Recenze: Kelly Zekasová, Tarun Shanker – Pod maskou lži

Autorské duo Kelly Zekasová a Tarun Shanker představují ve své knize Pod maskou lži viktoriánskou Anglii, ve které pod společenskými konvencemi trpí Evelyn Wyndhamová. Dívka pomáhá své sestře Rose s péčí o nemocné a odmítá si hledat ženicha. Nicméně předchozí nepříjemnosti ztrácejí na důležitosti, když Rose zmizí jednoho večera z domu. Proti vůli rodičů se dívka vydává pátrat po sestře do Londýna.

knihaZdá se, že věhlas léčitelských schopností Rose Wyndhamové překročil hranice. Na jedné společenské akci ji hned dvě osoby osloví a požadují její pomoc v Londýně. Evelyn zdárně uchrání sestru před oběma podivíny (jedním z nich je Sebastian Braddock). Nicméně se Rose stejně (dle dopisu na rozloučenou) vydává na pomoc potřebným. Starší sestra nevěří textu a následuje mladšího sourozence taktéž do metropole, kde se opět setkává se Sebastianem Braddockem. Ten se ji snaží přesvědčit o lidech se zvláštními schopnostmi, mezi něž má patřit Rose, ale i Evelyn. Pokud se mu dá věřit, hrozí Rose vážné nebezpečí.

Příběh je psán v ich-formě z pohledu hlavní hrdinky, která žije ve viktoriánské Anglii. Evelynino pátrání tak znepříjemňuje nutnost dbát na svou neposkvrněnou čest. Neměla by pošpinit jméno své rodiny, pokud nechce zhatit své, či sestřiny vyhlídky na sňatek s vhodným gentlemanem. Přesto si Evelyn příliš nelámala hlavu ze své ceny na svatebním trhu:

Matka se ke mně důvěrně naklonila: „Evelyn, podívej. Nejstarší z Ralstonů. Prý mají úchvatnou sbírku vitrážových oken.“ […]
„Stanovte datum obřadu,“ prohlásila jsem vážným tónem a mávla rukou. „Bezodkladně se za něj provdám.“
Rose se tlumeně zahihňala, matku jsem tím však rozveselila podstatně méně. „Už zase to dětinské chování,“ procedila mezi zuby, aniž změnila zdvořilý úsměv, kterým častovala ostatní hosty. „Měla bys o těch mužích tady začít uvažovat, nebo budeš za pár let toho svého přístupu hluboce litovat.“
„Ano, až budu plakat vedle, bože chraň, jednobarevného okna,“ odvětila jsem s povzdechem. (Str. 11)

Hlavní ženská postava je značně ironická a prostořeká, což vede k nemalému rozčarování Sebastiana Braddocka, který ji jako první informuje o lidech se zvláštními schopnostmi. Dle mladého aristokrata má mít pouze málo lidí nadpřirozené dovednosti. Dívka ale v průběhu knihy musí změnit názor na některé své staré známé, jelikož i oni vlastní jisté nečekané dary. Takže ačkoliv zvláštní dovednosti jsou ojedinělé, čirou náhodou se Evelyn znala ještě před londýnským pátráním s několika takovými lidmi.

Právě jeden starý známý, pan Kent, pomáhá při pátrání po zmizelé. Svou pomoc nabídl i Sebastian Braddock, kterého sama Evelyn popsala následovně: Dobrý bože. Jeho zjev byl téměř karikaturou temných a zasmušilých hrdinů ze všech gotických románů. (Str. 12) Do vínku dostala tato postava pořádnou porci tragiky, takže nejen hrdinka, ale i čtenář s ním mohou soucítit. Oba pánové navíc pociťují k hlavní hrdince náklonnost. Milostný trojúhelník je tak na světě.

Některé zápletky a chování postav působí mírně nepravděpodobně či podivně. Evelyn tak například využije služeb jedné dámy, která stála na znepřátelené straně, a ouha dotyčná opět prokáže, že za peníze zradí kohokoliv a kdykoliv. Ostatně i jedna mužská postava se na konci knihy vydá na cestu po světě, místo aby nabídla Evelyn podporu v těžké životní situaci.

Na obálce knížky je toto dílo přirovnáno k X-Menům a vskutku se tomuto srovnání není co divit. Některé motivy v tomto díle se shodují se situacemi ze série o mutantech, ale i jiných děl. Nicméně recyklaci starých známých motivů nekvituji s povděkem.

Kniha Pod maskou lži se odehrává ve viktoriánské Anglii a zmiňuje tak společenské konvence, kterým občané podléhali. Autoři toto období navíc obohatili o lidi se zvláštními schopnostmi. Knihu lze považovat za detektivku, okořeněnou romantikou a nadpřirozenem. Nicméně představené náměty nepřináší příliš nového.

Pod maskou lži
Autor Kelly Zekasová, Tarun Shanker
Překlad Martina Buchlová