Recenze: Sarah J. Maasová – Dvůr křídel a zmaru

5

Kniha Dvůr křídel a zmaru je třetím dílem knižní série Dvůr trnů a růží populární spisovatelky Sarah J. Maasové. Hlavní hrdinkou je víla Feyre, která byla kdysi člověkem a nyní se snaží zachránit obyčejné lidi, na které chce zaútočit král vílí říše Hybern. Panovník má v držení prastarý artefakt a zdá se být neporazitelný. Českému čtenáři může být také známá autorčina knižní série Skleněný trůn.

Feyre se opět ocitá na Jarním dvoře. Touží po pomstě a hodlá využít příležitosti, které ji vladař Jarního dvora poskytl. Sbírá informace, které by mohla poskytnout svým přátelům o plánech krále Hybernu. Musí si ovšem pospíšit, jelikož nepřátelé se chystají strhnout zeď, jedinou ochranu smrtelníků proti vílám. Schyluje se k boji, po kterém bude nastolen nový řád. Přežije Feyre a její přátelé osudový střet?

V prvním díle se Feyre seznamovala se situací víl žijících za zdí. V pokračování se autorka uchýlila k nečekanému zvratu a představila novou hrozbu. Ve třetí knize nedochází k tak podstatným zvratům, jako v předchozí knize. Přesto je i tento příběh napínavý a nečekané změny situace se spíše týkají vedlejších postav. Významnou roli dostaly sestry hlavní hrdinky Nesta a Elain, na scéně se nečekaně objeví i otec dívek. Postavy se střetnou s úhlavním nepřítelem již v této knize. Přestože konečná bitva měla být obřích rozměrů, je kupodivu, jak málo životů Feyřiných známých si vyžádala. Konec tak působí velice idylicky.

V knize dostává samozřejmě opět hodně prostoru interakce mezi postavami, a tak vznikají a  prohlubují se vztahy mezi nimi. Až se zdá, že Maasová nechce nechat nikoho bez partnera. Méně prostoru ovšem dostává popis tělesných radovánek. Ojediněle se postavy častují vulgarismy.

V tomto příběhu se postavy vydávají na různá místa. Jelikož ale hrdiny vždy tlačí čas a musí ihned chvátat dál, představuje spisovatelka nové oblasti jen stručně. Jedna postava se sice vydává na cesty, čtenář ovšem nesleduje její pouť. Přestože se Maasová nezaobírá hlouběji charakteristikou oblastí, informuje o různých odlišnostech krajů i prostřednictvím popisů obyvatel. Hybernské víly jsou například popsány následovně:

Ovšem dvojice velitelů – muže a ženy z vílího rodu – mi vetkla do srdce střepinu strachu. Podle vzhledu šlo o vznešené víly. Jejich kůže měla stejný narudlý odstín a vlasy měli inkoustově černé jako jejich král. Nejvíc mě však zaujaly jejich bezcitné tváře bez jakéhokoliv výrazu. Tisíciletí krutosti je zbavila veškerého citu. (Str. 28).

Autorka doplňuje sérii Skleněný trůn povídkami a je otázkou, zda si i peripetie postav z Dvora nešetří pro samostatné knížky. Na rozdíl od série Skleněného trůnu líčí autorka děj skoro bez výjimky z pohledu hlavní postavy, a proto se čtenář jen stručně dozvídá, co se dělo s dalšími hrdiny. Prostřednictvím Feyřiných schopností je pak ojediněle podán pohled na situaci z perspektivy jiné postavy. Na začátku a na konci pak dostává prostor druh hlavní hrdinky. V kapitolách nadepsaných Rhysand se tak čtenář může dočíst, jak dotyčný prožíval předchozí válku anebo jak vnímal Feyre.

Feyre a její drazí se v této knize postavili svému úhlavnímu nepříteli. Při srovnání se sérií Skleněný trůn je tempo této série rychlejší a udržuje čtenáře v napětí. Přesto na mě kniha působí nevyváženě. Některé části knihy jsou do detailu promyšlené, jiné jsou naopak poměrně odbyté. Uvidíme, co Maasová svým postavám ještě přichystá.

Dvůr křídel a zmaru
Autor Sarah J. Maasová
Překlad Ivana Svobodová