Recenze: Reinhold Messner – Wild

Reinhold Messner je žijící legendou a patrně nejznámějším horolezcem od dob sira Edmunda Hillaryho. Do povědomí čtenářů se zapsal také jako zdatný vypravěč příběhů o dobývání hor, kterého se stal přímým účastníkem. Nejeden příznivce horolezectví strávil bezesnou noc nad jeho knihami Západní stěna, GI a GII Výzva Gešerbrumu nebo legendárním titulem Pád nebes. Stejně jako je Messner vynikající horolezec, je i excelentní vypravěč, který dokáže čtenáře vtáhnout do děje. Ve všech případech se však jednalo o dobrodružství, kterých se autor osobně účastnil. Jak se popral s tématem, které nastudoval jen na základě historických dokumentů? Dokáže stejně poutavě popisovat polární kraje jako vysokohorské štíty Himaláje?

knihaKniha Wild vzdává hold jedné téměř zapomenuté polární expedici, která se pro přímé účastníky mohla stát zároveň expedicí poslední a ledová pustina Antarktidy jejich hrobem. Za to, že celá posádka vyvázla jen oslabená na těle i na duchu, ale dostala se do civilizace živá, mohl jeden z velitelů expedice. Anglický dobrodruh Frank Wild. Malý vzrůstem, velký svými vůdcovskými schopnostmi a mírou osobní disciplíny.

V roce 1914 vyrazili Angličané Ernest Shackleton a Frank Wild spolu s šestadvaceti dalšími muži na expedici s odvážným cílem. Jejich úkolem bylo přejít napříč Antarktidu. Díky špatným výpočtům a povětrnostním podmínkách však celý podnik skončil dříve, než začal. Loď ještě nedosáhla vytýčeného bodu na pobřeží Antarktidy, a už byla nenávratně rozdrcena ledovými krami, které si s ní pohrály jako s krabičkou od sirek. Z námořníků se rázem stali trosečníci s nejistými vyhlídkami, jejichž dočasným domovem se stala ledová kra. Ale i ta při stoupajících teplotách představovala jen provizorní řešení.

Po pěti měsících driftování připlují trosečníci na malý ostrůvek u pobřeží Antarktidy, který je natolik nehostinný, že jej neznají ani místní lovci velryb. Expedice se dostává do bezvýchodné situace a ve dvou hlavách se zrodí odvážný plán na záchranu. Shackleton se s hrstkou mužů rozhodne zhotovit malý člun, na kterém chce doplout stovky kilometrů rozbouřeným mořem pro pomoc. Wild mezitím přebírá velení a zbylé muže udržuje při životě na malém nehostinném ostrůvku, kde jsou jediným zdrojem potravy a topiva tuleni.

Tento příběh tvoří základní osu knihy Wild a těžko se rozhodnout, čí situace se v danou chvíli zdála být horší. Shackletonova, který co hodinu bojoval o holý život v ledových vlnách oceánu, s minimem jídla a pití, bez možnosti úkrytu. Nebo Wildova, který měl pevnou půdu pod nohama a relativní přístřeší. Čí dny ubíhaly rychleji a který z nich počítal každou uběhnuvší hodinu? To ať každý ze čtenářů posoudí sám a sám si najde svého hrdinu. Mezi hrdinstvím a hloupostí je často velmi tenká hranice. Co nutí člověka vrhat se do extrémních podniků?

Nejen na tuto otázku se snaží zprostředkovaně najít odpověď i Messner. Příběh Shackletonovy expedice je sice hlavní, ale ne jedinou součástí knihy Wild. Autor sleduje další životní příběhy obou hlavních hrdinů a ne vždy se jedná o optimistické čtení. Lidé, kteří dokáží fungovat v extrémních podmínkách, mají často potíže se nějakým způsobem začlenit do normálního života. Což je případ i těchto dvou, kteří i přes prožité útrapy zjišťují, že jejich místo je na polárních pustinách, a pouštějí se do dalších výprav s nejasným cílem.

Těžko srovnávat předchozí autorovy knihy, kde byl přímým účastníkem, s tímto titulem, který zachází do sto let staré historie. Vyprávění má spád a dokáže vtáhnout do děje, ale ne takovou měrou, jak jsme od Messnera zvyklí. Pasáž, kde jsme přímými svědky boje o přežití, je logicky asi nejsilnější stránkou knihy. Naopak filozofické úvahy a hovory mezi hlavní dvojicí polárníků, ve kterých rozebírají důvody, proč je to táhne do pustiny, jsou slabším bodem.  I když se překvapivě dopátráme toho, že hlavním motivem může být obyčejná rivalita. A nyní s odstupem času už víme, že ať Shackleton dělal, co dělal, Scottovy slávy stejně nedosáhl.

Wild je prezentován jako skutečný příběh o pustině a o tom, co v ní člověka nutí přežít. Ale jednoznačnou odpověď zde nenajdete. Jedná se o jedinečnou kombinaci vůle, autority a víry. Přesný recept na tento koktejl znají jen ti, kteří si prošli mezními situacemi, a nemusí se nutně jednat o zážitky z opačného konce světa. Dobrodružství a životní příběhy mohou člověka potkat i za humny.

Wild
Autor Reinhold Messner
Překlad Eva Osinová