Recenze: Jelena Makarovová – Friedl

V průběhu druhé světové války zmizelo v koncentračních táborech tisíce výjimečných lidí. Přestože není rozdíl mezi životem vědců, umělců a zdánlivě prostých, bezvýznamných jedinců, mají biografie těch, kteří za sebou nechali význačné dílo, v sobě hlubší poselství.

knihaOsud rakouské umělkyně by se – nebýt druhé světové války – odvíjel určitě jiným směrem. Studium užitého umění v Bauhausu ji nasměrovalo k praktickému využití designu, což jí otevřelo cestu k prosazení svých schopností do praktického života. Nelze mluvit o komerci, protože v tomto slově se skrývá opak umění – kýč.

Biografie člověka, který zahynul v koncentračním táboře, v sobě skrývá riziko, že autor upadne do sentimentální polohy, což sice nic nemění na samotném faktu, že byl účel splněn, avšak životopis, hýřící pouze samými superlativy, se stává nevěrohodným.

Autorkou knihy Friedl je ruská spisovatelka Jelena Makarovová, kterou pátrání po malířčině osudu zavedlo z Rakouska postupně do Prahy, na Liberecko, následně pak do Terezína, z něhož byla Friedl deportována do koncentračního tábora. Pro autorku románu to nebylo první setkání s Prahou, měla možnost ji poznat již dříve, bohužel v roce 1968 v době, kdy do hlavního města dorazily tanky států Varšavské smlouvy.

Kniha není čistým životopisem, autorka vychází z velmi kusých informací. Kromě známých faktů o malířčině mládí, studiu a uměleckých začátcích, se opírá o její dopisy a svědectví lidí, kteří se s ní setkali v Terezíně. Nedostatek údajů může těžko dát dohromady celkový obraz její osobnosti, Jelena Makarovová proto tyto střípky spojuje vlastní fantazií. Nechává ale viditelné švy, aby se čtenář mohl v textu orientovat.

Autorka knihy se zaměřuje na různé aspekty vnímání válečných událostí. Jako židovka byla Friedl postižena neustále se zostřujícími zákony, které postupně oklešťovaly život židovského obyvatelstva. Přesto je schopná spolu se svým manželem žít relativně normálním životem. Do toho se však vkrádá strach z budoucnosti. Spisovatelka ho ponechává v podtextu a zmiňuje se o něm pouze sporadicky. Představuje nám tak Friedl jako silnou, ale nehrdinskou ženu. Bez patosu a vyzvedávání na piedestal.

Stejná – podle autorky – zůstává i v Terezíně. Je jí cizí všeobjímající láska, pocit hrdé povinnosti, který by ji naplňoval. Čtenář samozřejmě může nebo nemusí přijmout autorčinu vizi, avšak ta nepředstírá, že by dokázala předložit skutečně pravdivou verzi biografie Friedl Dicker-Bradeisové. Převážně se pohybuje na bázi beletrie a nechává několikrát svou hrdinku pohlédnout i do budoucnosti, až do doby po její smrti.

Kniha Friedl přibližuje dnešnímu čtenáři život nadané umělkyně, v rámci možností mapuje její profesní kariéru a také její soukromý život. Důležitou linií, která sice byla mnohokrát zmiňovaná v dílech s tématikou holocaustu, je postupné oklešťování práv židovského obyvatelstva, směřující k jejich úplnému vyhlazení. Třetí linií se pro knihu stal život v terezínském ghettu a na relativně malé ploše výtečně vystižené charakteristiky různých typů lidí, které popírají dojem, že Terezín obývala beztvará a šedivá masa. Autorce se podařilo redukovat sentimentalitu na minimum a její hrdinka zůstává lidská bez nevkusné aureoly falešné slávy. Přes veškerou vůli žít i v nepředstavitelných podmínkách v textu probleskávají okamžiky, kdy by nejraději vše ukončila. Tím vším se kniha Friedl stává výjimečnou. Zajímavá je i tím, že se odehrává na známých místech a začleňuje Česko do světových dějin. A i když téma na první pohled vypadá velmi vážně, výsledný text zůstává pro čtenáře přístupný a přes svou tragičnost nepůsobí depresivně.

Friedl
Autor Jelena Makarovová
Překlad Michal Téra