Recenze: Stephanie Garberová – Legenda

5

Legenda je druhým dílem čarovné fantasy série Caraval, která se pyšní nádhernými snovými obálkami. Příběh nese nejen prvky dívčího románu, ale dýchne na nás i hororová atmosféra, která nenásilně přechází v pohádkové prostředí plné barev a magie. Caraval je opojný, dekadentní svět, který vám učaruje. Můžete se spolehnout, že tahle spletitá hra je prosycená kouzly, splněnými přáními a sny.

Kniha nás opět provede Caravalem, který čeká na svého vítěze. Výhra je lákavá, ale dostat se k ní není vůbec jednoduché. Tella od narození toužila zažít velké dobrodružství a její vroucné přání se jí splnilo. Už podruhé se stává součástí mistrovsky promyšlené hry, ve které se dočká mnoha iluzí a klamů. Nebude vědět, co je pravda a co lež, komu může věřit a kdo si její důvěru nezaslouží. Bude pro ni těžké odlišit realitu od propracovaného a secvičeného divadla.

Aby toho nebylo málo, je Tella rozhodnutá nalézt svou dlouho ztracenou matku a přitom odkrývá bolestivé vzpomínky z minulosti. Příběhem kromě samotného Legendy zamíchají nové postavy – mocní osudníci, kteří se pokusí získat svoji dlouho ztracenou moc. Karty jsou tedy zamíchány, ale kdo nakonec vyhraje, je zatím ve hvězdách.

Stejně jako při čtení první knihy jsem si chvílemi připadala jako Alenka v říši divů. Na každé stránce se událo něco čarovného či podivuhodného.  Z prvního dílu víme, že Caraval se tváří jako milý pohádkový svět, ale pod pozlátkem skrývá svou odvrácenou tvář, která je nebezpečná. Člověk se nechá snadno okouzlit a omámit a zapomíná na iluze, triky a klamy. V Caravalu nikdy nevíte, co vás potká příště a čemu budete čelit. Ovšem tento ročník se od ostatních liší a hlavní hrdinka se o tom brzy přesvědčí na vlastní kůži.

Celá kniha se opět odehrává v několika dnech a na začátku příběhu zase chybí mapa Caravalu, kterou bych rozhodně uvítala, abych si alespoň trochu představila, jak rozlehlý je tenhle kouzelný svět a po jakých cestách se hrdinové ubírali. Naštěstí není Legenda ochuzena o dopisy a nejrůznější vzkazy.

Tentokrát autorka nečekaně vsadila na změnu hlavních postav. Vypravěčkou příběhu tedy není Scarlett, ale její sestra Donatella. Tyhle dívky jsou každá úplně jiná, liší se jako noc a den. Scarlett je zodpovědná, umírněná, svědomitá a spolehlivá, zato Tella je divoká, odvážná, rebelská a kurážná. Šlo o velkou změnu, které jsem se ze začátku obávala, přeci jen jsem byla zvyklá na zodpovědnou Scarlett a Tellu jsem si v první knize příliš neoblíbila. Nakonec jsem musela uznat, že to byl dobrý tah. Tella mě přesvědčila, že je v ní víc, než se na první pohled zdálo. Navíc děj oživila nejen svojí živější a odvážnější osobností, ale přinesla s sebou i čerstvý vzduch a novou perspektivu. Legendě tahle změna jedině prospěla.  Jsem zvědavá, jakého překvapení se dočkáme v následujícím díle.

Velkým mínusem knihy je její předvídatelnost. Autorka si s nějakým utajováním příliš nelámala hlavu. Identita samotného Legendy je zcela průhledná a odhalíme ji poměrně brzy, což je škoda, protože to mohl být hlavní zvrat v příběhu. Nevím, jak to Stephanie Garberová dělá, protože i když čtenáři naznačila mnohdy až příliš, byl příběh neuvěřitelně čtivý a poutavý. Knize se nedá upřít, že je snová a čarovná, prostě plná kouzel.

Sepsat Legendu dalo autorce zabrat, v poděkování se můžeme dočíst, že se jí chvílemi zdálo, že jde o nesplnitelný cíl a takřka nemožný úkol. Garberová bloudila a hledala správnou cestu, kterou naštěstí s pomocí své kamarádky našla. Čtenáři mohou jen doufat, že autorka nebude mít takový problém i s třetím dílem a že ho co nejrychleji vydá.

Stephanie Garberová je stejně jako její kniha fascinující a nespoutaná. Americká autorka sepsala několik příběhů, ale až Caraval se stal její první knihou, která byla vydaná.  Garberová se kromě psaní v žánru young adult živí vyučováním tvůrčího psaní a ráda bere své studenty na autogramiády knih. Mezi autorčiny další vášně patří Disneyland a podle mého názoru svoji lásku k tomuto místu předala i do téhle magické série a v určitých aspektech se jím nechala inspirovat. Autorka má odmalička ráda dobrodružství a cestování. Netají se tím, že stále netrpělivě čeká na Legendovu vstupenku do říše Caravalu.

Ukázka:
Přestávám být takový strašpytel.“ Pořád působila nervózně, ale z její vztyčené brady čišelo jisté odhodlání. „Té hry už bych se raději neúčastnila, ale chci s Julianem do Valendy, ne tu zůstat jako v pasti. Toho jsme si užily dost na Trisdě.“ Tella ucítila záchvět pýchy. Doma Scarlett lnula ke svému strachu, jako by ji ochraňoval, ale Tella viděla, jak se vší silou pokouší vymanit ze sevření. Opravdu se během Caravalu změnila. „Včera v noci jsi měla pravdu, když jsi mi řekla, abych dala Julianovi ještě šanci. Jsem ráda, že jsem se té slavnosti zúčastnila, a vím, že pokud s ním nepojedu, budu toho litovat. Ale“, dodala Scarlett, „jestli poplujeme do Valendy, musíš mi slíbit, že budeš opatrná. Nemůžu tě znovu ztratit.“ (str.23).

Název: Legenda
Autor: Stephanie Garberová
Překlad: Martina Šímová