Recenze: Naomi Noviková – Ve stínu Hvozdu

5

Drak v tomto kraji nepožírá mladé panny, ale unáší je. Každých deset let si vybere jednu, kterou si odvede do své věže a ona mu tam slouží. Když se pak vrátí domů, je vzdělaná, krásně oblečená a odstěhuje se z kraje pryč. Je to ale malá oběť za to, že Drak – kouzelník – chrání kraj před Hvozdem. Ten se totiž neustále snaží zničit vše, na co dosáhnou jeho přírodní prsty. Knihu Ve stínu Hvozdu napsala Naomi Noviková.

Agnieszka ráda žije v údolí. Miluje přírodu, svou rodinu a nejlepší kamarádku Kasiu. Tento rok zase přijde Drak a vybere si jednu z nich. Agnieszka i všichni ostatní tuší, že to bude právě Kasia. Je mladá, krásná a chytrá. Na svůj úkol se pečlivě připravuje již odmalička. Učí se vařit vybraná jídla, chodit v honosných šatech a mluvit vybraně. Jaké je pak překvapení, když si Drak nevybere ji, ale ukáže svým prstem na Agnieszku. Ta nejdříve nechápe, proč byla vybrána, a ve věži se trápí. Snaží se plnit své úkoly, ale vše dělá bez nadšení a radosti. Tajně plánuje svůj útěk z věže a doufá, že Drak si místo ní vybere někoho jiného. Na Agnieszku ale čeká mnohem větší úkol, než je plnit roli kuchařky, služky a posluhovačky. Osud jí připravil velkolepější život plný napětí, dobrodružství a hlavně nebezpečí. Ale o tom ona ani Drak nemají ani tušení.

Hlavní hrdinka Agnieszka je příjemná dívka, která na první pohled působí obyčejně, ale skrývá se v ní velká síla. Za své údolí, vesnici a rodinu by obětovala své štěstí a neváhala by nabídnout i svůj život místo. Je to dívka přemýšlivá a s velkým srdcem. Na druhou stranu je vášnivá a často zbrklá. Nenechá si jen tak vymluvit svou pravdu a za svým názorem si stojí do poslední chvíle. Navíc chodí často ušmudlaná, a tak si jí lidé často nevšímají, což jí při plnění důležitých úkolů vyhovuje.

Druhým velkým hrdinou je Hvozd. I když se může na první pohled zdát, že je to jen obyčejný les, obyvatelé této země o něm ví svoje. V Hvozdu se totiž skrývá velká síla. Je to místo, kde pulzuje na každém kousku život a bohužel pro obyvatele je to místo nebezpečné, plné nástrah a smrtelných pastí. Nejsou zde jen prapodivná zvířata, která jsou člověka schopná rozpárat během pár vteřin, ale i plody na keřích je nebezpečné sníst. A nejhorší jsou možná stromy. Skrývá se v nich něco děsivého, co je schopné zaútočit, když se to cítí ohroženo.

Ve stínu Hvozdu je zajímavou fantasy, která nemá sice mnoho postav, ale zato má velký potenciál, co se týká příběhu a vytvořeného světa. Na jedné straně stojí lidé, kteří touží po moci a slávě, neustále o něco bojují a šťastní nejsou skoro nikdy. A pak je zde Hvozd. Přírodní úkaz, který si vzal do hlavy, že je člověk jeho nepřítel, a snaží se ho vyhubit. Na mě kniha působila lehce jako varování. I když to tak autorka vůbec nemusela zamýšlet. Cítila jsem, že ač lidé bojují o své životy a mají Hvozdu za zlé, že se neustále rozpíná a bere jim půdu, která je živí, nikdo se nezeptá, proč to vlastně ten les dělá! Nebrání jen sám sebe? Nechce jen člověku ukázat, že tu byl dřív a má tu stejné právo žít jako on?

Zpočátku jsem měla problém se do vyprávění začíst, bylo zdlouhavé a popisné části nudné. Jak ale příběh postupoval, zvykla jsem si na způsob psaní spisovatelky. Svět plný čarovné přírody, kouzelníků a bezmocných obyvatel spoléhajících na vyšší moc mi lehce připomenul Pána prstenů. I konec, kdy Agnieszka přehodnotí svůj pohled na Hvozd a život v jeho blízkosti, mi připomněl Froda, který se po svém dobrodružství už nebyl schopen vrátit k běžnému životu.

Ač už ale budete vidět v knize to, co jsem viděla já, nebo si jen užijete příběh sám o sobě, kniha rozhodně stojí za přečtení.

Ve stínu Hvozdu
Autor Naomi Noviková