Recenze: D. M. Pulley – Mrtvý klíč

Horké léto 1998, Cleveland, Ohio. Mladá stavební inženýrka Iris si svou kariéru rozhodně nepředstavovala jako nekonečné dřepění v kanceláři a úřednickou rutinu. Ale ono známé „dávej pozor na to, co si přeješ“ se vymstí i jí. Když jí vedení společnosti nabídne práci na zajímavém projektu, zpočátku jí nevadí ani fakt, že je to o víkendech, ve volném čase a ještě zadarmo. Dvacet let uzavřená a zakonzervovaná budova clevelandské banky má své neodolatelné kouzlo. Je tajemná a se všemi zanechanými věcmi zaměstnanců i nevyklizenými bankovními archivy a záznamy v Iris vyvolává spoustu otázek.

knihaProč byla banka zavřená ze dne na den? Co se stalo, že si ani zaměstnanci nesměli odnést svoje osobní věci? Proč nepoužívanou budovu stále hlídá ozbrojená ochranka? Co je mrtvý klíč? A může sám o sobě způsobit něčí smrt?

Aniž to tuší, postupně odhaluje příběh, který se odehrál před dvaceti lety a otřásl světem a životy mnoha tehdejších protagonistů. Ne všichni však zmizeli nebo upadli do zapomnění. Někteří z nich stále čekají v skrytu a mají paměť delší a pevnější než slon. Všechna trefná rčení o dráždění hadů bosou nohou nebo píchání do vosího hnízda se začínají překotně naplňovat a Irisino počáteční nadšení z tajemné a strašidelné budovy se taví v čirou krystalickou hrůzu. Zjištění, zdali je budova plná duchů a opravdu v ní straší, nebo jestli jsou to jen lidé, kteří, tak jako ona, něco hledají, bude stát Iris spoustu sil.

Příběh je napěchovaný napětím a hlavně hutnou atmosférou, která se vám vsákne pod kůži jako opalovací krém. Prostředí amerického anonymního velkoměsta a ulic čtvrti s dávnou zašlou slávou nechává tu správnou pachuť na patře. Hlavní hrdinky obou časových linií jsou si tak podobné a zároveň neuvěřitelně rozdílné, a ačkoliv zpočátku jsou pohnutky jejich činů velmi rozdílné, nakonec splynou v jedno. Kontrast obou příběhů pomáhá doplňovat i roční období, protože zatímco Iris v devadesátých letech moří neskutečné srpnové vedro, Beatris o dvacet let dříve trpí prosincovou zimou. A jejich osudy jsou podobné víc, než by kdo na první pohled řekl.

Americká autorka D. M. Pulley je původně stavební inženýrka a román Mrtvý klíč byl inspirován jejím vlastním objevem. Ve sklepních prostorách dlouhá léta zavřené budovy clevelandské banky při jejím stavebním průzkumu skutečně objevila místnost s nikdy nevyzvednutými bezpečnostními schránkami… a její představivost se nakonec ukázala být natolik neodbytná, až vznikl celý román. A jistě ne náhodou se svojí prvotinou v roce 2014 vyhrála, zcela zaslouženě, hlavní literární cenu Amazonu v kategorii thrillerů a detektivek. Mrtvý klíč nenechá svého čtenáře na pokoji, dokud se nepročte do samotného konce. Do nejmenších detailů propracovaná dvojitá zápletka udělá cestou několik kotrmelců, aby na posledních několika stranách dokázala stát zároveň na hlavě i pevně na nohách. A závěrečné rozuzlení… to si už přečtěte sami, ale rozhodně není fádní, úplně běžné, ani polopatické a servírované na stříbrném tácku.

Mrtvý klíč
Autor D. M. Pulley
Překlad Kateřina Kuncová