Recenze: Iveta Svobodová – Podivné přátelství

5

Čtenáři, kterým se zalíbila detektivka Ivety Svobodové Stíny minulosti (recenze zde), si na další knihy této autorky museli počkat celých pět let. Tentokrát jde o detektivní dvojromán s názvem Podivné přátelství, v němž vystupují opět stejní hrdinové.

První část Podivný způsob se věnuje úmrtí mladé ženy Hany, z něhož je podezřelý její manžel Tomáš. Případ vyšetřují Luboš Neumann a jeho kolegyně Kamila. Právě oni spojují Podivné přátelství se Stíny minulosti. Zatímco v první detektivce autorka představuje Luboše jako majitele penzionu, který na aktivní službu již jen vzpomíná, naskytla se zde čtenáři možnost poznat ho jako vyšetřovatele. Přesto chce Iveta Svobodová posunout do popředí Kamilu, protože její postava pro ni skýtá větší potenciál. Luboš se tedy dočasně ocitá na vedlejší koleji, je postřelen a skončí v nemocnici.

Autorka rozvíjí paralelně dva příběhy, které jsou spolu svázané. Vyšetřování vraždy odhaluje soukromí svazku atraktivního muže a ženy, psychicky zlomené nenaplněnou touhou po dítěti. Hlavní roli hraje nenávist, která se nezastaví před ničím. Druhou linii tvoří změna v životě mladé Kamily, ukončení jednoho vztahu a budování druhého. I když jde o detektivku, v první části knihy se autorka soustředí spíš na vztahy mezi hlavními hrdiny, kriminální zápletka je poměrně jednoduchá a poněkud průhledná.

Druhá část nazvaná Falešné přátelství je komplikovanější. Vrací se do roku 1987 k případu, který Luboš Neumann vyšetřoval a představuje pro něj určité trauma. Dobře věděl, že jeden z odsouzených za vraždu účetní je nevinný, ale narazil na neprůstřelnou hradbu socialistické soudní mašinérie. Po patnácti letech, v době, kdy si Karel Bečvář svůj trest odseděl, se Luboš snaží ulehčit svému svědomí, případ objasnit a Karla očistit. Čtenář se tedy přenese v čase i v prostoru a ocitne se v Lubošově penziónu, hlavním stanu pátrání, kam se postupně sjedou prakticky všichni přátelé. Lásky a vztahy ustupují do pozadí, ale v příběhu zůstávají. Zvláštní místo mají Karlovy problémy vrátit se zpět do normálního života. Zápletka je propracovanější, vícevrstvá a autorce se podařilo udržet napětí až do konce. V okamžiku, kdy si čtenář myslí, že je mu už vše jasné, objeví se další detail, který příběh ještě trochu rozvine.

Stejně jako Stíny minulosti, není Podivné přátelství primárně pouze detektivkou. Skrývá se za ní román, určený pro specifickou skupinu čtenářů, či spíše čtenářek. Nerad vyčleňuji z literatury tu „pro ženy“, ale v knize Ivety Svobodové je mnoho atributů, které ji předurčují k tomu, aby po ni sáhly zejména ženy jako po odpočinkovém čtení, nad kterým nemusejí příliš hloubat. Postavy nejsou nijak komplikované, dost rychle je jasné, co je kdo zač. Kamila jako zdánlivá popelka s velkým potenciálem, pravý protiklad zlatokopky Renáty, o níž by si holky z kanclu špitaly „To je ale kráva“. Luboš dobrácký, poctivý a hřmotný medvěd, Tomáš mužný krasavec bez charakterového kazu.

Nelze popřít, že autorka dokáže vymyslet a zpracovat kvalitní detektivní zápletku. Vnucuje se myšlenka, že by dokázala napsat i dobrou „čistou“ detektivku bez balastu romantiky, bez citových vzplanutí a povinné svatby hlavních nebo vedlejších hrdinů. Ale vnucovat autorce způsob, jak má psát, je nesmysl. Je jasné, že cílí na čtenáře, o nichž jsem se zmínil v předchozím odstavci, a jimi budou její knihy vděčně přijímány. Právě pro ty jednoduše identifikovatelné charaktery postav a jednoznačnou polarizaci dobra a zla. Čili v tomto kontextu jde o zdařilou knihu.

Přesto bych měl dvě poznámky, jednu směrem k autorce a druhou k nakladateli. I když jde o příběh s výraznou příměsí romantiky, měla by se vyvarovat alespoň těch klišé, která už Jirotka v Saturninovi parodoval, jako je například bojovně vystrčená brada a podobně. Ani redaktor by neměl přehlédnout některé drobné omyly, například záměnu čepele a střenky nože na straně 64. Předpokládám však, že takové drobnosti lze snadno přehlédnout a nechat se zaujmout zápletkou, domácky pohodovou atmosférou Lubošova penzionu a milostnými vzplanutími.

Podivné přátelství
Autor Iveta Svobodová
Nakladatelství Šulc-Švarc