Recenze: Nikos Kazantzakis – Bratrovrazi

Řecký spisovatel Nikos Kazantzakis se do povědomí českých čtenářů dostal především svou novelou Řek Zorbas. Za svou popularitu vděčí pravděpodobně filmovému zpracování, v němž exceloval skvělý Anthony Quinn, herec, který navzdory svému americko-mexickému původu na plátně stvořil uvěřitelný prototyp prostého Řeka.

knihaKazantzakisovo dílo je nesporně významné, přesto kniha Bratrovrazi vyšla v českém překladu poprvé teprve teď. Autor se vrací do doby občanské války (1946 – 1949), která se stala tragickou kapitolou řecké historie. Příběh je poměrně jednoduchý, podobný mnohým, které se odehrávaly v mnoha řeckých vesnicích. Román se z něj stal díky filozofickým a morálním úvahám. Vedlejších dějových linií je málo a jsou krátké, nevýrazné, poslouží především k rozvíjení zmíněných úvah či k budování cestiček k nim.

Téma, rozpracované v knize Bratrovrazi, je sice obtížné, avšak spolehlivě vede k dramatické zápletce. A především může autor zveřejnit svůj postoj k občanské válce. V době, kdy román psal, šlo o současnost, nikoliv historii a přestože ho před vydáním v padesátých letech přepracovával, lze Bratrovrahy brát jako text psaný pod dojmem této události. Proto je pozoruhodné, jak důsledně se dokázal vyhnout politickému postoji a ponechává v knize pouze lidský rozměr.

Nezávislý postoj se snaží zachovat otec Jannaros, kněz v obci Kastelos. V jeho případě však nejde o lidský, ale boží rozměr, což mu však situaci nijak neulehčuje. Nestrannost je však vesničany vnímána jako stranění „těm druhým“, touha po svobodě jako nebezpečí. Svými názory se nestává váženým, ale fašistou či bolševikem. Utrpení lidí dostupuje takové intenzity, že obviňují Boha a víra se pro ně transformuje v břemeno, které na ně doléhá fatální vahou.

Knězi nejde o vyřešení konfliktu vítězstvím jedné strany, ale o smír. Není však idealista, stejně jako autor románu. Přesto však nedokáže domyslet všechny důsledky a nedokáže umlčet své svědomí. V tom tkví jeho tragédie, potažmo tragédie všech čestných lidí.

České vydání knihy Bratrovrazi nenechává – pokud se týká informací – čtenáře na holičkách. Je doplněno stručnou, ale výstižnou historií řecké občanské války, jejím odrazem v řecké literatuře a statí o životě a díle Nikose Kazantzakise. Spojení strohých historických fakt s příběhem cíleným na jedince dává jedinečnou možnost vcítit se do doby politických bojů i do tragédie muže, který nespoléhá pouze na své instinkty, ale snaží se chovat tak, jak by se člověk chovat měl.

Autor dokáže – a nejenom v tomto díle – provést svého čtenáře hlubinami pravoslavné křesťanské mystiky, v tomto ohledu je velmi erudovaný. S tím je potřeba počítat, tento aspekt knihy je velmi náročný. Pokud by knihu čtenář vnímal pouze jako příběh, o mnohé by se ochudil.

Bratrovrazi nejsou koncipováni jako proklamace nebo vyjádření osobního postoje. Stejnou měrou popisují násilí páchané vládními vojáky, stejně jako násilí páchané partyzány. Ani církev není ušetřena, pro autora existuje mezi vírou a církví propastný rozdíl. Scéna, v níž dobře živený mnich vybírá od chudých obyvatel vesnice jejich poslední zbytky jídla, je toho dostačujícím důkazem.

Kniha Bratrovrazi je v konečném důsledku poněkud bezradná, řešení neexistuje, zůstává pouze jakýsi morální apel. To ovšem neubírá textu nic na významu. Sugestivní líčení bídy, strachu a utrpení nejsou přepjaté a neslouží k šokování čtenáře. Popisuje skutečný stav chudých řeckých vesnic v době občanské války a je potřeba je procítit, aby nás alespoň tato zprostředkovaná skutečnost varovala před jakýmikoliv formami extremismu.

Bratrovrazi
Autor Nikos Kazantzakis
Překlad Georgia Zerva Pilicidu