Recenze: Lauren Oliverová – Replika

Replika je čtivý sci-fi příběh, který v sobě mísí romantické momenty s dramatickými okamžiky plnými nebezpečí. Kniha v žánru young adult zaujme už svojí optimisticky barevnou obálkou, kterou nelze přehlédnout v žádném knihkupectví ani v knihovně.

knihaDvě dívky a dva naprosto odlišné životní příběhy, které se nečekaně propojí a navzájem ovlivní. Lyra je zvyklá na život v Havenově institutu. Její svět je smrsklý na malý, uzavřený prostor, který je obehnaný zdí a neustále kontrolován hlídači. Lyra neboli číslo 24 je dennodenně obklopená klony a ošetřovateli, kteří jí přikazují, co, kdy, kde a jak bude dělat a co naopak nemůže. S klony je v institutu zacházeno jako s laboratorními krysami a Lyra byla přesvědčená, že je odsouzena k bídnému živoření do dne, kdy došlo k nečekané shodě náhod a vše se začalo rychle měnit.

Gemma na druhou stranu ví, jaké to je žít v opravdovém světě, ale nejraději by z něj utekla. Kvůli své váze a častým zdravotním problémům je šikanována a její rodiče ji navíc drží pěkně zkrátka. Gemma je smutná, osamělá a cítí, že jí v životě něco chybí. Když se náhodou dozví o spojení jejího otce se střeženým Havenovým institutem, rozhodne se poprvé ve svém životě riskovat a zjistit pravdu, která se jí v mnohém nebude líbit.

Nejzajímavější na celé knize je její zpracování, které musím pochválit, protože je neotřelé a nápadité. Replika nabízí několik možností, jak ji číst. Čtenáři je ponechána svobodná vůle a samotné rozhodnutí leží na jeho bedrech. Příběhy dvou odlišných dívek se totiž navzájem zrcadlí a každá část nabízí nevšední detail, který v té druhé chybí. Repliku můžete číst jako dva nezávislé texty, střídat vypravěčky po každé kapitole, nebo střídat kapitoly podle vaší chuti.

Já se rozhodla pro samostatné texty, protože když se začtu do příběhu jedné postavy, nechce se mi přeskakovat na nějakou další, proto jsem uvítala tohle oživení v podobě možnosti volby. Začátek děje je v obou případech odlišný, ale jak směřujeme ke konci, setkáváme se s těmi stejnými dialogy a situacemi. Na druhou stranu, jak sama autorka na konci knihy tvrdí, dočkáme se rozdílných perspektiv – na světě neexistuje jediná objektivní zkušenost. Nikdo nevidí a neslyší tutéž věc stejně jako ostatní.

Příběh rychle plynul a měl zajímavý námět. Jedna část připomínala spíše dívčí románek –
hlavní hrdinka se trápí mnoha mindráky, cítí se nesvá, hledá své místo v životě a především někoho, kdo by ji měl rád. Druhá část obsahuje hlavně prvky sci-fi a je o poznání akčnější, dramatičtější a krutější. Ovšem každý úsek příběhu má něco do sebe a společně tvoří čtivý celek, ve kterém všechno zapadne na své místo.

Hrdinové jsou sympatičtí, sice v mnohém naivní, ale zároveň stateční. Děj prvního dílu připravované série je napsán čtivě a rozloučil se s námi v podobě otevřeného konce, který naznačil možný vývoj událostí, ale zároveň nechal čtenáře v napětí. Zápletka knihy byla sice předvídatelná, ale příběh se přesto dobře četl. Mínus vidím v tom, že se v Replice objevilo hned několik překlepů, které trochu kazily radost ze čtení.

Lauren Oliverová je americká autorka, která momentálně žije s partnerem v Brooklynu a píše pod pseudonymem (její vlastní jméno zní Laura Schechter).  V České republice je už poměrně známá, vydala totiž oblíbenou sérii Delirium, stojí za zrodem příběhu Chvíle před koncem, který se dočkal dokonce filmového zpracování v hlavní roli s herečkou Zoey Deutch. Čtenáři ji mohou znát i díky příběhům Panika či Zmizelé dívky. Její rodiče jsou učitelé literatury, takže Lauru odmalička vedli ke čtení a v jejich domě se povalovaly haldy knih. Jako spisovatelka píše nejen pro mládež, ale i malé děti, dokonce vydala knihu Rooms, která je určena pro dospělé a vypráví o dvou duchách žijících ve zdi jednoho neobyčejného domu. Autorka miluje těstoviny, dobré víno, tmavou čokoládu, podzim a nesnáší banány a lháře.

Ukázka:
Gemmě připadalo, že má tělo strnulejší a ještě těžší než obvykle, jako by patřilo někomu jinému. Teď když stála, měla lepší výhled na tu mrtvou holku, která vypadala jako ona, a bylo to hrozné, horší než jakákoli noční můra, jako dívat se do otevřeného hrobu, na jehož dně leží zrcadlo. Měla pocit, že do něj spadne. Už nevěřila svým nohám, že ji unesou. Jake mluvil dál, ale Gemma ho skoro nevnímala. (str.118)

Replika
Autor Lauren Oliverová
Překlad Romana Bičíková