Recenze: Umberto Eco – Jak cestovat s lososem a jiné eseje

Kniha Jak cestovat s lososem a jiné eseje je souborem sloupků oblíbeného italského spisovatele a velkého intelektuála Umberta Eca, které po řadu let vycházely v italském deníku La Repubblica. Jedná se o poslední knihu, kterou autor připravil k vydání nedlouho před svojí smrtí. Ukazuje, že Umberto Eco byl nejen brilantním vypravěčem a odborníkem v mnoha humanitních odvětvích, ale také výborným humoristou.

knihaKniha obsahuje čtyřicet pět sloupků, které se zabývají rozličnými tématy, názvy některých z nich zní banálně, jiné naopak působí poměrně bizarně. Přesto se však téměř všechny zaobírají situacemi a problémy, které jednou může řešit každý.  Čtenář se například dozví, jak cestovat s lososem, jak ospravedlnit soukromou knihovnu nebo jak rozpoznat pornofilm. Ačkoliv se sloupky zabývají různými tématy, vždy jsou protkány inteligentním humorem a směřují k pointě, která je někdy naprosto jasná, jindy je zase méně zřetelná a čtenář si ji musí nalézt sám. Umberto Eco ukazuje schopnost prosadit se nejen v odborné literatuře a rozsáhlých románech, ale také v publicistice.

Jednotlivé sloupky pocházejí z časového období od roku 1975 do roku 2004, přičemž jsou řazeny chronologicky. Čtenář díky tomu sleduje vývoj nejen autorův, ale může vzhledem k  širokému rozpětí témat pozorovat také vývoj společenský a technologický. V jednom ze svých sloupků se například Umberto Eco věnuje problémům, které mohou člověka potkat, pokud používá fax, v jiném zase hovoří o tom, jak se vypořádat s telegrafy. Kniha tak nabízí zajímavý pohled na to, jak byly tehdejší technické vymoženosti vnímány, což leckdy působí až úsměvně. Na jednotlivých sloupcích lze pozorovat, že humor Umberta Eca je v první části knihy štiplavější, postupem let se však stává mnohem laskavějším. První eseje jsou ironické a kousavé, starší Eco však působí vyzráleji, moudřeji a tím pádem i shovívavěji. Všechny sloupky mají společné to, že jsou protkány narážkami a odkazy na významné osobnosti a události. Některé části jsou proto bez znalosti kontextu poměrně náročné na pochopení. Avšak i s povrchními znalostmi v oblasti umění či filozofie si může čtenář humor Umberta Eca dosyta vychutnat.

Soubor sloupků je znatelně kratší než autorovy předešlé romány. I hlavní témata prošla razantní obměnou, jsou výrazně jednodušší. Eco vtipnou formou ukazuje, jak lze nahlížet na problémy všedního dne, se kterými se může ztotožnit každý z nás. V jistém ohledu připomínají jeho eseje tvorbu oblíbeného Roberta Fulghuma, jednotlivé sloupky jsou však na rozdíl od těch Fulghumových prošpikované intelektuálními narážkami, které člověka mnohdy donutí začít si některé neznalosti vyhledávat a doplňovat.

Druhý šok ze samozřejmosti mají mnozí, když se ocitnou ve stejné situaci jako já, když zjistí, že mají poměrně rozsáhlou knihovnu – takovou, že si jí nelze nevšimnout, pokud přijdete k nám domů. Nelze si jí nevšimnout také proto, že zde není nic jiného. Návštěvník vstoupí a říká: „To je knih! Přečetl jste je všechny?“ Původně jsem měl za to, že takové věty mohou vyslovit pouze osoby, které nemají s knihami příliš zkušeností a jsou zvyklé pouze na poličky s pěti detektivkami a jednou dětskou encyklopedií na pokračování. Ovšem zkušenost mě naučila, že tyto věty vyslovují i osoby mimo takové podezření. (str. 138)

Název knihy: Jak cestovat s lososem a jiné eseje
Autor: Umberto Eco
Nakladatelství: Argo