Recenze: Garth Nix – Zlatoruká

S knihou Zlatoruká autora Gartha Nixe se opět vrací na pulty českých knihkupectví Abhorseni zahánějící Mrtvé. Lirael se Sabriel tak opět putují do Smrti, aby ochránily obyvatele Starého království. Na pokračování příběhu o Abhorsenech si museli fanoušci této série dlouho počkat. Podařilo se spisovateli navázat na předchozí díly, vyplatilo se čekání?

knihaJe tomu bezmála sedm měsíců, co byl poražen Orannis. Lirael se ujímá postu Abhorsenky čekatelky a spolu se svou nevlastní sestrou, Abhorsenkou Sabriel, posílá do Smrti bytosti, které nechtějí zemřít. Ačkoliv je dívka velice zaměstnaná, stále ji sužuje smutek po Nezbedné Fence a vzpomíná na Nicka. Když se mladík ocitne v úzkých, chvátá mu na pomoc. Aniž by tušila, míří za ní dívka Bjet s důležitým poselstvím o hrozbě pro Staré království.

Kniha je psaná v er-formě. Hlavní postavy jsou opět ženy. K Lirael, hrdince známé z předchozích dílů, se přidává Bjet. Prostřednictvím těchto dvou protagonistek čtenář sleduje dění na odlišných místech. Pasáže Abhorsenky čekatelky převážně pojednávají o vnitřním rozpoložení dívky. V protikladu k těmto kapitolám stojí Bjetina akční pouť s pronásledovateli za patami. Děj je příjemně vyvážený a zároveň byly popsány rozdílné charaktery postav. Ke změně uspořádání dojde, když se obě protagonistky setkají. V jedné kapitole je současně líčeno dění ze dvou oblastí. Mužské postavy nezůstávají ale zcela mimo hru. Liraeliny kapitoly doplňují úseky z pohledu Nicholase, Sam převezme ke konci vyprávění od Bjet.

Mužské postavy ženám sekundují a podporují je. Nicméně síla ženských hlavních postav vyniká o to více, že jsou tělesně postižené. Lirael ztratila ruku, ve svém poslání ale zdařile pokračuje díky protéze. Blízkost mužských a ženských postav Nix využil k tomu, aby tvořil páry, což působí poněkud prvoplánově. Nicméně je třeba brát v potaz, že se jedná o dílo young adult literatury. Tematizované je tak i například problematické vyjádření náklonnosti.

Spisovatel vytvořil velice zajímavý svět, kde je od sebe odděleno technicky vyspělé území (Ancelstierre) od magií protknutého území připomínajícího středověk (Staré království). Průmyslově vyrobené věci nemají ve Starém království dlouhého trvání, stejně tak v Ancelstierre slábne magie se vzdáleností od hranice. Ve Starém království také nemusí Smrt nutně znamenat konec.

O neposlušné nebožtíky se starají nekromanti nazývaní Abhorseni. Nekromancie bývá v literárních dílech spíše odsuzovaná, v příbězích ze Starého království jsou Abhorseni úctyhodnými a významnými postavami.

Zákonitosti a události, které byly představeny v předchozích dílech, jsou jen stručně vysvětleny v pár větách. Je tedy bezesporu lepší znát předchozí díly, jinak budete často tápat a plně nepochopíte poznámky postav. Propastný rozdíl mezi Starým královstvím, ze kterého pochází Lirael, a Ancelstierre, odkud pochází Nick, je stručně nastíněn v občasných zmínkách. Jako například když se průmyslově vyrobené oblečení začne rozpadat:

„Och!“ vykřikla překvapeně Lirael. Zvedla ruku k obličeji, aby zamaskovala náhlý výbuch smíchu nad Nickovým zkoprnělým výrazem. Vypadalo to, že ho vyhlídky na nečekanou nahotu děsí víc než předtím možnost, že vykrvácí. „Mělo mě to napadnout… věci, které v Ancelstierre vyrobily stroje, se rozpadnou, jakmile se ocitnou za Zdí. Mám náhradní plášť. Vyndám ti ho.“ (Str. 129)

Občas jsou v textu k nalezení chyby, jako je chybějící písmeno nebo předložka. Kniha je i přesto zdařile přeložená. U druhé hlavní ženské postavy nemohlo být jméno převzato z angličtiny, ale překladatel Marek Drda se tohoto úkolu zhostil dobře.

Se známými postavami se v knize setkáváme několik měsíců po událostech Abhorsenky (2003, česky 2006). Reálně na sebe ale pokračování příběhu o Abhorsenech nechalo čekat několik let (2016, česky 2019). Události přímo navazují na děj povídky Nicholas Sayre a stvoření ve vitríně ze sbírky Za Zdí, která se taktéž objevila na pultech knihkupectví před několika roky (2005, česky 2010). Českému čtenáři ještě může být známá kniha Clariel (2014, česky 2016).

Pokud jste tápali, proč Nix napsal Clariel odehrávající se tři sta let před Sabriel, tak po přečtení této knihy pochopíte. Představený svět je promyšlen do detailů, známé i nové postavy jsou rozdílné a sympatické. Spisovatel ale bohužel neztrácel čas se zopakováním zákonitostí panujících v Zlatoruké. Příběh přesto opět přináší ono znepokojivé spojení se světem Mrtvých a Živých. Děj svižně plyne a než se nadějete, budete na konci. Nezbývá než doufat, že další pokračování Abhorsenů na sebe nenechá dlouho čekat.

Zlatoruká
Autor Garth Nix
Překlad Marek Drda