonie má jednoduchý děj, který neoplývá akcí, ale čtenáře dokáže zaujmout svou dojemnou stránkou, originálním světem, který je plný fascinujících prvků, a především svižným stylem psaní okořeněným ironií a nadsázkou. Autorka do lidského světa zasadila skrytý alternativní svět plný bizarností, zároveň se zmínila i o několika aktuálních problémech doby, jako jsou například kyselé deště nebo oteplování planety. Vykreslila lidi jako podřadnou rasu, která soustavně ničí planetu, na které žije, místo toho, aby ji chránila.

Magonie se s námi rozloučí otevřeným dějem, který naznačuje pokračování téhle série. Alespoň se kniha vyhnula klišé v podobě milostného trojúhelníku, i když k tomu málo nechybělo, ale nakonec romantická linka hrála v příběhu druhé housle.

Maria Dahvana Headley je americká autorka, která vyrostla na venkově v Idahu. Dříve se živila jako prodejkyně lodí, dnes je to oceňovaná redaktorka a autorka žijící v Brooklynu spolu se svým vycpaným krokodýlem. Aerie  (druhý díl ze série Magonie) v zahraničí vyšel už v roce 2016, teď nezbývá, než čekat na jeho překlad. Mezi autorčina další díla patří například Queen of Kings, The Year of Yes  nebo The Tallest Doll in New York City.

Ukázka:
Nádech. A výdech. Nebe samý mrak. A z mračen visí dolů k zemi lano. Z výšky na mě shlíží ženská tvář a všude kolem poletují stovky a stovky ptáků. Hejna plují oblohou jako vlny, stoupají a zas klesají, černé, zlaté i rudé. Všude panuje klid a chlad ozářený světlem hvězd a měsíce. Ve srovnání s nimi jsem jen zrnko písku, ale nejsem na zemi. Vím, že každému se už někdy zdálo o tom, že létá. Jenže tohle není sen o létání. Spíš o plavbě, jen oceán tvoří vítr a ne voda. Mluvím tady o snu, ale vlastně se mi zdá skutečnější než můj život. (str.7)

Magonie
Autor Maria Dahvana Headleyová
Překlad Alžběta Kalinová