Recenze: Milan Dušek – Minulosti neutečeš

Zkušení policisté vědí, že existuje několik skutečně silných motivů k vraždě a jedním z nich jsou určitě rodinné vztahy. Vlastně to vědí všichni – informace o zločinech plní televizní zpravodajství, stránky tisku i prostor internetu. A kdo je sleduje a čte kriminální romány, stane se postupně velmi kvalifikovaným detektivem. Nová detektivka Milana Duška Minulosti neutečeš se rodinnými vztahy zabývá, i když motivů je v ní víc.

knihaDěj je vedený dvěma dějovými liniemi, jedna se týká mladé ženy Veroniky Matějíčkové, druhá se zabývá vyšetřováním přepadení bank ve městech východních Čech. Kriminální prvky knihy se pak dále rozvíjejí a tým detektivů z Újezdu se musí potýkat i s vraždami. Avšak jak to v detektivkách bývá téměř pravidlem, vše souvisí se vším a cesty, které vedou k jednotlivým případům, se nutně musí v určitých bodech protnout.

Milan Dušek se ve svých detektivkách většinou primárně věnuje postupu vyšetřování a jeho výborná znalost reálných policejních postupů mu v tom velmi pomáhá. Často kombinuje hlavní případ s nějakým vedlejším, případně se zmínkami o reálných zločinech, o nich se čtenář může dozvědět z televize nebo jiných zpravodajských kanálů. Z tohoto hlediska můžeme považovat knihu Minulosti neutečeš za určitou výjimku.

Autorova pozornost se zaměřuje na postavu mladé Veroniky Matějíčkové, velmi pečlivě a citlivě vykresluje její postavu. A citlivost je v tomto případě klíčová, protože Veronika se rozhodně nenarodila na šťastné planetě. Nemůže si dovolit hroutit se z každé hlouposti, ale musí si umět nalézt způsob, jak žít v podmínkách, které jsou jí momentálně souzeny. Milan Dušek trefně popisuje její svatbu s Fandou Matějíčkem, nesoucí se v duchu vesnické omezenosti a alkoholu. Veroničina snaha poctivě dostát svému údělu je až dojemná. Stejně bezvýhradně se oddává novému vztahu po smrti svého manžela.

Veroničin příběh je tragický a má univerzální rysy antické tragédie. Tedy – nic nového pod sluncem, lidské osudy se od časů, kdy antická dramata vznikala, změnily jen málo. Jiný je jen způsob, jakým je autor sděluje svému čtenáři, posluchači a divákovi.

Kompozice knihy zůstává poměrně přímočará, obsahuje jen málo odboček nebo retrospektiv. Přesto má některé rysy románu. Vlastnímu vyšetřování se na více než třech stech stranách textu autor věnuje spíše okrajově, zachycuje život na současném malém městě a vesnici v prostředí obyčejných lidí, kteří sice mají své ambice, ale nejsou schopni je z různých důvodů realizovat. Pokud se chtějí posunout někam dál, brzdí je primárně jejich neschopnost stanovit si cíl, protože na něj ve své omezenosti nejsou schopni dohlédnout. To je případ podnikatele Pajchla, toužícího po úspěchu, který to zkouší svým osobitým buranským způsobem.

Děj knihy je srozumitelný i přes relativně komplikovaný děj, jen vyřešení nehody Fandy Matějíčka je ukryto někde mezi stránkami a může čtenáři uniknout. Textu by určitě prospělo, kdyby byly dialogy zbaveny přehnaně spisovných výrazů, i když tolik rušivé zase nejsou.

Celkově kniha působí velmi současným dojmem, přestože ji ještě můžeme řadit ke klasické české detektivce. I když v ní nejsou samoúčelné akční scény, autor do ní zařadil scénu zatýkání podezřelého policejním komandem a čtenář musí ocenit, že se nezvrhne v divokou honičku, ale je profesionálně zakončena. Milan Dušek se nerozpakuje zařadit ani erotické scény a dokáže je zpracovat výstižně, ale decentně. Přesun těžiště od pátrání k příběhu vedlejší postavy je rozhodně zajímavý a knihu určitě pozvedl.

Minulosti neutečeš
Autor Milan Dušek
Nakladatelství Moba