Recenze: Anna McPartlinová – V klubíčku štěstí

Každý rodič vám řekne, že nejhorší, co by ho mohlo potkat, je fakt, že přežije své vlastní dítě. Hlavní hrdince knihy V klubíčku štěstí se tato událost stane. Maisie ale místo toho, aby se uzavřela do sebe a nechala se pohltit smutkem, napíše knihu o své vlastní tragické zkušenosti a dělí se o ni s ostatními. Protože sdílená bolest je bolest poloviční, a i když jí to syna nevrátí, možná její názor pomůže někomu dalšímu. Autorka Anna McPartlinová píše o velkém trápení ze ztráty dítěte neskutečně autenticky.

knihaMaisie je velmi silná osobnost. Nejen, že se vzepřela svému manželovi, který ji roky týral a způsobil jí nesčetně bolestivých zranění, ale také vychovává své dvě děti sama a zároveň se stará o svou matku, která trpí stařeckou demencí. Je silná a nebojí se ničeho. Pak ale její zdánlivě spokojenou bublinu poruší nečekané zmizení jejího staršího syna Jeremyho. A i když si všichni zpočátku mysleli, že je to jen vzdor pubertálního kluka, nadcházející situace začnou víc a víc odkrývat pravdu o tomto komplikovaném mladém muži, na jejímž konci bohužel ale štěstí nečekejte.

Příběh začíná ve chvíli, kdy se Maisie nervózně chystá na svůj první výstup před publikem. Příběh se přesouvá o dvacet let zpět, přesně na začátek roku 1995, a vypráví jim svůj smutný příběh o tom, jak přišla o svého syna Jeremyho. O syna, o kterém se domnívala, že je dokonalý a nemá ve svém životě žádný problém. Ano, těžce nesl, když v dětství viděl, jak jeho otec bije matku, ale jinak to byl kluk s kamarády a dívkou, který se dobře učil a měl nadevše rád svou rodinu. Čím víc času ale uplynulo od jeho zmizení, tím víc vidí jeho matka i jeho okolí, že nebyl tím chlapcem, kterým se na první pohled zdál.

Kniha V klubíčku štěstí je plná emocí. V popředí stojí žena, které osud nepřál. Je to žena, jež si prošla peklem, které si nezaslouží zažít nikdo z nás. A ve chvíli, kdy to vypadá, že už by mohla žít spokojeně a šťastně, dostane od života další facku. Mnohé z nás už by zlomila zkušenost s domácím násilím. Tělo se časem zhojí, modřiny zmizí a rány se zacelí, ale bolest na duši a strach z mužského pokolení tu zůstane navždycky. Maisie se ale rozhodne bojovat. Nejen za sebe, ale hlavně za lepší život svých dětí. Protože ony si zaslouží šťastnou a spokojenou mámu. A tak se sebere a žije, co to dá. A možná někdy v budoucnu bude i ona konečně šťastná.

Ve vyprávění se střídají všechny hlavní postavy. Maisie, její děti Jeremy a Valerie, také Bridie, která čtenáři přináší netradiční pohled na situaci. Zmatená, ale přesto často při smyslech, stále smutní po svém mizejícím životě i po svém milovaném vnukovi. Se svou verzí vyprávění se přidává i Fred – policista, který jezdil do rodiny pomáhat ve chvílích, kdy musela Maisie odvézt sanitka a bylo třeba zasáhnout. Teď je tu pro rodinu zas a doufá i v něco víc.

V klubíčku štěstí je vyprávěním smutným, ale zároveň plným naděje v lepší zítřky. I dobré lidi potkávají špatné věci. Důležité je postavit se jim čelem a neklesat na duchu. Řešení je často na dosah.

V klubíčku štěstí
Autor Anna McPartlinová