Recenze: Marissa Meyerová – Renegáti

5

Renegáti jsou prvním dílem sci-fi série známé a velmi oblíbené autorky Marissy Meyerové, která si své věrné příznivce získala především Měsíčními kronikami, jež sklízejí úspěch po celém světě. Marrisa tentokrát přišla se zcela novým prostředím, ve kterém žijí obávaní zločinci a oblíbení hrdinové, ochránci bezbranných. Vykreslená společnost se neustále mění, ovšem boj mezi řádem a chaosem přetrvává.

renegatiProlog nás uvede do nebezpečného světa, ve kterém byli lidé s výjimečnými schopnostmi utiskováni, zastrašováni a zabíjeni. Docházelo k tomu do doby, než Anarchisté ukázali svou sílu a svrhli světské vlády. K moci se poté dostaly nejrůznější gangy a vše upadlo do chaosu a nepořádku. Temnou dobu naštěstí prozářila naděje – Renegáti (superhrdinové), kteří se teď usilovně snaží o nápravu světa a záchranu lidských životů.

V knize se setkáváme se dvěma hlavními hrdiny, kteří stojí na opačných stranách. Nova je Anarchistka, která se touží pomstít hrdinům za to, že nezachránili její rodinu. Svůj vztek přeměnila v přípravu na střet s nepřítelem. Nova žije v kanálech se zbytkem přeživších padouchů, kteří neustále připravují velkolepé plány. Už se nechtějí skrývat a být kontrolováni jako doposud.

Na druhé straně máme Adriana, který je superhrdina jako vyšitý. Je to dobrák, který chce ze světa udělat lepší místo k životu. Touží být nápomocný a ze všech sil se snaží zachraňovat nevinné a ctít spravedlnost. Obě hlavní postavy vyznávají jiné hodnoty a mají odlišný názor na svět, ovšem osud je svede dohromady a zamíchá tak rozdanými kartami.

Kniha v žánru young adult je jako stvořená pro milovníky superhrdinů, těch filmových i těch komiksových. Věřím, že alespoň jednoho Renegáta či Anarchistu si jistě zamilujete. Pokud se těšíte na akcí nabitý děj, nelítostné bitky a neohrožené hrdiny, které znáte z Marvelovek, tak nebuďte zklamaní, když dostanete takovou odlehčenou verzi, která je vhodná pro mládež a kde nechybí milostná vzplanutí.

Renegáti jsou knihou, která především mladým čtenářům představuje hrdiny a padouchy zase z jiné stránky. Ukazuje nám, že nic není jen bílé nebo černé. Nikdo není vyloženě zlý či hodný. Každý člověk má svůj osobní příběh a důvody svého chování. Lidé vesměs nejsou špatní, ale určité okolnosti mohou změnit jejich pohled na svět.

Kniha je v určitých situacích značně předvídatelná a hrdinové mnohdy ukazují, jak jsou naivní a jak si nedokážou spojit jednotlivé skutečnosti dohromady a tápají. Čtenář si nejednou zaťuká na čelo, ale abych nebyla jen kritická, musím připustit, že se v příběhu objevily i momenty, které jsem opravdu nečekala. Navíc se s námi dobrodružný příběh rozloučí závěrem, který bezpochyby navnadí čtenáře na pokračování.

Jedná se o napínavý příběh plný akce, bojů, intrik, spřádání plánů, kamufláží a zrady. Kniha se hemží nejrůznějšími schopnostmi, které se velmi liší a ozvláštňují celý děj. Setkáme se třeba s dívkou, co se mění v motýly, další schopnost umožňuje uspávat druhé dotykem, poroučet vosám nebo využívat telekinezi. Jde o různorodou směsici postav, které jsou zakomponované do čtivého příběhu.

Marissa Meyerová je americká autorka, která žije v Tacomě se svým manželem a dvojčaty. Odmalička sní, že se stane spisovatelkou, její první slůvko, které vyslovila, bylo příběh. Už jako malá holčička si místo hraček hrála s knihami. Je členkou asociace Amerických romantických spisovatelů. Napsala desítky fanfikcí pod pseudonymem Alicia Blade, ale proslavila se především svými Měsíčními kronikami.

Ukázka:

Možná byl Ace opravdu padouch. Nebo to byl vizionář. Třeba mezi tím není zas až takový rozdíl. On a jeho Anarchisté vládli Gatlon City dlouhých dvacet let a zločin a neřest zaplavovaly město jako splašky přeplněnou potrubní rouru, Věk Anarchie mohl utěšeně pokračovat další dvě dekády. Půl století. Celou věčnost. Ale pak, zdánlivě zničehonic… přišla naděje. Jasná a zářivá naděje, oděná v masku a plášť. Ona se o všechno postará. Nedělejte si starosti, říkala, nemusíte mi pomáhat. Máte toho už tak dost se vším tím schováváním, fňukáním a přehlížením toho, co jste tu za poslední roky nadrobili. Vezměte si volno. My jsme přeci superhrdinové. Máme to pod kontrolou. Naděje si říkala Renegáti. (Str. 9)

Renegáti
Autor Marissa Meyerová
Překlad Martina Šímová