Recenze: Jared Reck – Já a holka odvedle

Na první pohled typická středoškolská romance – Matt se zamiluje do své nejlepší kamarádky Tabby, se kterou se zná od dětství. Nenásleduje ovšem žádná klasická lovestory pro náctileté. Já a holka odvedle z pera Jareda Recka vypráví realistický příběh o tom, že život na střední vůbec není snadný a přízemní.

knihaMatt Wainwright zná svou nejlepší kamarádku Tabby už patnáct let, vlastně celý svůj život. Jednoho dne si ale uvědomí, že ji má možná rád trochu jiným způsobem, než ona jeho. Najednou si začíná dělat hlavu se vším, od tepláků až po svačiny, a v hlavě má obrovský zmatek. Jenže Tabby se seznámí s Liamem a od Matta se pomalu oddaluje. Tohle ovšem není ta událost, která Mattův život otočí naruby...

Teenagerská romance z pohledu kluka nepatří mezi nejběžnější fenomény, což může přitáhnout pozornost mladých čtenářů. K úspěchu je ovšem potřeba, aby hlavní hrdina působil důvěryhodně, a to pro obě pohlaví. Matt ovšem nevykazuje chování, které by vás přimělo ho chápat nebo s ním soucítit. Ve velké většině případů, kdy mu čtenář může nahlédnout do hlavy, se setká s kolosálním chaosem a především nekonečnou sebelítostí. Matt myslí stále jen na sebe (nebo případně na to, jak Tabby vypadala krásně rozcuchaná a v pyžamu) a má tendenci vidět všechno naprosto černobíle.

Co ovšem kniha ztrácí na postavách, kompenzuje kniha originalitou. Nápaditá zápletka se v rámci svého žánru vymyká všem klasickým romantickým příběhům a nechává tak čtenářům nejednoho brouka v hlavě. Autor si přichystal pěkných pár zvratů a šokujících odhalení, která celému ději dodávají skutečně realistický nádech. Občas mu sice ujede nějaké to klišé, ovšem čtenáři cílové skupiny mu ho jistě odpustí.

Já a holka odvedle zkrátka a dobře patří mladým čtenářům, kteří si z ní tak mohou nejvíce odnést. Matt je skvělým příkladem nešikovného, ale zároveň milého protagonisty, který jistě nejednomu teenagerovi přiroste k srdci. Jared Reck zároveň tvoří do detailů rozvinuté a věrohodně působící rodinné zázemí, jež mladistvým připomíná důležitou roli našich nejbližších v prvních letech osamostatňování.

Přes všechny hodnoty a důležitá poselství ovšem Mattův příběh zůstává takovým, jak ho vnímáme od první kapitoly – jedná se o popis jedné životní etapy a pokus o to, zorientovat se ve svých pocitech a najít se ve vlastním chaosu. Autorovi se daří děj protkávat jemnými linkami humoru nebo osudy vedlejších postav, čímž knihu mírně zlehčuje a čtenář si tak u ní může doopravdy odpočinout.

Hlavním pozitivem knihy Já a holka odvedle je ovšem nejdůležitější dějový zvrat, jenž lze jen těžko hodnotit bez vyzrazení zápletky. Před koupí knihy je tak snad dobré vědět jen to, že budete potřebovat papírové kapesníčky, pokud autorovu stylu psaní podlehnete.

Ukázka:
Přitáhne si nohy k tělu, obejme je rukama a položí si bradu na kolena. Z gumičky se jí uvolní pramen světlých vlasů a splývá dolů přes koleno. Tak hrozně moc bych se chtěl natáhnout a strčit jí ho za ucho. Už se zase usmívá a červené skvrny na tvářích začínají blednout. A protože jsem očividně génius, pokračuju.
„Je to sportovec, dobře vypadá, je na lidi milej, dokonce i na mladší... Je dokonalej.“
(Str. 94).

Název knihy:     Já a holka odvedle