Recenze: Yrsa Sigurdardóttir – Černá díra

Letošní horké léto knihomolům nepřálo, čtenářům krimi už vůbec ne. Zkuste si číst napínavou detektivku uprostřed koupaliště kypícího životem. Nadšený výskot dětí, nálety vos k blízkému odpadkovému koši, pach přepáleného oleje z nedalekého bistra. To není ideální atmosféra pro temný detektivní žánr. Čtenáři detektivek milují podzimní plískanice, skučení větru za okny a dlouhé noci. Jedině to tvoří pravou atmosféru, aby se člověk plně ponořil do příběhu a začal uvažovat jako člen vyšetřovacího týmu, který stojí na známé dvojici Freyja a Huldar. Islandská spisovatelka Yrsa Sigurdardóttir jim vdechla život v první knize ze série s názvem DNA. Druhý díl nese název Černá díra a třetí, který zatím na svoje vydání v České republice čeká, se jmenuje Katarze.

knihaV Černé díře svede dětskou psycholožku Freyju a vyšetřovatele Huldara dohromady neobvyklý případ, kdy je ve škole při otevírání časové kapsle nalezen rukou psaný vzkaz, který se značně odlišuje od ostatních. Teenageři před deseti lety odpovídali na otázku, jak si představují budoucnost, a jeden z nich uvedl iniciály lidí, kterým přeje smrt. Vyšetřením zdánlivě banálního případu je pověřen detektiv Huldar, který tuto bezvýznamnou kauzu dostane spíše za trest. Kázeňské prohřešky se na jeho kontě množí a úspěchy z doby minulé zavál čas. A kdo jiný by mu měl pomoci odhalit, jak myslí třináctileté dítě, než dětská psycholožka Freyja?

Huldar zabíjí čas potloukáním se po škole a hledáním jednotlivých žáků, kteří by mohli být autory vzkazu. Ale jen do té doby, než se ve vířivce na zahradě jednoho z domů najdou useknuté lidské končetiny a jejich mrtvý majitel o pár dnů později. Iniciály zavražděného se překvapivě shodují s těmi, které jsou napsané na vzkazu z časové kapsle, a začíná boj o čas. Kdo jsou další lidé, jejichž počáteční písmena se objevují ve vzkazu? Proč? Jaká je mezi nimi souvislost? Kolik jim ještě zbývá dnů života? Na všechny tyto otázky se nedostává odpovědi a hodiny tikají.

Černá díra je plná překvapivých zvratů a do poslední strany si nemůžete být jisti, jestli byste obstáli jako člen vyšetřovacího týmu a úspěšně usvědčili vraha. Yrsa dostála své pověsti královny islandské krimi beze zbytku a druhý díl série lze subjektivně označit za zdařilejší než první DNA. Příběh má rychlejší spád, neobsahuje nadbytečné dialogy, které do děje nic nepřináší, a je plný nečekaných zvratů, které nutí přemýšlet spolu s vyšetřovateli. Jenom ta islandská jména a hlavně patronyma přináší českému čtenáři drobné komplikace. Při psaní Černé díry asi autorka myslela na případné čtenáře mimo Island, proto zvolila srozumitelná jména hlavních hrdinů, za což jí patří díky.

Jedinou slabinou knihy je samotný vztah hlavní dvojice, silně připomínající červenou knihovnu. Autorka asi chtěla okořenit detektivku milostným příběhem, který je v Černé díře ve stavu námluv, ale místy to spíše ruší a odvádí pozornost čtenáře od hlavní zápletky, která je mnohem zajímavější. Freyja a Huldar asi mimo svou práci neřeší nic jiného, než jak se navzájem sblížit, ale neztratit svou hrdost. Čtenáře by těmito svými myšlenkovými pochody obtěžovat nemuseli. Detektivku si kupujeme kvůli jinému příběhu. Robert Bryndza ve své knize Do posledního dechu kdysi řešil podobné téma potenciálního vztahu mezi dvojicí vyšetřovatelů a na závěr dal prostor čtenářům, aby mu napsali, zda v dalších dílech chtějí pokračování této milostné zápletky. Kdyby se na totéž ptala svých čtenářů Yrsa, říkám rozhodně ne.

Jako většinu knih od Yrsy lze i Černou díru jednoznačně doporučit. Měla by určitě doplnit knihovnu každého, kdo má rád detektivky s netradiční zápletkou plné zvratů. Opravdu až na předposlední straně zjistíte, že všechno se stalo úplně jinak, než si celou dobu myslíte a myslel si to i vrah.

DNA byla napsaná výborně, Černá díra přímo mistrně. Na Katarzi si zatím musíme počkat, ale bude to čekání hodně dlouhé. Netrpělivě se ptáme v Metafoře – už připravujete Katarzi do tisku?

Černá díra
Autor Yrsa Sigurdardóttir