Recenze: Liou Cch´-sin – Temný les

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Příběh o zkáze lidstva začal knihou Problém tří těles a tehdy se nezdálo vše ještě úplně ztracené. Jak však napovídá název druhého dílu, situace je nyní mnohem temnější a lidská civilizace nemá téměř žádnou naději, že porazí Trisolanskou flotilu, která se na ni neúprosně řítí. Rozhodně ne v případě, kdy Zemi obepínají sofony, které vidí každý pohyb, slyší každé slovo a rozluští každý kód. Jenže jak už to bývá, lidé se odmítají vzdát a nechat se porazit bez boje. Temný les rozšiřuje pohled na pravděpodobný konec světa nejen z globálního hlediska, ale i z pohledu obyčejných lidí.

Temný les se odehrává v rámci několika století. Vyspělejší nepřátelská mimozemská rasa je rozhodnutá lidstvo bez výjimek vyhladit a využívá sofony jakožto způsob, jak se z první ruky dozvědět o veškerých plánech na obranu či útok. Lidé jsou nuceni uchýlit se ke strategii, ve které se však zdokonalují po celou dobu své existence – k přetvářce a klamu. Nadnárodní uskupení podobné dnešnímu Valnému shromáždění OSN tedy ustanoví čtyři mediátory s absolutní mocí a téměř neomezenými prostředky, kteří mají svým zdánlivě nelogickým a matoucím chováním stvořit plán na záchranu. Jsou to významní myslitelé dané doby, jejichž životní postoje jsou ovšem velmi odlišné.

První díl s názvem Problém tří těles jsem si vybrala po dlouhém zvažování pozitiv a negativ, protože žánr hard sci-fi je pro mě sice fascinující, nikoliv však plně srozumitelný, zvlášť pokud se jedná o dílo čínského spisovatele na vysoké vědecké i filozofické úrovni. A byla to nejspíš právě fascinace, co mě přimělo pokračovat v trilogii dál.

První skeptická myšlenka se objevila při zjištění, kolik stran dílo má. Nejsem zarytý odpůrce příliš rozsáhlých knih, pokud je tato délka vhodná. Autor je poutavým vypravěčem a mistrem vykreslování vedlejších dějových linií. Příběh roztáhne do čtyř staletí, v nichž se téměř přiblížíme k samotnému střetu s mimozemskou invazí, mimoto ale stíhá rozebírat životy normálních lidí, kteří se k problematice sofonů a trisolanské hrozby staví s odlišnými názory. Tento kousek obyčejnosti vložený do vysokých politických debat a složitých vědeckých úvah je jistě osvěžující, mě však odváděl od hlavní dějové linie a zaplňoval moji mysl nadbytečnými, i když zajímavými myšlenkami, polemikami a fakty. Nehledě na skutečnost, že postav už bylo tolik, že jsem se ve jménech jen stěží orientovala.

Nejsem fyzik ani technik, proto jsem vědecká fakta přijímala spíše pasivně, nemohu tedy ze svého pohledu posoudit, nakolik pravdivé a pravděpodobné teorie autor v knize vykonstruoval. Vzhledem k tomu, že originál vyšel už v roce 2008, zde možná najdeme nějaké vědecké zpoždění, avšak pro obyčejného laika je neodhalitelné. Tím pádem jsem se ochudila určitě o část vědecké roviny, obávám se však, že ani humanitní a filozofická vrstva pro mě nebyla o mnoho srozumitelnější. Nejsem zkrátka schopná držet krok s brilantní představivostí a ohromným obsahem vědomostí zkušeného čínského autora, ověnčeného množstvím prestižních literárních cen.

Při čtení Temného lesa se mi povedlo odhalit pouze střípky geniality tohoto díla, kniha rozhodně není určená pro obyčejné, rekreační čtenáře, kteří mají pouze zápal pro věc. V takovém případě je náročné u knihy (zejména s rozsahem na šest set stran) vydržet, natož si z ní odnést to podstatné. Částečně chápu, proč je kniha opěvovaná a vynášená do nebes, spojení humanitní stránky a pestrosti lidské osobnosti s prostou a čistou vědou je v podání Lioua Cch´-sina až příliš ohromující a promyšlené, že se v ní možná dokonale ztratíte. Temný les mohu tedy doporučit pouze zainteresovaným jedincům, kteří dokáží docenit genialitu knihy.

Temný les
Autor Liou Cch´-sin
Překlad Aleš Drobek