Recenze: Jan Folný – Víkend v Londýně

5

Občas se může zdát, že objevit v současné české beletrii text, který dokáže rozčeřit relativně stojaté vody, může připomínat pověstné hledání jehly v kupce sena. Ale jeden takový text se nedávno na pultech našich knihkupectví objevil. Novinku Jana Folného vydalo vydavatelství Host pod názvem Víkend v Londýně a bezesporu se zařadila mezi výrazné tituly roku 2018.

Kdo je Jan Folný? Původním povoláním učitel českého a ruského jazyka, v současné době žije a pracuje v Londýně. Debutoval knihou Od sebe/k sobě a poté následovala povídková kniha Buzíčci, jež už na rozdíl od prvotiny naznačovala, že Folný je nadaný autor a dokáže nejenom skvěle pracovat s češtinou, ale je také dobrý psycholog a pozorovatel lidských osudů. A právě tam někde jsme možná mohli zahlédnout zárodky jeho talentu, který zúročil ve Víkendu v Londýně.

Tři přátelé z dětství se rozhodli oslavit nadcházející čtyřicátiny během víkendu v Londýně. A co od toho očekávají? Petr by chtěl zažít něco vzrušujícího, co by přehlušilo stereotypní koleje, po kterých se jeho život sune, Marek již téměř prohrál boj s pocitem totálního životního selhání a plánuje ukončit svůj život. Adam je stále více přesvědčen, že vztah s Richardem míří do slepé uličky a něco se musí změnit. A ono se opravdu změní, život tří přátel po společně prožitém víkendu v Londýně už nikdy nebude jako dříve.

Víkend v Londýně přináší drsnou výpověď o životě současných čtyřicátníků. Přestože kniha pluje více méně v banálním proudu a popisuje v podstatě stereotypní vzorce chování, postupně se dostáváme pod povrch a mezi řádky se rozprostírá bezbřehá prázdnota životů jednotlivých postav.

Samozřejmě se nedá říci, že jsou všichni dnešní čtyřicátníci stejní jako Folného postavy, ale jeho hrdinové řeší problémy, které tuto věkovou kategorii vystihují. Možná mají poslední šanci začít žít jinak, ještě něco zažít, vyprostit se ze sítí stereotypu. Nebo naopak už na vše rezignovat a jen dožít v obchodních centrech a u televizních seriálů. Zajímavá je i sonda do života gayů přibližující problémy této komunity, ať už se jedná o registrované partnerství či adopci dětí.

Kniha je bravurně napsaná moderní češtinou. Každá figura mluví jinak, čtyřicátník-otec jinak než jeho syn, matka učitelka jinak než gay Adam. Folný si dokáže s jazykem skutečně pohrát, text má rytmus, nevypomáhá si nekonečnými popisnými souvětími zakrývajícími fakt, že myšlenek v textu moc nenajdeme, jak bývá v současné literatuře běžné. A přestože jeho text může zejména u „teenagerovské“ mluvy vyvolávat diskuzi, zda se dnešní mládež takto skutečně vyjadřuje, na pocitu, že se jedná o autora, který skutečně umí pracovat s moderní češtinou, to nic nemění.

Uvádím ukázku textu teenagera Pavla, tak můžete posoudit sami:

Trochu mě sere, že téčko jelo do Londona, teda jako beze mě, klidně mě moh vzít s sebou. Na obtíž bych nebyl, spíš naopak, bych jim třem zajistil mladickej spark, vo kterej jim samozřejmě v první řadě jde. Protože je jasný, že ho tam jeli hledat. Jako svatej grál, jako šifru mistra Leonarda. Navíc téčkovi kámoši jsou dost v olrajtu: Byl je mega úleťák a už dost vycvakanej alkáč, co miluje moji mámu a všichni vo tom vědí, jen moje fotřisko ne, a pak Adam, kterej tam v Londoně žije, je vlastně milá a neškodná buzola, co mi pravidelně proslintává fejs a myslí si, že vo tom nevím. (Str. 153-154).

Přestože motto knihy zní: „Věnováno mužům v nejlepších letech, kteří doposud nepřečetli žádnou knihu. Tahle musí být vaše první!“, příliš si nedovedu představit, že by právě tato kniha byla první knihou muže, kterou kdy přečetl. Vzhledem k tomu, že kniha z velké části vypovídá o životě homosexuála, bych Víkend v Londýně doporučila spíše liberálněji smýšlejícím čtenářům, zejména ženám, pro konzervativního čtenáře by kniha mohla být příliš silnou kávou.

Název knihy: Víkend v Londýně
Autor:Jan Folný
Nakladatelství:Host – vydavatelství, s.r.o.