Recenze: Leigh Bardugo – Prohnilé město

Prohnilé město je druhým a zároveň posledním dílem minisérie skvělé autorky Leigh Bardugo. Jelikož se dočkáme uzavření příběhu, jde opravdu o akcí nabitý příběh plný zvratů a nebezpečí, který je velmi poutavý a čtivý.

knihaSlavné šestce se podařilo něco zcela nevídaného, splnili úkol, který se zdál nad jejich možnosti a na který byli všichni ostatní krátcí. Místo toho, aby jim za jejich neobyčejné služby byla dána slíbená odměna, byli podraženi a jejich členka unesena. Obávaná parta je plná zloby a rozhodne se pomstít, a to ve velkém. Hodlají si vzít, co jim patří zpět, a zároveň změnit poměry v jejich milovaném městě. Rozehrává se velká hra, při které všem půjde o život. Každodenním chlebem hrdinů se stává život na hraně, po krku jim jde mnoho různých nepřátel. Kaz a jeho parta jsou sice mazaní a schopní, ale bude to stačit, když se téměř celé město obrací proti nim?

Setkáváme se stejnými hlavními hrdiny, které jsme si stihli v Šesti vranách oblíbit. Patří mezi ně ostrostřelec Jesper Fahey, syn nepřítele s užitečnými znalostmi v demolici Wylan Van Eck, mocná smrtička Nina Zenik, bývalý lovec čarodějnic Matthias Helvar a Inej Ghafa pravá ruka Kaze a zároveň jeho špeh. Jejich nepřekonatelným vůdcem je charismatický Kaz Brekker – podvodník, kuplíř, zloděj, prostě kriminálník s inteligentním mozkem a skupinou geniálních přátel v zádech. Dohromady tvoří neporazitelné uskupení. Milým překvapením je fakt, že se v Prohnilém městě setkáváme i se starými postavami, které známe ze série Griša – jako je Žeňa nebo Nikolaj.

Každý z protagonistů je jiný, liší se nejen svými charaktery, ale i schopnostmi. Každý z nich je originál a netypická osobnost s jiným pohledem na svět. Tím je kniha obohacená o různé úhly pohledu a názory. V průběhu čtení se postupně dozvídáme další úryvky ze života členů gangu a jejich životní rány, útrapy a ztráty. Navíc dochází k vzájemnému vylévání citů a vytváření ještě silnějších vzájemných vazeb. Romantických chvilek plných zadržované touhy v knize rozhodně několik najdete, ale autorka jimi akcí nabitý děj prokládá nevtíravě.

Leigh Bardugo je nadaná autorka, která na sebe upozornila především trilogií Griša. V něm vyprávěla o magickém světě čarodějů inspirovaném Ruskem, ve kterém zakotvila i v případě dilogie Šest vran, která je v mnohém akčnější, napínavější a dramatičtější než původní série. Je vidět, že se autorka vypsala, v případě Prohnilého města jde opravdu o propracovaný příběh plný dobrodružství, pomsty, touhy, úskoků, podrazů a nebezpečných rozhodnutí, které doprovází všemožné lsti a triky.

Prohnilé město je složené ze šesti částí, které jsou dále rozděleny do jednotlivých kapitol.  Každou z nich vypráví některý z hlavních hrdinů sjednocené šestky, to znamená, že se v příběhu nahodile střídá poměrně hodně hrdinů. Kniha má větší rozměry než je zvykem, za to je opravdu krásně zpracovaná. Přejatý obal je ozdobou příběhu a červeně obarvené stránky knize dodávají tajemnost a originalitu. Navíc jsou součástí příběhu dvě krásné mapy nejen celé říše, ale i hlavního města Kerchu  nebezpečného Ketterdamu, kde se hlavní hrdinové potulují a který je zároveň jejich domovem. Velmi jsem uvítala i obsáhlý seznam postav, o kterých je v knize řeč, jejich jméno a krátký popis, který je vystihuje. A jako vždy jsou součástí příběhu vyjmenované řády všech griš.

Pokud jste si, stejně jako já, oblíbili Leigh Bardugo, jistě vás potěšilo, že autorka měla dorazit 6. října do Prahy a být největším hostem Humbookfestu. Tedy třetího ročníku knižního festivalu, který nabízí různorodý program a mezi který měla patřit právě beseda s Bardugo a následná autogramiáda. Bohužel autorka celé své evropské turné s lítostí zrušila kvůli svému zdravotnímu stavu. Její fanoušci mohou jen doufat, že oblíbené autorce bude brzy lépe, a že se s ní někdy v budoucnu přeci jen setkají.

Leigh Bardugo je americká autorka, která se narodila v Jeruzalémě. Po absolvování Yaleovy univerzity pracovala například jako maskérka či novinářka. V roce 2012 vydala první díl trilogie Griša, který se okamžitě stal bestesellerem. Kromě psaní se věnuje i hudbě a zpívá se svou skupinou. Poslední vydanou knihou v češtině je Válkonoška, kniha vyprávějící o silné ženské superhrdince Wonder Woman.

Ukázka:

„Potkat tě byla katastrofa.“ Nadzdvihla obočí. „Děkuju.“ U Djela, tohle mu vážně nejde. Přešlapoval z nohy na nohu, chtěl, aby mu porozuměla. „Katastrofa, za kterou jsem každý den vděčný. Potřeboval jsem pohromu, která otřese světem, ve kterém jsem do té doby žil. Byla jsi zemětřesení, vichřice.“ „Já,“ dala ruku v bok, „jsem křehká květina.“ „Nejsi květina, jsi každičký kvítek v rozkvetlém lese. Jsi mořská vlna. Jsi horečka, která mě přemohla.“ „A co bys chtěl?“ zablýskla očima a hlas se jí chvěl. „Dokonalou fjerdskou dívku s vysokým límcem, která se ponoří do studené vody, kdykoli má chuť udělat něco vzrušujícího?“ (str. 190).

Název:     Prohnilé město
Série:    Šest vran (2.)
Autor:     Leigh Bardugo