Recenze: Lisa Jackson – To mi zaplatíš

5

Letní tábory jsou nejen místem letních lásek, ale také místem, kde vznikají různá tajemství. Některá tajemství jsou neškodná, jiná si s sebou neseme celý život. Před dvaceti lety došlo na jednom takovém táboře ke zmizení dvou dívek. A každý, kdo tam tehdy byl, má co skrývat!

to-mi-zaplatisKdyž se po dvaceti letech objeví na pláži poblíž bývalého dětského tábora lidské kosti, je k případu povolán vyšetřovatel Lucas Dalton. Ten je nejen místním policistou, ale současně bývalým praktikantem tábora v době, kdy zde zmizely dvě dívky. Nikdo neví, co se s nimi stalo. Mohou tak kosti patřit některé z nich? Co více, jedna z nich byla jeho bývalou přítelkyní, s níž se krátce před jejím zmizením rozešel, a vedoucím tábora byl jeho otec. Byť by měl případ s takovou mírou osobní zainteresovanosti odmítnout, neučiní tak. Do místa se sjíždějí i ostatní bývalí praktikanti. Každý z nich má co skrývat a každý z nich má svůj vlastní zájem upravit si pravdu tím správným směrem. Co se tedy tehdy skutečně stalo a kdo o tom ví více, než ostatní? Někdo zjevně ano, neboť jednotlivým bývalým vedoucím začínají přicházet zprávy s jasným sdělením: „To mi zaplatíš!“

Kniha To mi zaplatíš z pera spisovatelky Lisy Jackson není součástí žádné ze sérií této plodné autorky. Jedná se o samostatný román, což do její tvorby přináší svěží vánek v podobě nového příběhu a zcela nových hrdinů. Faktem je, že v prvopočátku se může čtenáři zdát, že je těch hrdinů snad až přespříliš a může mít problém se zorientovat.Nicméně začátek knihy je velmi svěží, dynamický a čtivý a čtenář postupně získává přehled o tom, kdo je kdo a jakou roli v příběhu sehrává. Na druhou stranu je v důsledku množství postav náročnější sžít se s jejich povahou, z níž je možné spíše usuzovat, než že by byla významněji vykreslována samotnou autorkou.

Psychothriller je demonstrací toho nejlepšího, co Jackson dovede. Úvod knihy je velmi dynamický a i přes slabší střední část si autorka vylepšuje reputaci v závěru knihy, kdy si autorka se čtenářovou představivostí pohrává prakticky až do závěrečné stránky a je skutečně náročné odhadnout, jaká je skutečně pravda. V závěru pak nenechává nezodpovězené otázky, naopak je čtenáři předloženo logické a smysluplné rozuzlení příběhu.

Na knize lze ocenit především umné vedení dvou časových linií, kdy se střídá minulost na táboře s přítomností. Ti samí lidé se střetávají na tom samém místě, nicméně v rozdílném čase, s rozdílnými životními zkušenostmi, se stejnými povahami, ale jinými životními cestami. Propojení děje „tehdy“ a „teď“ je však psáno natolik zkušeně, že je bezpochyby devizou díla, nepůsobí rušivě, naopak přidává na atraktivitě a přispívá k pochopení hlavních myšlenek a samotné dějové linky.

Lisa Jackson je specialistkou na „omáčku“, často tak ve svých knihách odvádí pozornost od toho, co čtenáře zajímá nejvíce. Díky tomu však do příběhu vpravuje okrajově i jiné emoce, než jen prožitek napětí a touhy znát odpovědi na otázky. Nechybí tak láska či záblesky komplikované lidské povahy, která se s věkem dost možná modifikuje, to podstatné však zůstává. Ačkoliv je to někdy skryto pod povrchem, pod který v reálném životě nedokážeme nahlédnout, prostřednictvím stránek knih a perspektivy autora jsme toho postupně schopni.

Frustrovaně zatroubila, ale dostalo se jí jen vulgárního gesta od řidiče před ní, protože auta se sice dala konečně do pohybu, ale jen se ploužila kolem Washington Square a dál na Canyon Road.

Reva mohla vzteky vyletět z kůže.

Teprve když najela na dálnici číslo 26 směrem na jih, konečně se dočkala normálního tempa, a tak dupla na plyn a předjížděla jako šílená, aby jí kilometry ubíhaly rychleji. Doufala, že se dostane k Jo-Beth dřív, než dorazí někdo další. Potřebovala si s ní popovídat mezi čtyřma očima, aby si osvěžila paměť a sjednotila svou výpověď s její.

Nervozita ji užírala. Reva Mercadová, ohnivá Hispánka, která měla vlastní blog, pořad v rádiu v sobotu večer a brzy bude mít i část vysílacího času internetové televize o všem možném, co se týkalo latinskoamerické problematiky, se proměnila v roztřesený uzlíček nervů.

Nesmí to podělat.

Nemůže připustit, aby se minulost nad ní vztyčila a kousla ji do zadku. (Str. 141).

Název knihy: To mi zaplatíš