Recenze: Kasie West – P. S. Líbíš se mi

1 1 1 1 1 (10 hlasů)

P. S. Líbíš se mi vypráví o studentce Lily, která si o nudné hodině chemie začne přepisovat text oblíbené písničky na lavici. O další hodině zjistí, že napsaný text někdo doplnil svým úryvkem a ještě připojil vzkaz. Lily si brzy začne s neznámým autorem vzkazů dopisovat a navážou spolu blízké přátelství prostřednictvím dopisů skrytých pod lavicí. V dopisech si doporučují oblíbené kapely, ale také sdílí svá nejsoukromější tajemství. Nevinné přátelství se brzy rozvine v podstatně hlubší cit. Lily se záhy potýká s tíživou otázkou, jestli svého tajemného přítele někdy pozná v reálném světě, nebo jejich vztah zůstane pouze na papíře.

knihaAutorkou tohoto románu je americká spisovatelka Kasie West, kterou mohou čeští čtenáři znát například díky knize Náhradní kluk nebo Láska a jiné úkoly. P. S. Líbíš se mi vydalo nakladatelství CooBoo v lednu 2019.

P. S. Líbíš se mi lze žánrově zařadit k young adult, nebo také ve starším označení do dívčích románů. Kniha v sobě skrývá naivní příběh lásky mezi studenty na americké střední škole, ale zároveň řeší i situaci či pozici hlavních hrdinů ve školním prostředí i v rodině. Při hodnocení příběhu je nutné přihlédnout k cílové skupině, tedy “náctiletým” čtenářům, kteří stále ještě uvítají trochu pohádkové a naivní příběhy, které staršímu publiku mohou připadat jako brak.

P. S. Líbíš se mi je napsán velice čtivým a poutavým jazykem, který dokáže oslovit i čtenáře, kteří již nejsou úplně cílovou skupinou. Za zmínku zcela jistě stojí, že kromě naivního příběhu v sobě román skrývá i řadu povzbuzení či ponaučení pro své čtenáře. Kniha se věnuje osamělosti či trochu vytrženosti ze školního kolektivu i běžným problémům a úskalím života s více sourozenci či s poněkud výstředními rodiči. Ač se děj odehrává v americkém prostředí, řada situací je velice podobná těm, které prožívají středoškoláci u nás.

Drobným negativem může být pro řadu čtenářů značná předvídavost děje, kdy ústřední dvojice je známá již po několika kapitolách. Nicméně zde se jedná spíše o jeden z očekávaných rysů young adult románů, tedy zejména dívčích románů, pro něž je jistá dávka naivity a předvídatelnosti charakteristická a možná dokonce i očekávaná.

Knihu P. S. Líbíš se mi bych vřele doporučila všem dospívajícím čtenářům, kteří mají rádi romantické young adult příběhy. Zároveň se však kniha jistě bude líbit i staršímu publiku, které touží po odpočinku u lehkého, romantického příběhu, u něhož není nutné přemýšlet. Pro starší čtenáře může být kniha prostředníkem pro zavzpomínání na školní léta a psaní vzkazů či dopisů za zády učitele a také možná na osudové školní lásky.

P. S. Líbíš se mi
Autor Kasie West
Překlad Adéla Špínová