Recenze: Monica Sabolo – Summer

Summer – pro většinu z nás anglický překlad slova léto. A vlastně si nic jiného než slunce, vodu a prázdniny nepředstavíme. Summer je ale také jméno jedné z postav v knize Monicy Sabolo. A jak se jmenuje kniha? Překvapivě též Summer. Pojďte se podívat, zda má příběh s létem něco společného, či měli rodiče Summer jen bujnou fantazii.

knihaBenjaminu Wassnerovi bude za chvíli čtyřicet let. Žije sám a v práci mu zrovna vymalovali kancelář. Od té doby do práce nechodí, nedokáže do čerstvě vymalované místnosti vkročit. Jako kdyby nová výmalba byla spouštěčem a Benjaminovi se jako bumerang do mysli vrací čtyřiadvacet let stará tragická událost – nikdy nevyřešené zmizení jeho sestry, devatenáctileté Summer. Co se s ní stalo? Jak mohla zničehonic beze stopy zmizet? A ještě v létě. Paradox. Jedna myšlenka stíhá druhou a Benjamin se svěřuje do péče doktora Trauba, ačkoliv nemá pocit, že by mu léčba k něčemu byla. Neprotestuji, počkám si na předpis (Derotax, 50 mg denně, Xanax, 4 mg denně), kterému nerozumím. … Doktor Traub se také usměje, jako by byl spokojený se směřováním rozhovoru, jako by vše bylo normální, jako bychom byli na dobré cestě, ach Bože. (Str. 13). Aby toho nebylo málo, musí pravidelně chodit s otcem na obědy, volá mu matka, kterou již minimálně rok neviděl. Žít v přítomnosti a současně čelit minulosti není jednoduché. Dá se z toho vůbec vymotat a dopátrat se pravdy? Já sám jsem vyčerpaný a na ní vidím, že má chuť se hádat. „Takže to věděli všichni, až na mě.“ Její víčka kmitají, na kraji řas má černý stín. „Ty jsi ale stejně nechtěl nic vědět.“ (Str. 210).

Celý děj je vyprávěn Benjaminem, mladším bratrem ztracené dívky. Noří se do svých vzpomínek a vytahuje jednu za druhou. Nikoliv v nějaké smysluplné posloupnosti. Skáče z jedné myšlenky na druhou, což znamená, že v jednu chvíli vás zavede do dne, kdy Summer zmizela, v další sedí u svého psychologa, jindy je zase dospívajícím ve škole, vzápětí řeší přítomnost. V knize jsou momenty, kdy není jednoduché si uvědomit, v jaké časové rovině se nacházíte, že už vyprávění nepatří do vzpomínky, ale jste jinde. Nepomůže ani oddělení odstavci. Ničemu nepřispívá ani fakt, že drtivá většina vět se skládá ze souvětí, která jsou přes čtyři a více řádků. Díky všem těmto negativním faktorům se zážitek ze čtení stane spíše utrpením. A tak jsem byla v závěru ráda, že velikost písma v knize je větší než obvykle, což uměle nafouklo obsahovou stránku knihy.

Anotace knihy slibuje silný, poetický, znepokojující příběh, ve kterém se snoubí tajemná atmosféra s dechberoucím napětím (přebal knihy). Bohužel nic takového uvnitř pevných desek nenajdete.

Summer
Autor Monica Sabolo