Recenze: Richard Erml a Barbora Hrzánová – Vinnetou naší doby

5

Jsem ráda, že ještě existují knihy o lidech, kteří mají co říct, a co předat S pocitem zachumlané duše, s krásnou pronikavou vůní papíru s fotkami, o kterých víte, že jsou vzácným kouskem z archívu dotyčného, nebo akcí z příjemného profi focení, se vzpomínkami na dobu, která je už pro nás dobou minulou…

vinnetou-nasi-dobyVinnetou naší doby je skutečně Bára Hrzánová, protože ten kus indiánské moudré duše, která je spojena se svou moudrostí, za kterou se nebojí stát, to je přesně tím velkým tajemstvím pro život.

Nitka opravdovosti, nadšení, radosti ze života a chuť se poprat s jakoukoliv výzvou je cítit mezi řádky, ať už autor píše o Báře samotné, nebo se odklání k lidem, kteří s ní jsou nějakým způsobem spjati. Divadelní prkna skřípou na každé stránce a k vůni papíru se přidává i vůně divadelních šaten a prachu, který ještě po představení dlouze sedá zpět na divadelní prkna. A jsem si jista, že část toho prachu mají všichni herci i doma, že ta vášeň, ten kus herce, v každém zůstává, i když za ním pro ten večer zaklapnou dveře divadla a ponoří se do běhu obyčejných dnů, jež jsou ale pro ně úplně stejné jako pro nás, diváky.

A úplně stejně prožíváme i milostné karamboly, i pracovní úspěchy, životní hledání a krize, díky kterým získáváme sílu.

Reportážní záznam hovorů, které spolu vedli dva kamarádi, divadelní kritik Richard Erml, a Bára Hrzánová, herečka každým coulem. Kniha slibuje také otisk doby, ve které se jednotlivé části odehrávají a tady dávám jedno velké plus! Ten otisk je tak znát, že znovu cítíte nadšení porevoluční, znovu vzpomínáte na doby, kdy vůně pomerančů byla neodmyslitelně spjata s Vánocemi. V tomto směru autor splnil na výbornou a už jen to vtažení do minulosti, do vzpomínek, vyprávěných někým jiným, je úchvatným prožitkem pro duši.

Oceníte i Bářina tatínka, dozvíte se něco o mamince a zjistíte, že ten mix genů vytvořil neopakovatelné dílo. Ženská herečka s talentem Jiřího Hrzána je totiž na světě jenom jedna. Je dobře, že Bára Hrzánová není profláklá v seriálech a v rozhlasových hrách a filmech ji musíte trošku hledat, protože je jako vzácné koření. Milovníci divadelních prken ji znají samozřejmě lépe, ale v tom je právě to kouzlo. Proč Bára netíhla k filmu? „Kvůli divadlu, samozřejmě. Pro mě je divadelní kontakt s diváky daleko silnější a zábavnější. Baví mě ona výměna energie mezi jevištěm a hledištěm a baví mě dostávat lidi na svou stranu.“

Tady, mezi řádky ve vyprávění pochopíte, že divadlo je něco svátečního, divadlo nelze konzumovat, to si lze jen vychutnávat. Skvělá kombinace fotografií, v nichž vidíte spoustu proměn jedné ženy, v rolích i běžném životě, textu poutavého jako tisíce úsměvů, a především ta atmosféra, duch, který se mění s každou další kapitolou, dělá z této knihy něco, co si chcete číst zachumlaní v hřejivé dece.

O autorech:

Bára Hrzánová (1964), absolventka DAMU, divadelní, filmová a rozhlasová herečka, muzikantka. Hrála na scénách Národního divadla, Divadla v Řeznické, Divadla Na zábradlí, Divadla Na Jezerce. Dnes ji můžeme vidět v Praze v Divadle Kalich a ve Viole. Vystupovala ve filmech Requiem pro panenku, Spiklenci slasti, Už a v dalších. S inscenací Hrdý Budžes podle bestselleru Ireny Douskové objíždí již šestnáctým rokem republiku. Na vysoké škole založila kapelu Condurango, pro kterou skládá, píše texty, hraje v ní a zpívá. S hercem Radkem Holubem mají syna Tondu a fenku Pepinu.

Richard Erml (1961), absolvent FAMU, divadelní publicista, kritik, dramaturg a autor šesti knih z prostředí Tibetu, Indie a pražské Libně (Zuzanka a tibetské velehory, Jidášovi bratři, Můj muž, má žena a další). Dlouholetý redaktor čtrnáctideníku Divadelní noviny, externista týdeníku Reflex. V nakladatelství Eminent vydal knihy Panker a já v hustým Ladaku a Tibetské nebe, peklo, ráj. S tibetoložkou Zuzanou Ondomišiovou mají syna Tashiho a pejska Berryho.

Název: Vinnetou naší doby

Autor: Richard Erml a Barbora Hrzánová

Nakladatel: Eminent