Recenze: Marius Gabriel – Návrhář

5

V dnešní době je Christian Dior značkou, kterou zná snad úplně každý. Ale jak to vypadalo na začátku jeho kariéry? Jak se dostal na vytoužený vrchol? A co všechno musel udělat, aby se stal slavným? Na to vám odpoví román Mariuse Gabriela Návrhář. Kniha patří do série životopisných románů, které vydává nakladatelství Metafora.

navrharRok 1944, v Paříži se pomalu oslavuje konec války. Hlavní hrdinka knihy Copper žije v nešťastném manželství. Její choť ji podvádí, kde může, a svými činy se rozhodně netají. Naopak nabádá svou manželku, aby se chovala rozumně a jeho úlety mu tolerovala. On se totiž chce stát slavným spisovatelem a musí si život prožít, aby o něm mohl psát. Copper ale s jeho chováním ztrácí trpělivost a rozhodne se postavit na vlastní nohy. Jelikož už v minulosti zaskakovala za svého přítele, zkouší se prosadit v žurnalistice. Hned její první článek má velký ohlas a ona se pokouší vydolovat z pařížského prostředí takové informace, které by mohly mít pro svět nějakou váhu a mohly být pro čtenáře zajímavé. Má jednu velkou výhodu. Američané nechtějí do Evropy posílat další zpravodaje, dokud se na starém kontinentě situace trochu neuklidní, a tak se Copper stává velmi žádanou osobou. Nebylo by tomu ale, kdyby nepoznala plachého návrháře Christiana Diora.

Christian Dior pracuje už dlouhá léta u jednoho návrháře. I když má neskutečné nápady a jeho modely jsou vždy osobité a úžasné, nevěří si natolik, aby si šel svou vlastní cestou. Když se začne přátelit s Copper, je to člověk, který k sobě jen tak někoho nepustí a pro rady si chodí k vědmě. Copper na něj má dobrý vliv a pomáhá mu dostat se z jeho ulity.

Kniha Návrhář je plná reálných postav z historie. Copper se zde setkává se známými spisovateli, zpěvačkami i básníky. Díky Diorovi objevuje svět plný bohémů, extravagance a snů, které každý z nich má. A Copper se mezi nimi cítí velice dobře. Svou znovu nabytou svobodu si po rozvodu užívá a nechce se vázat v žádném případě. Odmítá, když jí americký časopis nabízí dlouhodobou spolupráci, nechce se vázat na slavnou zpěvačku, která se v ní snaží probudit lesbické touhy, a v neposlední řadě se určitě nechce znovu vdát. Časem ale přichází na to, že svoboda se dá vidět z různých úhlů a že vždy neznamená samotu.

Beletrizované životopisy od nakladatelství Metafora mě baví. Skvěle se v nich snoubí realita s fantazií autora. Čtenář se dozvídá něco o době, ve které člověk žil, představí si jeho soudobé přátele a zároveň se snaží odhalit, co si autor přidal a co je ještě pravdou. Kniha Návrhář nebyla rozhodně žádným zklamáním. Příběh je poutavý a čtivý. Jelikož je děj zasažen do doby těsně po válce, může čtenář sledovat kontrast mezi hrůzami této doby a snahou o normální život, který chtějí módní návrháři ještě vyšperkovat.

Návrhář není životopisným dílem. S životem Christiana Diora se seznamujeme opravdu jen částečně. Autor ho zachytil v jeho středních letech, těsně před tím, než se stal opravdovou módní ikonou. Střípky z jeho dětství pak čtenáři přibližuje on sám, když vypráví historky své kamarádce Copper. Ale možná ve vás vyvolá chuť dozvědět se o tomto zajímavém člověku něco víc.

Název: Návrhář

Autor:Marius Gabriel

Překlad:Věra Kotábová