Recenze: Marie Lu – Warcross

5

Herní fenomén Warcross je pro některé únikem z reality, jiní si díky němu přijdou na slušné peníze. Hackerka Emika Chenová je na mizině, aby si rychle přivydělala, zariskuje a nabourá se do zahajovacího zápasu mezinárodního turnaje ve Warcrossu.

Emika Chenová se nachází v těžké životní situaci. Na účtu má několik posledních dolarů a na dveřích jejího pronajatého bytu visí příkaz k vystěhování, protože nezaplatila nájem. A poslední práce jí utekla přímo před nosem. Poslední šancí je využít své úžasné hackerské schopnosti. A tím se dostáváme k jejímu zoufalému a zároveň šílenému nápadu – nabourat se do mezinárodního turnaje ve Warcrossu, slavné hry odehrávající se ve virtuální realitě. Bohužel se jí to ale nepodaří tak, jak si představovala. Když ukradne jeden herní prvek, objeví se přímo uprostřed hry před očima miliónů diváků. A ve vteřině ztrácí to, co je ve virtuálním světě tak cenné, svoji anonymitu. Celý svět nyní zná Emiku Chenovou, dívku s duhovými vlasy.

Po této události Emiku kontaktuje sám tvůrce hry HideoTanaka. Místo potrestání jí nabídne pracovní příležitost. Emika odlétá ihned do Tokia, přímo do centra dění, kde se bude celý šampionát odehrávat. Díky svým hackerským schopnostem se hodí do týmu HideaTanaky. Emika není jediná, které se podařilo nabourat do populární hry. Tenhle hacker má ale jiné úmysly, než jen ukrást herní předměty, má mnohem vyšší a horší plán. Emika začíná hrát mnohem nebezpečnější hru, než se jí může na první pohled zdát.

I když to tak nevypadá, v knize se objevuje i milostná linka. A po přečtení prvních pár stránek je vám jasné, kdo Emiku přitahuje. Nebyla by to přece správná YA, kdyby mezi Emikou a Hideem nepřeskočila nějaká ta jiskra. Bohužel se mi zdá, že se jejich vztah během knihy vůbec nikam neposunul. Což je podle mě celkem škoda, jelikož by knize jistě neuškodilo, kdyby autorka tuto milostnou linku více rozvinula.

Emika je velmi milá a sympatická hrdinka. Sice taková trošku netradiční – duhové vlasy, potetovaná celá ruka, záznam u policie, a ještě k tomu hackerka. Její chování mi též připadalo velmi realistické a nikoli přehnané, jak je u YA hrdinek zvykem.

Hideo mi už tak sympatický nepřipadal, něco mi na něm tak úplně nesedělo. Nesympatický mi přímo nebyl, ale že bych ho měla v oblibě, se taky říci nedá. V knize byli rozhodně milejší kluci, než Hideo.

V knize se objevuje řada věcí, které jsou už dávno předvídatelné, takže jsem od půlky věděla, jak to zhruba skončí. Virtuální realita je stále oblíbenější téma a to platí to i pro knihy. Warcross je dnes často srovnáván s knihou Ready player one, podle které je natočen i stejnojmenný film. Je pravda, že některé prvky mi připadaly velmi podobné. Autorka také spoustu již existujících prvků, které převedla do knihy, promyšleně vylepšila. Třeba kontaktní čočky, které jsou schopné se nabít pomocí energie z lidského těl, zní to opravdu neuvěřitelně. Též velmi barvitě vykreslila prostředí, ve kterém se děj odehrává, takže si čtenář byl schopný vše živě představit. Zároveň tyto „živé“ popisy jsou hlavním prvkem, který dělá knihu čtivou.

Název knihy: Warcross

Autorka: Marie Lu

Překlad: Petra Miketová