Recenze: Tom Hanks – Neobvyklý typ

5

Jmenuje-li se autor Tom Hanks, je kniha předem vystavena nejméně dvojímu pohledu. Tábor jeho příznivců (kam se řadím i já) nepřipouští myšlenku, že by si knihu nepřečetli, když pro nic jiného, pak ze zvědavosti, zda jejich oblíbený herec dostal do vínku také spisovatelský talent. Skupina skeptiků bude knihu hodnotit přísným měřítkem a k tomu vznášet úvahy, zda by kniha spatřila světlo světa, kdyby se autor nejmenoval Tom Hanks. A nad tím vším se s notnou dávkou nadhledu usmívá právě Tom Hanks – v poklidu a bez potřeby vyniknout, neboť slavný už je – píše své milé a laskavé povídky, které zahrnul do sbírky Neobvyklý typ.

neobvykly-typKnížka představuje pestrý kaleidoskop kratších i delších příběhů různých lidí z rozmanitého prostředí, také graficky a kompozičně nejsou příběhy jednotvárné. Není divu, život sám přináší nejrůznější epizody, Hanks navíc jako herec bravurně ztvárnil tolik různorodých rolí, že – řečeno s nadsázkou – prožil několik životů. Je o něm také známo, že má obrovský smysl pro detail. Zahlédne pohozenou rukavici a vidí za ní příběh. Sledujete-li občas jeho facebookovou stránku, víte, o čem hovořím. Všechny tyto zkušenosti, zážitky a zřejmě citlivá a empatická povaha přinesly jeho prvotinu v literárním světě.

Různorodost příběhů však několik prvků spojuje. Jsou jimi například láska k životu a k lidem, vůně kávy, která nechybí v žádné povídce, a také psací stroje. Neobvyklé? Nikoliv pro autora, který je sám vášnivým sběratelem psacích strojů a původní rukopisy povídek psal právě na nich. Každá povídka je proto doplněná černobílou fotografií konkrétního psacího stroje, čímž je podtržena nostalgie minulých časů.

„Měla byste doma přehrávač, a přitom byste nikdy neposlouchala desky? Psací stroj se musí používat, jako loď musí plout a letadlo létat. K čemu je vám klavír, když na něj nikdy nehrajete? Jenom se na něm hromadí prach a ve vašem životě nezní hudba:“

Uložil Hermes 2000 do zeleného kufříku. „Postavte si psací stroj na stůl, tak abyste ho viděla. A vedle mějte připravenou hromádku papírů.

(Z povídky Toto jsou zamyšlení mého srdce, str. 252)

Nostalgii však nenavozují jen zmíněné černobílé fotografie, prostupuje jako další jednotící prvek napříč několika povídkami stejně jako některé postavy. Nehledejte tedy žádné drama, i když některé příběhy mají rychlejší spád. Na své si přijde spíše čtenář, který ocení v dnešní uspěchané a digitalizované době klid a pohodu, má své nejvyšší hodnoty nastavené na rodinu, klidné soužití, lásku a neustálé naplňování života.

Co se týká postav jednotlivých příběhů, nepřekvapilo mě, že jsou na tak malém prostoru, jako je povídka, perfektně vykresleny. Tom Hanks má dar vžít se do filmové postavy naplno a přesvědčivě, pochopit její psychiku a ohromit diváka hereckým výkonem. Nejinak je tomu v jeho literární prvotině. Když čtete kteroukoliv povídku, nestojí před vámi plochý obrys hlavní postavy, ale konkrétní člověk se svou minulostí, svými touhami a životní cestou. Některé postavy působí přímo jako alter ego samotného autora.

Sbírka povídek Neobvyklý typ Toma Hankse dokazuje, že její autor má velký cit pro lidské osudy a dovede je skvěle ztvárnit nejen před filmovými kamerami, ale dokáže je také mistrně zachytit a vtisknout na papír. Autor velmi umně předvedl, že je vynikajícím vypravěčem, kterému nechybí smysl pro jemný humor a detailní kresbu prostředí i literárních postav.

Název: Neobvyklý typ (něco málo povídek)

Autor: Tom Hanks

Překlad: Vladimír Medek