Recenze: Neal Shusterman – Smrtka

5

Smrtka je opravdu originální a jedinečná kniha v žánru youngadult. Neal Shusterman, autor sci-fi série Bez šance, ví, jak zaujmout a především šokovat čtenáře. Jeho díla se zaměřují na mravní hodnoty, lidské svědomí a morálku.

smrtkaOcitáme se v době, kdy je planeta na vrcholu všeho vědění a lidé mají nedozírné možnosti. Lidstvo se na druhou stranu už nemá kam posouvat, všechno už bylo objeveno a poznáno. Jednoduše se dá spravit lidská podoba, mnozí se nechávají o mnoho let omladit, můžete skočit z mrakodrapu a v nemocnici vás dají zpátky dohromady. Lidstvo je nesmrtelné, ale naše planeta je omezená, takže je potřeba kontrolovat její zalidnění. Od toho jsou tu smrtky, které se cvičí v zabíjení. V každém regionu je jich určité množství a náhodně podle statistik vybírají své oběti, které se nesmí bránit, jinak budou pokoseni i jejich blízcí.

Příběh nám přiblíží prostý život smrtek. Spolu s hlavními hrdiny poznáme, jaké to je, dostat se do učení, a osvojit si dějiny smrtek a především techniky zabíjení. Dokonce budeme svědky několika kosení. Smrtky by se měly naučit jednat moudře a spravedlivě. Vybíráni by tedy měli být lidé s morálkou, kteří budou mít při své práci výčitky svědomí. Je to neuvěřitelné břímě a zároveň čest, dostat se do cechu smrtek, přináší to s sebou značné výsady, ale i odloučení od blízkých a izolovanost.

Tento dystopický příběh je rozhodně nevšední, netypický a prostě jedinečný. Vždycky mě potěší, když v záplavě velkého množství titulů, které jsou jako přes kopírák, objevím dílo, které se vymyká a nad kterým se čtenář rád zamyslí. V knize nechybí akce, ani napětí. Chválím i to, že se autor vyhnul otřepanému milostnému trojúhelníku, romantické city hrají v knize druhé housle.

Vyzdvihnout musím i přebal knihy a samotné hrdiny, kteří jsou sympatičtí a opravdu umí překvapit. Jen tak se nevzdávají a jdou si za svým, i když je před nimi nebezpečná cesta, jejich vůli to nezlomí. I přes překážky a nepřátele se pokouší držet svých zásad, ovšem svět není spravedlivý, nýbrž krutý, a zkorumpovanost spolu s pletichařením se objeví v každém systému a významně zamíchají kartami.

Jednotlivé kapitoly v knize jsou prokládány úryvky ze života smrtek, které si zaznamenávají ve svém deníku. Prostor v jednotlivých pasážích mají různé smrtky, což je dobře, protože každá má svůj osobitý styl kosení a vyhraněné názory, které jsou zajímavé ke čtení a především k zamyšlení.

Příběh je opravdu poutavý a zaujme vás od první stránky. Shusterman je pan spisovatel a je vidět, že má tenhle nový svět propracovaný a působí uvěřitelně. S tím, jak jde věda a technika závratnou rychlostí dopředu, není vůbec vyloučené, že podobný problém přelidnění budou řešit profesionální zabijáci. Tahle vize je sice děsivá, ale to, že naše planeta má omezenou kapacitu i zdroje, je holý fakt, který zatím žádný pokrok lidstva nezměnil.

K napínavé knize Smrtka mám jen jednu výtku, a to poměrně zásadní. Člověk, který měl na svědomí zpracování anotace, na můj vkus prozradil příliš mnoho. Nebylo třeba vyzradit zásadní a šokující zvraty v příběhu. Obsah knihy se měl pouze naznačit, ne naservírovat skoro polovinu děje. Čtení mohlo být ještě mnohem napínavější a nečekanější, ale ani tohle spoilerování nezměnilo fakt, že kniha je jednou z nejzajímavějších novinek letošního roku.

Neal Shusterman je americký autor žijící se čtyřmi dětmi v Kalifornii, nejčastěji píše příběhy pro mládež. V České republice autorovi vyšel zatím jen první díl série Bez šance. Zatímco v zahraničí sklízel obdiv (dokonce se chystá filmové zpracování), u nás se bohužel tato kniha neuchytila natolik, aby nakladatelství vydalo další díl. Fanoušci jistě doufají, že se přece jen v budoucnu pokračování dočkají. Co se týká série Smrtka, ta sklidila nadšené ovace a není se čemu divit, za tuto knihu autor v loňském roce získal prestižní cenu The Printz Award. Na druhém dílu už pracuje překladatel Petr Kotrle, vydání je naplánované na začátek příštího roku.

Ale koho chtěla obelhávat? Přijetím tohoto učednictví se postavila na vnější stranu neproniknutelné zdi. Bylo demoralizující a zároveň povzbudivé vědět, že život půjde bez ní dál – napadlo ji, že být smrtka je jako být živý mrtvý. Na světě, ale vydělený z něho. Jen svědek příchodů a odchodů.  „Jsme nad zákonem, ale to neznamená, že ho svým životem popíráme. Naše postavení vyžaduje takovou úroveň morálky, která přesahuje vládu zákona. Musíme usilovat o nezkorumpovanost a musíme své pohnutky každodenně vyhodnocovat.“(str. 48-49)

Název knihy:     Smrtka
Autor:    Neal Shusterman
Překlad:     Petr Kotrle