Recenze: Francis Scott Fitzgerald – Velký Gatsby

5

Před Vánoci darovalo nakladatelství LEDA milovníkům knižní klasiky skutečně nevšední dárek – první ilustrované české vydání slavného románu Velký Gatsby Francise Scotta Fitzgeralda. Náročného úkolu – doprovodit ilustracemi jeden z nejslavnějších a nejkrásnějších románů 20. století – se zhostilo úspěšné ilustrátorské duo Tomski&Polanski, vlastními jmény Lukáš Tomek a Ilona Polanská.

Velký GatsbyAmerický spisovatel Francis Scott Fitzgerald je dodnes celosvětově považován za jednoho z nejlepších spisovatelů 20. století. Představitel tzv. „ztracené generace“ vydal během svého života čtyři romány: Na prahu ráje, Krásní a prokletí, Velký Gatsby a Něžná je noc. Pátý román, který již nestačil dokončit, vyšel po jeho smrti s názvem Poslední magnát.

Pro zaměření svých děl bývá Fitzgerald označován za autora tzv. jazzového věku. Jedná se o pro mnohé tak přitažlivé období amerických dějin po roce 1920. Poválečné uvolnění a rychlý rozvoj techniky znamenal změnu také v lidském přístupu k životu. Kluby ožívaly – navzdory přetrvávající rasové segregaci – dynamickou černošskou hudbou, ženy zkracovaly vlasy, prohibice způsobila ještě větší zájem o alkohol, bylo možno poměrně lehce postoupit na společenském žebříčku a dosáhnout svého „amerického snu“.

Přesně do tohoto období je zasazen také děj románu Velký Gatsby. James Gatz, mladík prostého původu, se díky vlastní šikovnosti propracuje do vyšší společnosti a vydělá si velké jmění. Stává se z něj Jay Gatsby, fantaskními fámami opředená postava žijící ve snovém domě a pravidelně pořádající ještě snovější večírky.

Kdo je ten Jay Gatsby nesmírně zajímá jeho nového souseda, nezkušeného a prostého mladíka Nicka Carrawayho. Vlastně náhodou proniká Nick do světa bohaté smetánky a stává se jakousi přihlížející figurkou. Účastní se divokých večírků i marnotratných dní vyplněných vyjížďkami v luxusních automobilech, plaváním v soukromých bazénech, popíjením v překrásných domech a nekonečnou nudou. S úděsem sleduje, jak jsou tito lidé, kteří mohou zvenčí představovat symbol dokonalosti, vlastně falešní, prázdní a bez špetky morálky. Postupně odkrývá, že Jay Gatsby, který se mu zprvu zdál nejhorším ze všech, je ve skutečnosti jediným, kdo je schopen upřímné lásky a bohatství je pro něj pouze prostředkem k jejímu dosažení.

Gatsby po celých dlouhých pět let střádá bohatství, aby okouzlil a získal dívku svých snů, překrásnou Daisy, do které se zamiloval jako chudý důstojník. Nepřestává věřit, že se mu to nakonec podaří, ačkoli se Daisy mezitím vdala. Pět let o ní sní, staví si ji na piedestal a postupně si ve své mysli vytváří obraz někoho, kým Daisy ve skutečnosti není. Naivita a dobrosrdečnost se Gatsbymu nakonec krutě vymstí.

Jednoduchý styl vyprávění, poměrně prostý příběh a děj zasazený do jednoho jediného léta přináší na pozadí hlubokou sondu do života americké smetánky v meziválečném období. Bez patosu a moralizování dává román Velký Gatsby nahlédnout do života lidí s velkým bohatstvím a mizivou morálkou.

Román Velký Gatsby je oslnivý sám o sobě, ovšem překrásné ilustrace Tomski&Polanski jej pozvedají na novou úroveň. Ačkoli Lukáš Tomek a Ilona Polanská preferují obrázky plné veselých barev, v případě Velkého Gatsbyho zvítězil minimalismus. Obrazy vyvedené v odstínech hnědé a zlatavě béžové barvy s převažujícími geometrickými tvary dokonale vystihují příběh románu a jeho noirovou atmosféru. U mnoha z nich pravděpodobně zatoužíte mít je vystavené ve velkém formátu na tom nejviditelnějším místě u vás doma. Kniha samotná je uložena v luxusní matně černé krabičce, vystlané lesklou zlatou látkou a ozdobené pouze citátem ze závěru knihy: Tak se potácíme kupředu, jako lodě proti proudu, bez přestání odnášeni zpět do minulosti.

Gatsby se ke mně strnule obrátil:

„U něj v domě nedokážu nic říct, kamaráde.“

„Ona všechno prozradí hlasem,“ poznamenal jsem.

„Má ho plný – “ zaváhal jsem.

„Má ho plný peněz,“ řekl náhle.

To bylo ono! Předtím mi to nikdy nedošlo. Ano, její hlas byl plný peněz – od nich pocházelo to nevyčerpatelné kouzlo, které v něm stoupalo do výšek a zase klesalo, zvonil penězi, bzučely v něm jako činely…vysoko v bílém paláci královská dcera, dívka ze zlata… (Str. 171–172)

Velký Gatsby
Autor Francis Scott Fitzgerald
Překlad Rudolf Červenka,Alexander Tomský