Recenze: Karen McMannus – Jeden z nás lže

1 1 1 1 1 (10 hlasů)

Britská autorka Karen McManusová se světu představila svojí prvotinou Jeden z nás lže a ihned si získala široké publikum. Zápletka knihy je na první pohled vlastně úplně prostá. V zavřené místnosti bylo pět studentů, jen čtyři vyšli ven živí. Poslední byl velmi důmyslným způsobem zabit. Vrah musel být přítomný během jeho smrti, avšak ani jeden z přeživších se nehodlá doznat k vražednému činu. Jaká je tedy pravda? Young adult říznuté krimi žánrem, to je autorčin velkolepý debut, který oslovil nejen mladé čtenáře ve více než třiceti zemích světa.

knihaPopulární princezna Addy, třídní premiantka Bronwyn, vycházející baseballová hvězda Cooper, tyto tři byste po škole rozhodně nečekali. Nate – školní grázl – se sem hodí mnohem víc. A Simon – kluk, který rád odhaluje tajemství ostatních a pak se o ně neváhá podělit v aplikaci Co ty na to? Tato pětice si po vyučování odpykává trest, než se všechno ošklivě zvrtne a jeden ze studentů umírá. Na zbylé okamžitě padá stín viny. Kdo mohl mít dostatečný motiv k vraždě svého spolužáka? Protože každý, kdo z místnosti odešel živý, má svá tajemství….

Načrtnout prostý a zdánlivě neřešitelný zločin je perfektní způsob, jak ihned upoutat zájem čtenáře. Spojení young adult literatury a krimi žánru je doposud neotřelé, tudíž funguje jako výborné lákadlo. Příběh čtveřice středoškolských studentů se rozvíjí rychle, ve svižném úvodu se ihned dostaneme k hranici, kde anotace končí a nastává jeden velký otazník. Autorka si vybrala vyprávění v ich-formě, slovo si ale střídavě berou všichni čtyři podezřelí aktéři. Popisují situaci a vývoj událostí ze svého pohledu a pozice.

Tento způsob vyprávění má opět sloužit k navýšení originality, přesto bych ho označila jako dost nešťastný. Ačkoliv zřetelně vnímám snahu o důrazné vykreslení a odlišení charakteristik postav, dokonce i po 300 stranách jsem mnohdy nepoznala, kdo zrovna stojí v roli vypravěče. Zorientovat se v rodinných příbuzných i vzájemných vztazích mezi nimi je komplikovaná záležitost na celou knihu.

Samotných příběh se sice vyznačuje hbitým úvodem, záhy ale nastává doba prázdna. Děj se posunuje jen velice pomalu, občas téměř stojí. Více než řešením kriminálního činu se autorka zabývá vztahy mezi postavami, což se sice od young adult žánru očekává, ale nadužívání klišé prvků a celková stagnace v případu knize rozhodně ubírá body. Závěr a rozuzlení jsou naopak příliš náhlé a zbrklé, vrah je odhalen skoro zničehonic. Autorka mnohem víc úsilí věnovala young adult části knihy, než té thrillerové.

S trochou důvtipu si lze pachatele brzy domyslet, já jsem ale záměrně mezi řádky příliš nebádala, abych si mohla užít velkolepý okamžik odhalení, což mi nakonec skutečně vyšlo. Minimálně bod týkající se skutečného vraha spisovatelka vymyslela velice slušně! Nadnesla logické důvody, příčiny a motivace, takže jako celek působí Jeden z nás lže opravdu dobře.

Na knize nelze vše jen kritizovat. Čte se velmi snadno, relativně rychle ubíhá i přes nevelkou dějovost prostřední části. Příběh s kriminální zápletkou podaný ve stylu show má zkrátka šmrnc. Jeden z nás lže může být příjemným zpestřením několika vašich večerů. Máte-li rádi young adult literaturu, ale hledáte něco originálního a temného, Jeden z nás lže vám skvěle padne.

Jeden z nás lže
Autor Karen McMannus
Překlad Hana Vrábelová