Recenze: Neal Shusterman – Nimbus

5

Neal Shusterman patří mezi autory Young Adult literatury, kteří si vybudovali jméno u nás i v zahraničí. Jako první u nás vyšel dystopický titul Bez naděje a loni jsme se dočkali bestselleru Smrtka. Konečně v Česku vychází i jeho druhý díl, Nimbus, a čtenáři se mají opět na co těšit. Situace, ve které se lidstvo ocitlo, se totiž na první pohled sice dá nazývat utopií, všechno se ale hodně rychle může zvrátit.

Děj této série se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kde lidstvo vynalezlo umělou inteligenci Nimbus. Ta řídí veškeré dění: byly vymýceny nemoci a pokud někdo umře, je možné ho oživit. Každý se může věnovat libovolné práci a společnost i planeta fungují v rovnováze. Aby nedošlo k přelidnění, byl kdysi dávno vytvořen cech Smrtek. Tito lidé kosí (tedy zabíjí nevratně), aby se populace udržela na uzdě.

V prvním díle jsme sledovali osudy Citry a Rowana, kteří byli vybráni jako učedníci do cechu Smrtek. Ke dvěma protagonistům se v Nimbovi přidávají další důležité postavy, přesto však sledujeme události především očima těchto dvou hrdinů. Neal Shusterman umožňuje čtenářům nahlédnout hodně hluboko do myšlenek postav a zprostředkovává jejich vjemy do detailu. Díky tomu kniha pohlcuje a nutí obracet stránky jednu za druhou – zkrátka a dobře se nelze nudit ani v okamžicích, kdy zrovna děj nejede na plné obrátky. Na stranu druhou právě kvůli spoustě úhlů pohledu postavy působí poněkud „odosobněně“ a je těžké najít si k nim blízký, lidský vztah.

Slabá místa se v příběhu sice najdou, ale je jich poskrovnu a děj nabírá nečekaný směr. Kromě toho autor čtenáři umožňuje širší pohled na svět, ve kterém se postavy pohybují. Vysvětluje problémy globálněji a je vidět, že má veškeré fungování zdánlivě topické společnosti dokonale promyšlené do sebemenšího detailu. Shusterman mistrně vkládá důležité myšlenky do úhlů pohledu jednotlivých postav a podněcuje mladé čtenáře k přemýšlení. Právě tím se tato série vymyká konvencím Young Adult literatury. Z hlediska duševního a myšlenkového obohacení je totiž na úplně jiné úrovni než jakýkoli jiný dystopický román pro mládež.

Každý, kdo Nimba čte, nad ním musí chtě nechtě uvažovat. Mnoho citátů stojí za zapamatování a některé dokonce i za vypsání. Přesto knihu nelze označit za náročnou – můžete se těšit na svižný děj a také několik vtipných situací. Autorovi se i přes celkovou propracovanost a komplexnost knihy daří udržet si blízkost k mladému čtenáři.

Sečteno a podtrženo, tahle série nesmí v knihovničce chybět snad nikomu. Smrtka je skvělý úvod do série, Nimbus pokračuje ve stejném duchu a věnuje se trochu víc do detailu temnějším aspektům budoucnosti lidstva. U knihy si odpočinete, ale také se zamyslíte nad spoustou důležitých témat. Tuhle sérii zkrátka nelze dost doporučit.

Nimbus
Autor Neal Shusterman
Překlad Petr Kotrle