Recenze: Krystal Sutherland – Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr

Každý z nás se něčeho bojí: tmy, pavouků, neúspěchu, ztráty blízkých. Sedmnáctiletá Ester má strachů celkem padesát, což ovšem v její rodině není vůbec nic divného. Každý se tu schovává před něčím, o čem se domnívá, že mu způsobí smrt. Ester se ale rozhodne, že je potřeba se tohoto prokletí zbavit. Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr Krystal Sutherlandové je kniha o překonávání strachů a o tom, že každý je jedinečný.

knihaRodina Solarových je prokletá, každý člen má svůj strach, jehož příčinou dříve či později zemře. Esteřin bratr má fobii ze tmy, její otec už několik let nevyšel ven ze sklepa a matka se snaží vyhýbat smůle. Ester ovšem na svůj velký strach zatím nenarazila, a tak si sepsala seznam všeho, čeho se bojí. Jakmile se setká s Jonahem, vymyslí spolu plán, jak prokletí přemoci, každý týden se Ester postaví novému strachu a Jonah tu výzvu natočí. Dokáže ale Ester porazit kletbu, která jejich rodinu provází už tak dlouho?

Krystal Sutherlandové u nás v loňském roce vyšla její prvotina Láska v prachu hvězd, která na Young Adult scéně přímo zazářila a dokonce se dočkala i vydání reading copies. Proto není divu, že i její druhý titul s názvem Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr sklízí mezi mladými čtenáři vesměs pozitivní ohlasy. Autorka se totiž dokáže odlišit od typických klišé běžných knih pro dospívající, a to příběhem samotným i stylem psaní.

Párty znamenaly lidi a lidi znamenali oči a oči znamenaly pohledy, zabodávající se jí do kůže jako soudící malí nosatci, a být souzena znamenalo hyperventilaci na veřejnosti, což vedlo akorát k dalším soudům. (Str. 23)

Ačkoli se děj odehrává v průběhu několika měsíců, nic se zbytečně netáhne. Krystal Sutherlandová píše poutavě, i když zrovna nejde o akční scény. Jejím esem v rukávu je totiž vývoj postav. Všichni hrdinové překonávají sami sebe, a to ne jednou. Autorce se podařilo skvěle ukázat, že překonat svoje strachy nemusíme nutně velkými činy. I malé gesto může znamenat prokázání velké odvahy.

Protože jsme v Young Adult a protagonisté hledají sami sebe, v knize samozřejmě najdete i romantickou linku. Není se ovšem čeho bát, žádná láska na první pohled se totiž nekoná. Vztah mezi dvěma mladými lidmi se rozvíjí pomalu a naprosto přirozeně, rozhodně ne na úkor děje či ostatních postav.

Nejvíce je však třeba zdůraznit fakt, že Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr vyzdvihuje problémy, o kterých se ve společnosti, a především mezi mladými lidmi tolik nemluví. Prostřednictvím příběhu Ester Solarové a její rodiny autorka přibližuje dospívajícím čtenářům možnosti, které mají, když se cítí špatně nebo smutně nebo se nemohou zbavit nějakého strachu. Krystal Sutherlandová prostřednictvím své knihy citlivě nabízí pomoc a útěchu, protože každý problém se dá nějakým způsobem řešit. Tenhle aspekt příběhu vyzdvihuje knihu mezi ty nejlepší ze současných knih pro mládež, protože díky němu si nejspíše spousta teenagerů uvědomí, že na tom vlastně nejsou tak špatně.

„Nechovám k ní nenávist za to, co se s ní stalo. Chci, ale nejde to. Mám ji až moc ráda. To je ten problém. To je to, co je špatně s láskou. Jakmile někoho miluješ, bez ohledu na to, kdo to je, vždycky je necháš, aby tě zničili. Úplně pokaždý.“ (Str. 182)

Přes všechna pozitiva existuje možnost, že se ve Skoro úplném seznamu těch nejhorších nočních můr nenajdete. Autorka píše velmi specificky a její knihy nemusí každému sednout. Když se na příběh podíváte z druhé stránky, vlastně působí vážně podivně a možná dokonce tak trochu šíleně. Je tedy potřeba zkusit pár stránek, než se do něj pustíte. Pokud jste si ovšem zamilovali už Lásku v prachu hvězd, pak je jisté, že budete nadšení i z této novinky.

Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr
Autor Krystal Sutherland
Překlad Ondřej Kronich