Recenze: Julian Barnes – Než potkala mě

5

Jaká byla moje žena, než mě potkala? S kým se stýkala, co ji bavilo a jak se její dřívější osobnost liší od té dnešní? To všechno jsou otázky, které si můžeme položit, zamýšlíme-li se nad minulostí svého partnera nebo uvažujeme-li nad tím, jak se člověk ve vztahu mění. Obdobnými tématy se zabývá i Graham v útlém románu Juliana Barnese, který nese příhodný název Než potkala mě.

nez-potkala-meGraham je muž v nejlepších letech, a ačkoliv je sžírán manželstvím, ve kterém není šťastný, žije si vcelku spokojeným životem. Vše se ale změní ve chvíli, kdy na jednom z večírků potká krásnou Ann, do níž se téměř okamžitě zamiluje. Opustí svoji rodinu, ožení se s mladou neznámou a zjistí, že partnerský život může být nadmíru spokojeným svazkem. Ann ho opravdu miluje a on miluje ji. Možná až příliš. Jejich život vypadá naprosto šťastně až do chvíle, kdy Graham navštíví kino a zhlédne film, ve kterém jeho žena hrála. Ovšem, Ann bývala kdysi herečkou, to přece ví. Nikdy předtím si ale neuvědomoval, že hrála také v milostných scénách. A tak Grahama při sledování onoho filmu najednou napadne, byl ten muž Annin milenec pouze na plátně, nebo i v reálném životě? A kolotoč šílenství začíná!

Julian Barnes vykresluje nepříčetnost způsobenou žárlivostí, která je pro mnohé lidi naprosto nepochopitelná. Hlavní hrdina totiž nesoustředí svoje myšlenky na přítomnost či budoucnost, ale vrací se do minulosti. Odmítá navštívit místa, kde třeba jen mohla jeho žena trávit čas s některým ze svých bývalých partnerů. Barnes používá vytříbený jazyk plný květnatých popisů a vnitřních monologů, přesto psychologii postav nevykresluje příliš do detailů. Čtenář postavu sleduje jakoby shora a ačkoliv se dozvídá o myšlenkách hlavních hrdinů, má po celou dobu pocit, že si postavy nechávají něco samy pro sebe, že nejsou k čtenáři zcela upřímné. Tento pocit je ještě umocněn v závěru celého příběhu, kdy dochází k poměrně překvapivému zvratu, díky němuž kniha dostává naprosto nový rozměr.

Ačkoliv je s tématem žárlivosti zacházeno zcela vážně a autor jej nikterak nebagatelizuje, nachází se v knize i pasáže, kdy se čtenář musí ze srdce smát. Jedná se především o střípky vzpomínek Grahama na svá předchozí manželství, které vnímá s odstupem času jako tragikomické. Autor popisuje situace v nespokojeném vztahu velice humorně a pasáže věnované Grahamově předešlému manželství připomínají povedenou grotesku.

Barnes popisuje příběh s určitým odstupem, přestože, jak se v závěru knihy ukáže, má tento postoj určitý smysl, vnímá postavy poněkud cize i čtenář. Příběh navíc plyne poměrně pomalu, v některých pasážích jsou autorovy květnaté popisy situací a vnitřních monologů poutavé, jindy zase působí zdlouhavě, skoro až zbytečně. I přes určitou nezúčastněnost dokázal autor vystihnout Grahamovu posedlost dobře. Nedozvídáme se téměř nic o tom, jaká Ann opravdu byla, než Grahama potkala, víme jen to, jak ho to málo, co o minulosti své ženy ví, ničí.

Pak se Indií přestal znepokojovat. Hodně starostí mu dělala Itálie a Los Angeles, jižní Francie, Španělsko a Německo, ale alespoň teď se neměl důvod znepokojovat kvůli Indii. Uvědomoval si, že v Indii není jediný Ind, který kdy viděl Ann kráčet bok po boku s někým, kdo nebyl Graham. To byl solidní, nezvratný fakt. Zůstávali pochopitelně všichni Indové v Anglii, Itálii, Los Angeles, na jihu Francie, ve Španělsku a v Německu, z nichž kdokoli ji mohl vidět, jak kráčí zavěšená do Benyho či Chrise či Lymana či Phila či koho dalšího. Ale nad těmito Indy mocným dílem převažovali indičtí Indové, z nichž absolutně nikdo (možná až na ty, kdo mohli vyjet na dovolenou do zámoří – aha, na ty jsme zapomněli) ji v této situaci vidět nemohl. (Str. 65).

Než potkala mě
Autor Julian Barnes
Překlad Jiří Hanuš