Recenze: Oliver Pötzsch – Katova dcera a Rada dvanácti

Katovská sága pokračuje! Německý autor Oliver Pötzch sepsal už sedm dílů historického krimi s rodem Kuislů v hlavní roli. Poslední díl se nyní dostal i k našim čtenářům a jmenuje se Katova dcera a Rada dvanácti. Katovou dcerou se míní ta nejstarší, Magdalena. Ovšem stále více prostoru dostává Barbara, Magdalenina sestra, a také ostatní členové rodiny nejsou nikterak upozaděni. Navíc nás autor přenese ze zapadákova, jakým Schongau, kde katova rodina žije, bezesporu je, do Mnichova, města hříchu a prosperity, pokud se tak dá o nějakém městě v 17. století mluvit.

knihaZískat členství v Radě dvanácti je pro každého kata pocta. Jakob Kuisl, kat ze Schongau, v to ani nedoufal. Přesto se tak stalo. A ještě navíc v době, kdy Rada po dlouhé době zasedá. A ne v ledajakém městě.V Mnichově!V samotném kurfiřtském městě. Tradice žádá, aby nový člen s sebou přivezl svou rodinu a na shromáždění ji řádně představil. Což o to, starší dcera Magdalena s manželem a dětmi pojedou bez řečí. Zvlášť Magdalenin muž Simon se nemůže dočkat, neboť věří v setkání s věhlasným mnichovským lékařem, který dozajista podpoří Simonův traktát o léčebných metodách. Kdo Kuislovi dělá starost, je mladší dcera Barbara. Na katovské sešlosti jí plánuje vybrat ženicha, ale ona tvrdošíjně odmítá jet.

„Řekla, že se mnou do Mnichova nepojede. Že prý jí nemám co poroučet. Své vlastní dceři, ha!“Kuisl si odplivl do sítiny rozsypané po podlaze. Vytáhl fajfku a začal si ji obřadně nacpávat. „Je paličatá a svárlivá až běda. Všechno je to z toho, že ještě nemá muže. Ten už by ji naučil manýrům.“ „Je zrovna tak paličatá a svárlivá jako její otec,“ neodpustila si Magdalena. (Str. 27).

Skutečný důvod Barbařiny zpupnosti je jinde. Poté, co si ji proti její vůli vzal potulný kejklíř, otěhotněla. Nakonec ji k odjezdu přiměje právě možnost sňatku a naděje na legitimizaci dítěte. Hlavně aby se nic nedozvěděl otec. Jak už to tak bývá, v případě Kuislovy rodiny, skutečné problémy teprve přijdou. Krátce po příchodu do Mnichova se objeví mrtvola mladé dívky. Netrvá to nijak dlouho a objeví se další. A další… Jako první padne podezření na sešlost bezectných, pověrčivost hraje v 17. století prim.

„Starou belu! To udělal některý z těch zatracených katů!“ … „Jen se na ni podívejte. Utopená v pytli jako kočka! To udělal vrah i s tou dívkou v Luhu. A tu předtím probodl kůlem. Něco takového dokáže jenom kat.“ „Už jeden kat přináší neštěstí, dvanáct je ale zlé číslo!“ (Str. 139).

Odhalit vraha se stane prioritou. S každou další mrtvou neklid mezi lidmi sílí a k lynčování není daleko. Ani v Radě nepanuje jednota, ne všichni hlasovali pro přijetí schongauského kata a dávají mu to okázale najevo.„Ale jako kat se nechá příliš často strhnout k milosrdenství,“ … „Když bude takhle pokračovat, pokazí nám pověst krvežíznivců…“ (Str. 79) Jakob se pustí do vyšetřování s vervou jemu vlastní. Vystaví nebezpečí nejen sebe, ale i své blízké. Ostatně nebyla by to Magdalena, aby se dobrovolně nezapojila, však to mají Kuislové v krvi. Bude to ale na dopadení šíleného vraha stačit?

Děj postupně graduje, čtenář nemá šanci si oddechnout, autor jej dokonale vtáhne mezi řádky. Vedle hlavního případu se odvíjejí další, na první počtenou možná nedůležité dějové linky. Záhy však budete vyvedeni z omylu. Přidanou hodnotou je fakt, že se seznámíte s převážně městským životem v 17. století a některými problémy tehdejší doby, jako je především rozdělení společnosti a pověrčivost. Pötzsch se také dotkne tématu penězokazectví a zakázané prostituce, zavede čtenáře mezi kurfiřtskou smetánku. Navíc pro snazší orientaci se můžete na samém začátku seznámit s rodokmenem Kuislů, mapkou Mnichova z roku 1672 a nechybí přehled románových postav. Na konci knihy naopak najdete kapitolu Malý průvodce Mnichovem, v níž vás autor provede, jak sám píše, „Po stopách Katovy dcery“. (Str. 465). Kapitola je plná doporučení kudy kam, pokud se do Mnichova vydáte, a to krok za krokem. Rozhodně však tuto část čtěte až po přečtení knihy, abyste se vyvarovali spoilerům.

Jak jsem již psala v úvodu, sága má aktuálně sedm dílů. Určitě se můžete nejdříve chopit posledního, autor s minulými událostmi dobře pracuje a to důležité si pospojujete. Osobně ale doporučuji začít od samého začátku (první díl má název Katova dcera). Lépe pochopíte jednotlivé vztahy, kroky a myšlenky hlavních postav. Směle do toho, rozhodně neprohloupíte!

Název knihy:    Katova dcera a Rada dvanácti
Autor:    Oliver Pötzsch
Překlad:    Libuše Staňková