Recenze: Martin Fourcade – Martin Fourcade. Můj sen o zlatě a sněhu

Každý, kdo alespoň trochu sleduje sportovní dění ve světě, slyšel jméno Martin Fourcade. Tento sportovec pochází z Francie a ve svém sportu – biatlonu – se stal králem. Jak moc ho stála cesta za úspěchem a jaký opravdu je, si můžete přečíst v jeho autobiografii nazvané Můj sen o zlatě a sněhu.

knihaMartin Fourcade vyrůstal jako prostřední ze tří bratrů. Jeho starší bratr Simon se taktéž věnuje biatlonu a Martina vlastně inspiroval k tomu, aby začal také tento sport provozovat. Martin se ve své knize krátce věnuje svému dětství a svému vztahu ke sportu obecně. Postupně čtenáře seznamuje se svou juniorskou drahou, přes kterou se dostal do závodů dospělých. Popisuje své obavy ze ztráty svého soukromí či přátel, zhoršení kondice, ukazuje ale čtenáři i jak velkou radost může v člověku vyvolat výhra na olympijských hrách či narození dítěte.

Martin Fourcade neměl cestu za úspěchem snadnou. Je to ale v jádru velký bojovník, který si za svým stanoveným cílem jde, ať to bolí sebevíc. Musel bojovat s několika překážkami, které mu do cesty postavil buď sám život, nebo jeho postavení v týmu, on ale vždy dokázal, že stojí o to být nejlepším a že si svůj sen splní. Postupem času si plnil dílčí cíle: vyhrát jeden závod, vyhrát Světový pohár, vyhrát na olympijských hrách. Jak sám říká, teď už si cíle nedává, protože vše, co si splnit chtěl, si splnit a pokud jde o sportovní rekordy, nevnímá jejich překonávání tolik, jak často usuzují média.

Martin Fourcade ve své knize mluví nejenom o sportu, ale i o své rodině a přátelích. Svěřuje se čtenáři s emocemi, které nemusí být na první pohled patrné. Je to nesmírně ctižádostivý člověk, který může působit nafoukaně, ale tento muž má být na co pyšný a za jeho úspěchy stojí mnoho práce, potu a odříkání. Je to muž citlivý, dokáže se přiznat k bolesti a neskrývá slzy, když ho něco dojme. Je to člověk stejně jako každý druhý, jen dostal do vínku navíc ohromný talent na sport a ten se snaží využít do poslední kapky.

Martin si pro své čtenáře připravil i rozsáhlou fotogalerii. Najdeme zde i zástupce z českých biatlonistů, jmenovitě Ondřeje Moravce a Gabrielu Koukalovou, která se také postarala o krásnou předmluvu pro český překlad této knihy. Na konci knihy je kapitola pro čtenáře, kteří nejsou tak úplně zběhlí v tomto sportu, kde Martin vysvětluje rozdíly mezi jednotlivými typy závodů. Pokud tedy patříte mezi ně, začněte s touto kapitolou jako první, abyste si objasnili, o čem pak Fourcade mluví v jednotlivých situacích.

Kniha zajisté potěší každého fanouška tohoto sportovního talentu. Čtenář, který tohoto sportovce obdivuje, pozná, že úspěch něco stojí, a jen se utvrdí v tom, proč má tohoto člověka rád. Ale ocení ji i ti, co si rádi přečtou dobrou biografii. Martin se totiž zabývá všemi důležitými milníky svého života, a tak předkládá čtenáři skvělý obrázek toho, jak žije.

Martin Fourcade. Můj sen o zlatě a sněhu
Autor Martin Fourcade
Překlad Jitka Řihánková