Recenze: Margaret Atwoodová – Alias Grace

5

Margaret Atwoodové a jejímu dílu se díky zfilmování románu Příběh služebnice dostává zasloužené pozornosti. Alias Grace je v mnohém její nejslavnější knize podobný. Obě díla mají výraznou ženskou hrdinku, která se pohybuje ve světě, kde jsou ženám odpírána základní práva. Služebnice je ponižována v teokratické budoucnosti, Grace živoří v 19. století. Obě hrdinky ve čtenářích vzbuzují rozporuplné sympatie, ani jedna totiž není klasickou kladnou postavou.

Námět na román Alias Grace Atwoodová nalezla ve skutečném případu vraždy. O tom, co všechno se zakládá na pravdě a které části si naopak autorka vymyslela, si podrobně můžete přečíst v doslovu románu. Pro samotný příběh to není až tak důležité. Důležitý je fakt, že se příběh odehrává v Kanadě v polovině 19. století. Grace Marksová je chudá mladá dívka z Irska, která se živí jako služebná. Spolu s Jamesem McDermottem je zatčena za dvojnásobnou vraždu svého pána a jeho hospodyně, se kterou měl poměr. James je odsouzen a oběšen, Grace dostane trest doživotního vězení. Důvodů, proč Grace není také odsouzena k smrti, je několik. V době údajného spáchání zločinu byla velmi mladá, zmatené výpovědi Grace vnesou zmatek i do případu, Grace jako „pouhá“ žena není považována za hlavního strůjce, je přece křehké stvoření s malým mozkem. A jistě k pochybnostem o vině přispěl i fakt, že byla nebývale krásná.

O tom, zda je či není Grace vražedkyně, pochybuje i čtenář. A to i přesto, že je Grace jedním z vypravěčů příběhu. Grace totiž částečně ztratila paměť a z doby, kdy se vraždy odehrály, si pamatuje jen malé kousky. K objasnění viny či neviny nepřispívá ani Gracin způsob vyprávění, občas v něm probleskne ironická poznámka, která dává tušit, že Grace není tak úplně prostá a dobře si uvědomuje, co chce její posluchač slyšet.

Druhým vypravěčem a zároveň posluchačem Graceiny promluvy je mladý doktor Simon Jordan. Simon je psychiatr a snaží se Grace vyléčit její ztrátu paměti. Grace si už odpykala deset let ve vězení a teď jsou její hlavní zábava rozmluvy se Simonem. Doktor Jordan dostává v knize hodně prostoru, jeho promluvy jsou ve velkém protikladu ke Graceiným. Gracina část neobsahuje uvozovky, přímá řeč je uvedena jen velkým písmenem uprostřed věty, to Simononův part je klasický historický román.

Kromě těchto dvou vypravěčů jsou kapitoly orámovány úryvky z „dobového“ tisku, básněmi s tématikou trestu či smrti a úryvky z knih Doznání Grace Marksové a Doznání Jamese McDermotta.

Román je výborný v částech popisujících život v 19. století, zejména v Kanadě. Detaily o společnosti, chudobě a společenském postavení jsou velmi umně zapleteny do vyprávění obou hlavních vypravěčů. Nenudí a neznějí jako suché poučování. Naopak Atwoodová dokáže být velmi strhující v detailech. K dotvoření atmosféry používá všechny smysly, kromě popisů okolí věnuje pozornost i pachům a typickým zvukům. Dokonce i hmat si přijde na své. Příběh je vystavěn na Graceiných chronologických vzpomínkách. Od dětství přes emigraci a první službu v honosné domácnosti až k vraždám a životu ve vězení. Příběh graduje a v momentě, kdy čtenář čeká vyvrcholení příběhu a odhalení Graceiny (ne)viny, se Atwoodová stáhne a vše znovu zamlží. I zde je vidět podobnost s knihou Příběh služebnice, který je záměrně neukončený. Alias Grace ale po tomto zamlžení dále pokračuje a následné osudy hrdinů Atwoodová shrne v rychle se míhajících událostech. Nejednoznačnost hrdinky se odráží i v jejím posluchači. Grace na začátku příběhu působí jako prostá a jednoduchá dívka, postupem děje se ale její charakter vybarvuje a zakaluje. Simon je na počátku příběhu přímý a jednoznačný, i jeho charakter se vybarvuje, a to spíš do negativních barev. Grace všichni v okolí považovali za prostoduchou i z toho důvodů, že ženské pohlaví se prostě v té době nebralo příliš vážně. Slabost charakteru a neschopnost ukočírovat vlastní život ale nakonec projeví i Simon.

Chyby zkrátka dělají ženy i muži v každém století. Atwoodová opět dokázala vykreslit živou společnost a věrohodné hrdiny. Strhující příběh navíc mezi řádky hodně vypovídá o společnosti, a nejen té z 19. století. Bohužel neukočírovala gradaci příběhu a samotné odhalení vraha. I tak je to ale výborná kniha, která zaujala i tvůrce ze společnosti Netflix. Alias Grace si tak můžete nejen přečíst a poslechnout (audiokniha vyšla zároveň s tištěnou verzí), ale můžete se podívat i na šestidílný seriál.

Alias Grace
Autor Margaret Atwoodová
Překlad Petr Pálenský