Recenze: Veronica Roth – Cesty se rozcházejí

5

Cesty se rozcházejí jsou druhým a zároveň posledním dílem série Čáry života oblíbené Veronicy Rothové, kterou po celém světa proslavila dystopická Divergence. Tentokrát si pro nás autorka připravila dobrodružství napříč vesmírem, ve kterém se mísí prvky fantasy a sci-fi a vytváří tak napínavý koktail žánrů.

cesty-se-rozchazejiKniha začíná tam, kde jsme hrdiny minule opustili. Cyru a Akose čeká nelehký úkol, stůj co stůj chtějí zachránit své milované a zabránit krvavému konfliktu. Společná komplikovaná minulost mezi Thuvhe a Šotetem se vyostřuje. Odlišné národy mají diametrálně rozdílné názory na budoucnost, a tak se chystá válka, která může zničit vše.

Kromě bojů hrdiny dusí i vlastní osudy. Jejich životy jsou odmala určeny a ovládány věštbou, která je trápí a stěžuje jim život, protože nad nimi visí vidina splnění sudby. Třetí dítě z rodu Kereseth má zemřít ve službách rodu Noavek. I přes hrozící nebezpečí Akos odmítá opustit Cyru, protože jeho city jsou silnější než strach.

Cyra a Akos pocházejí z rozhádaných rodů, které se nenávidí. Jsou to takoví novodobí představitelé Romea a Julie, kteří navzdory jménu bojují za správnou věc a lásku. Cyra je neohrožená, silná, schopná a sebevědomá bojovnice, na druhou stranu Akos je spíše kliďas s dobrým srdcem.

V knize se v každé kapitole naprosto nahodile střídají vypravěči. Nejvíce prostoru dostali hlavní hrdinové Cyra Noavak a Akos Kereseth. Ale své místo na výsluní dostává i Akosova sestra Cisi, která přibližuje náladu v druhém rozhádaném táboře. A nechybí ani Eijeh – orákulum, díky kterému nahlédneme pod pokličku sudbám, věštbám a krutému osudu.

Kniha pro dospívající mládež je složena z pěti částí, každá z nich je uvozená slovesem, které koresponduje s danou částí. Hned na začátku nás přivítá mapka vesmíru, jejíž součástí jsou jednotlivé planety soustavy a jejich umístění. Naopak na konci nás opět čeká pestrý slovníček s pojmy, které autorka vymyslela, aby zapadly do jejího konceptu a vyfantazírované galaxie. Například se dozvíme, že kyerta je ogransky pravda, která člověku změní celý život.

Autorka vytvořila zcela nové světy a různorodé kultury, přičemž všechno má do detailu promyšlené, propracované a uvěřitelné. V příběhu se dozvíme více o historii vesmíru a čtenáři odhalí další planety soustavy. Ve vesmíru jich existuje spousta a každá je jiná, má svoji jedinečnou kulturu, historii, zvyklosti i jazyk. Na planetách navíc žijí lidé, kteří ovládají nejrůznější dary, které jim přináší určitou výhodu nad ostatními. Někdo pouhým dotykem rozsévá bolest, druhý naopak umí uklidnit.

Cesty se rozcházejí jsou vyzrálejší než Čáry života. Postavy dospěly, nelehký osud je změnil a donutil dělat věci, které je sužovaly a uloupily kousek jejich duše. Jde o napínavý, dramatický příběh, který se zaobírá nesmyslnou válkou mezi národy, která přináší jenom smrt. Dočkáme se pletichaření, několika překvapení a nečekaných zvratů, které vše zcela změní a čtenáře omráčí.

Veronica Rothová je americká spisovatelka, která vystudovala tvůrčí psaní a proslavila se bestsellerovou sérií Divergence, která se dočkala i filmového zpracování. V hlavních rolích se objevili  ShaileneWoodley, Theo James, Zoë Kravitz, Miles Teller nebo Kate Winslet. V současné době autorka žije v Chicagu a na plný úvazek se věnuje psaní knih. V tomto případě vsadila na duologii, která míchá prvky sci-fi a fantasy. Rothová se netají faktem, že má velké množství fobií.  Volný čas nejraději tráví v oblíbeném pyžamu u prohlížení Wikipedie.

Ukázka:

Akosovi se z přistávacího manévru ještě chvěly ruce, ale nějak se mu podařilo rozepnout popruhy, které ho poutaly k sedadlu. Jakmile se osvobodil, sklouzl na kolena před sousedním křeslem, ve kterém seděla Cyra. Stíny se jí stáhly z těla a vytvořily temný mrak, zrovna jako tehdy, když ji Vas nutil, aby se ho dotýkala, v kobkách pod amfiteátrem, kde málem přišla o život. Rukama si svírala hlavu a prsty zatínala do vlasů. Podívala se na něj a tvář se jí zkroutila podivným úsměvem. Vzal její ruce do svých. Stíny, které do té doby vypadaly jako závoj kouře ve vzduchu mezi nimi, se okamžitě vrátily do jejího těla, jako kdyby současně zatáhla za tucty neviditelných nitek. (Str.75).

Název: Cesty se rozcházejí

Autor: Veronica Roth

Překlad: Tomáš Bíla