Recenze: Katherine Center – Jak ti zmizet ze života

5

Hlavní hrdinka knihy Jak ti zmizet ze života autorky Katherine Center se na svou budoucnost těší. Zásnuby jsou na spadnutí, její přítel je bez chybičky, má skvělý vztah se svými rodiči a na obzoru se rýsuje práce snů. Margaret se těší na to, co jí život připravil. Pak se ji ale její přítel rozhodne vzít na rande, které jí obrátí život vzhůru nohama. A ona se musí začít učit žít znovu a jinak.

jak-ti-zmizet-ze-zivotaMargaret se po nehodě probudí v nemocnici. Nejdřív si myslí, že je to jen sen. Doufá, že se probudí ze své noční můry a dál půjde za tím, co si vysnila. Postupně se ale musí smiřovat s realitou. S faktem, že její následky jsou již trvalé. Zpočátku podléhá skepsi, ale v koutku duše stále doufá, že se se snoubencem vypraví ruku v ruce vstříc západu slunce. A i když on celou nehodu zavinil a nestalo se mu vůbec nic, ona mu to nevyčítá. Chce, aby jim to klapalo. Chce svůj šťastný konec. Dotyčný se ale vůbec netváří, že by toužil po tomtéž. Dává si za vinu to, co se Margaret stalo. Ale místo toho, aby se sebral a snažil se jí pomoct psychicky i s cvičením, schovává se ve své ulitě, pije a lituje se. Na návštěvy chodí velmi sporadicky a na Margaret vždy hledí jako na nejhorší chybu ve svém životě. Ona ho nakonec osvobodí a nechá ho jít. Už dávno poznala, že zůstat ve vztahu jen z lítosti by nepřineslo nic dobrého jí ani jemu. A tak se musí se svým zraněním vyrovnat sama. Pomocí rodičů, sestry i nemocničního personálu bojuje se svými ochablými svaly i se svými chmurami. Některé dny jsou lepší, jiné jsou pak horší, ale naděje umírá poslední.

Kniha Jak ti zmizet ze života je velice optimistickým příběhem o boji s nespravedlností, kterou život občas přináší. Když se nám stane něco hrozného, nehoda, úmrtí někoho blízkého, ztráta milované práce, můžeme si vybrat ze dvou možností. Buď se tím necháme semlet a budeme se nadosmrti litovat a pokládat si otázky, proč zrovna my jsme si tohle zasloužili. Co jsme provedli tak hrozného, že se to stalo zrovna nám? Druhá možnost je těžší, ale na jejím konci najdete smíření a svým způsobem i štěstí. Musíte bojovat. Každý nádech bolí a někdy si říkáte, že by bylo snazší se vzdát. Ale vy přesto ráno vstanete a kráčíte vstříc svým démonům. Na konci dne vás čeká sladká odměna v podobě dobrého pocitu.

Dílo je psané z pohledu Margaret. Ta čtenáře seznamuje se svým životem před nehodou a zároveň mu dává možnost nahlédnout do nitra své duše. Ukazuje mu, jak je těžké srovnat se s tím, co se jí stalo, ale že nechce, aby ji nikdo litoval. A tak dělá to, co dělala vždycky, snaží se ze sebe dostat to nejlepší. A možná, když se bude dostatečně snažit, najde si šťastný konec i ji.

Knihu doporučuji všem, kteří si rádi přečtou příběh o optimismu, boji o život, chuti žít. Je napsaná čtivě a každá z postav má své zasloužené místo. Každá z nich nějak ovlivňuje hlavní postavu a svým způsobem jí pomáhá jít dál. A dokonce přijde i na velké smíření. Kdo s kým a za jakých okolností vám ale neprozradím, to si přečtete v knize Jak ti zmizet ze života.

Jak ti zmizet ze života
Autor Katherine Center
Překlad Jana Vlčková