Recenze: Amie Kaufmanová, Jay Kristoff – Gemina

Když se mi před rokem dostala do ruky kniha Illuminae v zářivě oranžových a netradičně plastových deskách, uvnitř perfektně a originálně graficky zpracovaná, jen jsem hleděla s otevřenými ústy fascinovaná nejen celkovým nápadem, ale i každou jednotlivou stránkou. Tento okamžik překvapení u druhého dílu s názvem Gemina už nenastal, neboť jsem věděla, co mě čeká, přesto Gemina v ničem nezaostává, i zde si autoři připravili velmi zajímavý příběh a navrch pár novinek.

knihaJakmile otevřete obsáhlou modrošedou knihu, během mrknutí oka se ocitáte úplně jinde, hluboko ve vzdáleném vesmíru, kde se odehrává zuřivá válka mocností. Korporace BeiTech dál pokračuje v urputné snaze zničit veškeré svědky útoku na Kerenzu, proto se v jejím zorném poli ocitne skoková stanici Hemdaill, obíhající a spravující červí díru. Pro zdejší dospívající obyvatele je to spíš konec světa, nuda a žádná zábava, ale poté, co na stanici vtrhne elitní zabijácké komando BeiTechu a snaží se všechny sprovodit ze světa, se z nudné všednodennosti stane zoufalý boj o život. V sázce nakonec není jen přežití lidí na Hemdaillu nebo ve vědeckém plavidle Hypatia, které se ke stanici blíží, jde o osud celého vesmíru, protože zhroucení červí díry by mohlo přinést i zkázu časoprostorového kontinua.

Série Akta Illuminae staví především na grafice, knihy jsou fascinující sbírkou přepisů, záznamů, rozhovorů, chatových konverzací, nákresů, deníkových zápisků, poznámek a obrázků. Autoři Jay Kristoff a Amie Kaufman zcela očividně kladou důraz na detail a každou stranu, každou formu sdělení mají výborně propracovanou. Pasáže s textem jsou velmi čtivé, graficky orientované části mají vždy velmi zajímavou a neotřelou strukturu, obrázky jsou pak nádherně nakreslené.

Ačkoliv se to zdá skoro neuvěřitelné, z této pestré škály vychází jeden plynulý příběh, který je opět brilantně promyšlený. Od začátku oplývá obrovskou dávkou akce a napětí, hrdinové ani čtenáři nedostanou čas na oddych. Jelikož se nejedná jen o čistý text, kniha se čte velmi snadno a poměrně rychle, nicméně doporučuji věnovat jí dostatek pozornosti. Ačkoliv Gemina na pohled působí až děsivě objemně, jakmile se jednou do ní ponoříte, brzy zjistíte, že už jste na konci. Navíc na vás rozhodně nečeká nuda. Právě naopak! Za každým rohem číhá překvapení, příběh je umně splétán do grandiózního finále. Boj zuří do posledních minut.

Šanci zazářit dostali v Gemině noví aktéři – Hanna, dcera velitele skokové stanice, a jejím protipólem se stal Nik, člen mafiánského klanu Dům nožů s řádkou kriminálních činů na kontě. Velkého prostoru se dostalo i jeho sestřenici, nadané počítačové hackerce Elle. Ačkoliv si zde můžete všimnout určitých stereotypů a klišé, všichni tři mají propracované charaktery a do příběhu báječně zapadají. Dokonce každý jednotlivec z útočného týmu Alfa má svoji výraznou identitu – i zde se projevila perfektní práce autorů. V závěrečné části se také objevily postavy z prvního dílu Illuminae, takže se oba příběhy krásně propojily.

Jak se čtenář blíží ke konci, příběh pochopitelně graduje a na závěr nechybí velkolepé odhalení. Všechny drobné náznaky a narážky chytře schované za krvavým bojem o život směřují k šokujícímu odkrytí skutečnosti, která už se nedotýká jen osudů lidí na stanici nebo v plavidle Hypatia, ale úplně celého vesmíru! Znovu musím podotknout, že Jay Kristoff a Amie Kaufman měli svůj příběh velmi chytře vymyšlený.

Gemina není o nic lepší, ale ani o nic horší než Illuminae, naopak směle pokračuje v jeho stopách. Je mi velmi sympatické, že duo spisovatelů si nebere servítky a popisuje vše velmi otevřeně. Svému řemeslu bez debat rozumí, zároveň oplývá neuvěřitelnou dávkou nápadů, které dokáže bez chybičky převést na papír. Díky spojení nápaditých myšlenek a talentu může vzniknout něco tak ohromujícího jako je Gemina. Pro milovníky sci-fi žánru, napětí a akce v nejčistší podobě je tato vesmírná sága nutností. S Geminou jsme mohli vystoupat ještě výš a předpokládám, že třetí díl bude perfektní tečka na závěr.

Gemina
Autor Amie Kaufmanová, Jay Kristoff
Překlad Richard Podaný