Recenze: Jussi Valtonen – Oni nevědí, co činí

Každá generace má své vlastní hrozby a palčivá témata, která vyvolávají řadu otázek. K těm „našim“ pak bezesporu patří rychlý rozvoj technologií a s ním těsně spjatá řada problémů, jako jsou závislosti na sociálních sítích, napůl dobrovolná ztráta soukromí, marketing na hranici zákona a za hranicí etiky, kyberšikana a mnoho dalších. Finský spisovatel Jussi Valtonen se těchto témat chopil ve svém nejnovějším počinu, rozsáhlém románu Oni nevědí, co činí.

knihaPříběh knihy Oni nevědí, co činí se odehrává v blízké budoucnosti. Jussi Valtonen však natolik čerpá z tíživých témat současné doby a zároveň je ve svém výkladu až děsivě důsledný a logický, že není ani trochu obtížné představit si, že tohle všechno se už dít začalo. Hranice mezi skutečností a autorovou fantazií je tak neostrá, až čtenáře znervózňuje a nutí k pokládání mnoha otázek. Žánrově se román pohybuje na pomezí psychologického dramatu a thrilleru.

Děj knihy je vystavěn okolo postavy amerického neurovědce a univerzitního pedagoga Joea Chayefského. Začátek knihy se odehrává někdy v devadesátých letech a popisuje krátké období Joeova života, kdy se zamiloval do finské dívky Aliny. Zde se autor dotýká prvních výrazných témat, jakými jsou kulturní rozdíly mezi Amerikou a Finskem a neschopnost komunikace dvou mladých lidí, končící bolestným rozvodem.

Poté vás autor přenese do období, kdy je Joe již zralým mužem žijícím spokojený život se svou americkou manželkou Miriam a dvěma dcerami. Trápí ho snad jen typické problémy s náctiletými dětmi a pozvolna upadající vztah s příliš zaměstnanou manželkou. Situace se ovšem stane daleko vážnější, když zjistí, že jedna z jeho dcer se zapletla s bezohlednou technologickou společností a stala se prakticky jejich marketingovým nástrojem. Do toho na něj začnou kvůli jeho vědeckým pokusům na zvířatech útočit aktivisté za práva zvířat. Útoky, které zprvu vypadají jako poměrně neškodná aktivita idealistických teenagerů, se postupně stávají stále hrozivější. Navíc je téměř jisté, že za nimi stojí Joeův již dospělý syn z prvního manželství.

Oni nevědí, co činí je téměř pětisetstránkový opus, který otevírá nepřeberné množství témat. Jussi Valtonen se však ani při popisu složitých problémů neztrácí, dokáže na ně trefně poukázat a přesunutím do budoucnosti ukázat velmi pravděpodobný vývoj naší současné reality. Kniha přitom zůstává velmi čtivá a příběh konzistentní. Ačkoli se toho Joeovi a jeho rodině děje tak nějak „příliš“ a určité zjednodušení (zejména v závěru knihy) by příběhu zřejmě prospělo, stále se jedná o výraznou a nadprůměrně kvalitní knihu. O tom svědčí i prestižní ocenění Finlandia, které si autor za knihu odnesl v roce 2014. Román byl dosud přeložen do devíti jazyků včetně češtiny.

Knihu bych doporučila především náročnějším čtenářům, kteří rádi pronikají pod povrch věcí a nebojí se vyrovnat s tím, co tam naleznou. Těm, kterým vadí, že o nelehkých tématech se mlčí, dokud nevyšumí (pozn. red.: název jedné z kapitol knihy).

Ukázka:
Nedokázal říct, jestli šedivý, rozpolcený pocit odevzdanosti, který se kolem mámy vznášel, souvisí s její osobností, nebo – jak si Samuel v určité době začal myslet – jestli se vztahuje k tátovu odchodu. Nic zvláštního nikdy neřekla ani neprovedla, neomlouvala se z práce kvůli údajnému nachlazení, jako to dělala Oliviina máma, nezobala prášky, které způsobovaly šišlání, ani se každý večer nezpíjela do němoty jako Kerttin nevlastní otec. Ale i poté, co přestala po večerech plakat a svěřovat se Julii, že něco postrádá, bylo přesto z čehosi patrné, z vrásek kolem úst, zvyku nalít si přesně ve dvě hodiny odpolední kávu, z povzdechu po usednutí do křesla k televizi, v tom všem něco našeptávalo, že má život za sebou. (Str. 233)

Oni nevědí, co činí
Autor Jussi Valtonen
Překlad Michal Švec