Recenze: Sabaa Tahirová – Plamen v temnotě

Světový bestseller Jiskra v popelu si našel mnohé fanoušky i v České republice. Rozhodně jsem nebyla jediná, kdo tenhle debut považoval za jednu z nejlepších fantasy knih minulého roku. V knižní komunitě se příběh doporučoval, vychvaloval a rozebíral. Čtenáři ovšem museli více než rok čekat na pokračování s názvem Plamen v temnotě, které letos v říjnu vydalo nakladatelství Host.

Opět nás čeká napínavý děj a nečekané zvraty. Nevyhneme se bolesti, násilí, mučení ani smrti. Pokračování série je opět hodně krvavé a určitě není určeno dětem,  doporučila bych ho starším čtenářům, kteří si oblíbili temné fantasy.

Elias a Laia jsou na útěku, patří k nejhledanějším osobám v Impériu, stali se lovnou kořistí. Pronásledují je nejen vojáci, Eliasova krutá matka, ale především Helena, která je nyní císařovým Krkavcem a je tak podřízena slovu vládce. I když Eliase miluje, jejím úkolem je tohoto zrádce předat spravedlnosti. Elias je podroben velké zkoušce, jeho život visí na vlásku, ale on se rozhodne riskovat a doprovodit Laiu do nejstřeženějšího a nejobávanějšího vězení Impéria. Cesta to bude nebezpečná a neobejde se bez ztrát. Ovšem Laia je rozhodnutá už nikdy nebýt ustrašenou osobou a hodlá za každou cenu vysvobodit milovaného bratra z kaufského vězení, které vede nemilosrdný Dozorce, známý svými zvrácenými praktikami.

Musím pochválit zpracování map, jelikož jsou přehledné, ilustrované a přeložené do češtiny. Čtenář si může prohlédnout nejen plánek celého Impéria, ale zároveň má možnost prozkoumat půdorys kaufského vězení a zjistit, kde se hrdinové zrovna pohybují.

Jiskra v popelu si vypálila místo v srdcích čtenářů, nejen svojí dusivou atmosférou, ale i silnými hrdiny a napínavým, drsným příběh. Plamen v temnotě bohužel nedosahuje takových kvalit jako předchozí díl. I přes dramatičnost děje jsem si z příběhu nesedla na zadek, jako tomu bylo u Jiskry, která ve mně rozdmýchala spoustu emocí. Věřím, že autorka si ještě nechala spoustu es v rukávu a další díly budou stejně nabité jako ten první.

Na Plamenu v temnotě je hodně znát, že autorka Sabaa Tahirová plánuje tetralogii, děj je vyplněn i nezáživnými rozhovory a opakováním mnohých informací, o kterých čtenář už ví. Celý příběh je vlastně vystavěn na cestě do vězení Kauf. Tyto putovací „vycpávkové“ části naštěstí autorka okořenila nečekanými zvraty a akčními okamžiky.

Fantasy kniha se skládá ze čtyř částí – jednotlivé kapitoly jsou vyprávěny z pohledu tří hlavních hrdinů, kteří se nepravidelně střídají: Heleny Aquilly, Eliase Veturia a Laiy ze Serry. Hrdinové musí překonat nejednu překážku a čelí mnohým nebezpečím. Největší změnou charakteru prochází Laia, už není tou ustrašenou květinkou, ale začíná být odhodlanou ženou. I přes velkou snahu stále dělá chybná rozhodnutí, která ji ohrožují, naštěstí má Eliase – bývalou masku, dědice vznešené rodiny, špičkového vojáka a především ochránce.

V průběhu neutuchajících bojů a šarvátek si protagonisté najdou čas i na laškování. Nedočkáme se všudypřítomného milostného trojúhelníku, ale dokonce čtyřúhelníku. Já osobně bych některé pasáže vypustila, ale k young adult žánru romantika prostě patří.

Plamen v temnotě i přes výhrady považuji za dramatické, napínavé a čtivé dílo. Bezmoc, boj o moc, strach, ale i naděje, to vše se mísí v silném příběhu. Sabaa Tahirová je zručná autorka a věřím, že v následující části, která se bude jmenovat A Reaper at the Gates a měla by vyjít v Americe příští rok v dubnu, nás opět překvapí.

Sabaa Tahirová pochází z Kalifornie, ale momentálně žije se svou rodinou v San Franciscu. Proslavila se svojí sérii Jiskra v popelu, kterou začala psát v průběhu nočních směn, když pracovala jako editorka novin. V dětství svůj volný čas dělila mezi hraní na kytaru a čtení fantasy novel nebo komiksů. V dospělosti vyzkoušela řadu profesí, než se naplno začala věnovat psaní.

Ukázka:
Těm lidem, kterým jsem ublížil, už nepomůžu,“ řeknu. „Nemůžu změnit to, co jsem napáchal.“ Nakloním se k ní. Potřebuju, aby porozuměla každému slovu, které jí řeknu. „Tvůj bratr je jediný Učenec na tomhle kontinentě, který ví, jak vyrobit serrskou ocel. Nevím, jestli bude na Darina ve Svobodných zemích čekat Spiro Teluman. Vlastně ani nevím, jestli je Teluman ještě naživu. Ale vím, že jestli dokážu dostat Darina z vězení a jestli záchrana jeho života znamená, že někteří nepřátelé Impéria dostanou šanci bojovat za svobodu, možná budu moct odčinit část všeho toho zla, kterého jsem se na světě dopustil. Jeho život – a všechny životy, které by mohl zachránit – nahradí život těch, které jsem zničil.“
„Ale co když už je mrtvý, Eliasi?“(str. 100)

Plamen v temnotě
Autor Sabaa Tahirová