Recenze: Agnes Martin-Lugand – Štěstí mi uniká mezi prsty

5

Hlavní hrdinka knihy Štěstí mi uniká mezi prsty Iris se při jednom z rodinných obědů dozví, že se její život mohl ubírat úplně jiným směrem. Naneštěstí se její rodiče rozhodli v minulosti tak, jak se rozhodli. Iris se na ně v tu chvíli naštve tak, že je přesvědčená, že se do rodného domu nikdy nevrátí. A zároveň se jí v hlavě zrodí nápad, díky kterému si chce svůj dávný sen splnit. Knihu napsala autorka Agnés Martin-Lugand, podle jejíhož prvního románu Šťastní lidé čtou a pijou kávu se v současné době natáčí film.

stesti-mi-unika-mezi-prstyIris pracuje v bance a její práce ji absolutně nebaví. Sleduje, jak její muž lékař postupně stoupá po kariérním žebříčku a plní si své sny. Ona zatím uvízla na mrtvém bodě a neví, co si dál počít se svým životem. Nakonec se rozhodne bojovat a podá si přihlášku na kurz šití v Paříži. Majitelka Marthe si ji okamžitě oblíbí a začne jí věnovat více pozornosti než ostatním žačkám. Vidí v ní talent, který zbytečně zahálel, a teď z něj chce vymáčknout každou kapku.

Marthe seznamuje svou žačku s pařížskou smetánkou a dává jí možnost zazářit. Bohužel si ale každý úspěch žádá své oběti. Ty ale Iris zatím nevidí a užívá si pozornost, kterou ve společnosti přitahuje díky svým originálním modelům.

Iris je šťastná. Věří, že půl roku je s manželem nerozdělí, navíc mu dala slib, že až dokončí své studium, začnou konečně pracovat na miminku. Iris ale nehledí do budoucnosti a užívá si přítomnost. Šití ji baví a vymýšlení vlastních modelů také. Navíc bydlí v Paříži a jejímu kouzlu je těžké nepodlehnout. Také se po dlouhé době objevil muž, který v ní nevidí jen budoucí matku svých dětí. Nepokrytě a okatě s ní flirtuje i přes fakt, že je Iris vdaná. A Iris si tuto pozornost náležitě užívá.

Autorka Martin-Lugand píše knihy odpočinkového rázu, její tvorba mě ale vždy pohladí po duši. Hrdinové jejích románů jsou lidé, kteří si jdou za svým štěstím i přesto, že jim osud zrovna nepřál. Často se musí zvednout ze dna a postavit se překážkám, které jim často kladou jejich nejbližší. Iris, ač vypadá zlomená a sebevědomí moc nepobrala, chce od života víc než být jen reprezentativní manželkou svého manžela doktora, a tak bojuje za to, co má ráda. Její manžel Pierre není moc nadšen myšlenkou toho, že by Iris šila manželkám jeho kolegů šaty, ale nedokáže své ženě upřít šanci ukázat, co v ní je, a tak ji do Paříže – ač nerad – pouští.

I když se může příběh zdát obyčejný a někteří z vás si řeknou, že už na toto téma četli mnoho knih, je kniha Štěstí mi uniká mezi prsty skvělá. Její hlavní hrdinové jsou uvěřitelní, a pokud se zamilují, není jejich láska až tak sladká, jak to občas v zamilovaných příbězích bývá.  Někomu může zvednout sebevědomí, aby mohl jít za svým snem. Nikdy totiž není pozdě udělat sám sebe šťastným.

Konec knihy je pak hořkosladký. I když některé postavy dojdou za svým snem, jiným není přáno a skončí samy. Kdo z nich nakonec jak dopadne, to si budete muset přečíst sami.

Název: Štěstí mi uniká mezi prsty

Autor: Agnes Martin-Lugand