Recenze: Kai Meyer – Stránky světa – Kniha krve

5

Furia bojuje s tajemnými silami a doufá, že svět, který zná a miluje, ochrání. Na její straně stojí mnoho dobrých bojovníků, kteří se nebojí obětovat. Ale bude stačit jejich zápal na to, aby odvrátili záhubu světa?  Závěrečný díl trilogie Stránky světa autora Kaie Meyera se jmenuje Kniha krve a uzavírá tak báječné dobrodružství, které mohli čtenáři s hrdiny prožívat. A jak dopadne? To se dozvíte až na samém konci. Ale zaručuji vám, že se nudit nebudete.

Furia se dozvídá krutou pravdu. Je jediná, kdo může ještě zachránit svět bibliomantů. V tuto chvíli potřebuje pomoc ale ona sama. Dostala se do mezisvěta mezi inkoustovce a pokud nenajde cestu ven, nebude existovat už opravdu nic. Jak se ale může dostat z místa, ze kterého není návratu?

Mezi tím se snaží Akademie bojovat s děsivými myšlenkami, které pohlcují svět okolo. Rozhodnou se obětovat určitou část obyvatelstva, aby zachránili sami sebe. Tomu se ale mnozí z odboje snaží zabránit, protože i když jsou exlibris jen postavami, které vypadly z knih, jsou to také svým způsobem lidé. A Akademie nemá právo vybrat ty, co přežijí, a ty, kteří budou obětování. Nikdo nemůže rozhodovat o druhém lidském životě, ať už je ten člověk sebepodivnější.

Duncan a Isis se zatím snaží ze všech sil najít možnost, jak by pomohli najít Furii cestu zpátky domů. Prohledávají knihovny a další místa, kde by se dozvěděli něco víc o tajemných děsivých myšlenkách. Cat s Finnianem dál bojují na straně odboje a ze všech sil se snaží hlavně zůstat naživu.

Vyprávění probíhá v několika dějových linkách, jedna je zajímavější než druhá. Autor vždy ponechá hrdinu v tom nejnapínavějším bodě, aby se vrátil k tomu předchozímu, a tak čtenáře nutí číst dál a dál, aby se konečně dočkal rozuzlení. Tímto způsobem píše své knihy například i Dan Brown.

Jako každá válka, i tato má své oběti. Pro někoho to budou ztráty nedozírného rozsahu a leckomu ukápne i slza. Konec ale bude dobrý, svým způsobem. Autor si nechal otevřená vrátka, aby mohl zase na příběh navázat. Tak se nechme překvapit, zda to opravdu udělá, či nechá Furii spát.

Celá série Stránky světa mě opravdu bavila. Autor vymyslel svět, ve kterém jsou knihy tím nejdůležitějším v životě a je třeba je chránit. Kromě hrdinských postav se čtenář setkává s tvory, které nikde jinde nepotká. Inkoustovci, exlibris či origami jsou v tomto světě samozřejmostí a leckdo jen může závidět, že zde lidé mohou mluvit se svými oblíbenými postavami z knih či se pohybovat pomocí knih z místa na místo. A co takové zobákoknihy a dušeknihy? Člověk se nestačí divit, co všechno vznikne, když se spojí fantazie a láska ke knihám.

Knihu doporučuji všem knihomolům. Ti, kteří četli předešlé díly, rozhodně nebudou zklamaní a ti, kteří ještě neměli tu čest, by měli začít číst pěkně od začátku příběh Furie, její rodiny a blízkých přátel, protože stojí za to.

Stránky světa – Kniha krve
Autor Kai Meyer
Překlad Kristýna Wanková